Syftet med en pitch är att fånga ett intresse som kan leda till ett möte där du får berätta mer utförligt om din affärsidé, produkt eller tjänst.

En utarbetad pitch är en viktigt komponent när du driver eget, eller vill nå ut med en ny idé. Därför är det viktigt att lägga lite extra jobb på att få till den riktigt bra.

Har du hört talas om en hisspitch?

Det innebär att du ska kunna väcka nyfikenhet och intresse för ditt företag eller din affärsidé på väg i hissen upp till femte våningen. Alltså snabbt, enkelt och intresseväckande.

Sedan är det även bra att ha en pitch som är ca 1,5 minuter lång. Den kan du använda om du träffar en intressant person på ett mingel, eller om du ska pitcha din idé för en jury eller liknande.

3 frågor som är bra att besvara i din pitch:

  • Vad gör du? Var så konkret och precis som möjligt här. Det ska vara tydligt för mottagaren vad du gör.
  • Vem eller vilka gör du det för? Vilken är din målgrupp och din tilltänkta kund.
  • Till vilken nytta är din produkt/tjänst för dina kunder? Alltså vilka problem löser du för dem.

Jobba igenom din pitch så att du har den klar för dig själv, och känner att den verkligen får fram det du vill säga. Viktigt här är att den känns spontan och personlig. När du är nöjd med innehållet, se till att lära dig den utantill. Du vet aldrig när du träffar en intressant person, och då ska det bara vara för dig att dra den.

Mer av Jenny: Retoriktips #1 - Kroppsspråket

Med en riktigt bra pitch kan du skapa det där mötet som tar dig dit du vill!

Tips #4 – Klä dig på rätt sätt


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.