De senaste veckorna har såväl Facebook som Microsoft dömts till stora bötesbelopp i  uppmärksammande GDPR-granskningar. Det har fått företag att bli alltmer medvetna om vilket ansvar man har för den personuppgiftshantering man har i verksamheten, och osäkerheten som är förknippad med att använda tjänster från amerikanska företag som därmed lyder under amerikanska datalagar. I en färsk undersökning bland vd:ar och marknadschefer svarade nästan 3 av 4 att de föredrar EU-baserade leverantörer av system och tjänster för marknadsföring, framför motsvarande tjänster från de stora, amerikanska techbolagen.

– Motvilligheten och tveksamheten inför GDPR minskar, samtidigt som vi ser att företagen blir allt bättre på att verka inom den lagstiftning och ramverk som råder. Dessutom märker företagen allt fler fördelar med detta, där en förbättrad kundupplevelse är ett tydligt exempel. Något som blir allt viktigare i den hårda konkurrens som råder, säger Piotr Korzeniowski, vd på analyticsföretaget Piwik PRO.

Populära analystjänsten slutar fungera

Ett exempel är webbanalystjänsten Google Analytics, vars mest populära version, GA3 eller Universal Analytics, kommer stängas ner 1 juli i år, till följd av GDPR-granskningarna. Det gör att användarna tvingas leta efter en alternativ analystjänst, och många har då valt att ta just datasäkerheten i beaktande i det valet.

–  Efter fem år av GDPR är det glädjande att se att allt fler företag tar ett större ansvar när det gäller den personliga integriteten på nätet. Kravet och förväntan från konsumenterna och webbplatsbesökarna kommer visa att de företag som bortser från att GDPR-anpassa sin verksamhet kommer hamna på efterkälken, säger Lisette Meij, dataskyddsombud på Piwik PRO.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.