Det är på egen begäran som Helena Helmersson avgår som vd efter knappt fyra år i ledningen. Hon är den enda hittills i ledande position som inte kommit ifrån ägarfamiljen. Ersättare blir Daniel Ervér, tidigare varumärkesansvarig för HM. Enligt Helmersson själv, är det med blandade känslor som hon avgår från posten som vd. Under hennes ledarskap har HM hamnat en del i blåsväder, vilket varit tufft att hantera. I och med att hennes avgång meddelades offentligt, sjönk värdet på HM-aktien med ungefär tolv procentenheter. Det har nyligen släppts en rapport över HM-aktiens utveckling.
Pandemin var en naturlig faktor som bidrog till att HM stängde drygt 250 av sina butiker globalt när näthandeln slog ut stora delar av köpkraften i HM-butiker. En annan incident som skakade om HM- koncernen var Aftonbladets avslöjande att kläder från HM hamnat på soptippar i Västafrika - något som bidragit till ökade utsläpp genom avfallsförbränning.
Viss kritik mot
Det har inte gjorts så många uttalanden om Helena Helmerssons ledarskap och analytikern Nicklas Skogman på Handelsbanken menar att resultaten av Helmerssons ledarskap hade kunnat dras först i år. Tiden har alltså inte varit tillräckligt lång för en utförlig bedfömning. Pandemin var dessutom ett faktum som hade en stor inverkan på bolagets resultat. Ett vikitigt beslut som fattades under Helmerssons ledarskap var en minskning av den generella lagervolymen, vilket varit positivt enligt Nicklas Skogman.
Det har framförts viss kritik över att HM utsett ny vd internt och därmed inte utvärderat flera profiler som möjliga kandidater till vd-posten. Daniel Ervér som tidigare varit varumärkesansvarig har dock stor kännedom om HM:s materiella såväl som intelektuella kapital samt dess svagheter och styrkor. Han började som praktikant på bolaget och arbetade sig uppåt under närmare tjugo års tid - något som talat till hans fördel.