En elevator pitch är en väldigt kortfattad beskrivning av din verksamhet som du exempelvis ska hinna med på 30 sekunder i hissen. Kanske undrar du vad du ska med det till, som aldrig åker hiss. Skämt åsido är en elevator pitch användbart i många sammanhang när du bara har en kort stunds uppmärksamhet, som i sociala medier eller på ett nätverksevent. En genomtänkt elevator pitch kan verkligen förbättra ditt första intryck.

Ett klassiskt upplägg:

1. Presentera dig (vad du heter och vilket företag du jobbar på)
2. Presentera ett problem (nämn vilket problem din produkt/tjänst löser)
3. Föreslå en lösning (hur du löser nämnda problem)
4. Värdeerbjudande (varför ska man välja just dig?)
5. Call to action (hur ni går vidare, exempelvis ge ditt visitkort eller föreslå ett möte)


Olika typer av pitchar fungerar i olika sammanhang. Hur du beskriver verksamheten för en potentiell investerare kanske är alldeles för stelt för ett informellt nätverksevenemang. Det gäller alltså att anpassa din pitch efter situation. 
Här är två exempel som passar i olika sammanhang:

1. ”Visste du att trots att det i dag finns flera verktyg som gör det möjligt att arbeta på distans lägger anställda 60 % av sin tid på att samordna arbetet, och bara 26 % på kvalificerat arbete och 14 % på strategi? Inte undra på att team behöver hjälp med projekthanteringen. Med ett projekthanteringsverktyg lägger ni mindre tid på att samordna arbetet och mer tid på kvalificerat arbete.”

2. ”Så trevligt att äntligen träffas. Hur går det med verksamheten? Jag har förstått att ni har vissa kommunikationsproblem inom teamet. Jag och mitt team har också haft det. Det var först när vi började använda en programvara för projekthantering som vi verkligen såg en förbättring i teamsamarbetet och den övergripande kommunikation. Jag hoppas att även ni kan hitta en lösning som fungerar.”


Vill du veta mer, läs vidare på Asana där de har skrivit ihop 15 olika pitcher att hämta inspiration från:
15 kreativa exempel på pitchar för varje situation

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.