– Nästan alla konsumtionsområden minskade under 2023 jämfört med 2022, vilket är en bred nedgång vi inte sett sedan 1990-talet, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.
I fasta priser minskade möbler, hushållsartiklar och underhåll mest med 9 procent. Även alkohol och tobak sjönk med 8 procent, medan transporter, kommunikation, livsmedel, kläder och skor minskade med cirka 4 procent vardera.
Holmberg förklarar att den höga inflationen, som drev upp konsumentprisindex (KPI) med 8,5 procent under 2023, tvingade hushållen att minska sina volymer för att hantera ökade kostnader. Mat och boende, två av de största utgiftsposterna, steg med 12 procent vardera.
Ökad konsumtion utomlands
En kategori som gick mot strömmen var svenska hushålls konsumtion i utlandet, främst utlandsresor och internetköp. Här ökade konsumtionen med 2 procent i fasta priser jämfört med 2022 och hela 40 procent jämfört med 2021, då pandemin begränsade resandet.
– Detta visar hur viktigt det är för hushållen att resa utomlands och handla från nätbutiker i andra länder, trots en tuff ekonomisk situation och en sämre växelkurs, säger Holmberg.