När distansarbete blev ett faktum under pandemin var det tufft för många att vänja sig av vid fysiska möten och kollegialt samspel på kontoret, men många kom att uppskatta den nyvunna friheten - frihet under ansvar förstås. Det var därmed inte så enkelt att locka tillbaka anställda till kontoren efter pandemin eftersom den nya livsstilen visat sig behaglig. I dag är dock de flesta anställningsformer hybrida - en kompromiss mellan distansarbete och arbetstid på kontoret. I och med detta har nytt fokus riktats på kontoren.        

— Kontoret signalerar vilken typ av bolag man vill vara. Det har blivit  mer av ett fysiskt varumärke, berättar Nicklas Jansson.

Fick en ny nisch tack vare pandemin

Det var på den vågen som Rumrum skulle komma att positionera sin inriktning - genom att designa kontorsmiljöer med det där ”lite extra” för att det skulle kännas roligare och inspirerande att spendera tid på kontoret. Vissa arbetsplatser utformas med ”klubbkänsla” som en ny form av hybrida kontor där miljön bjuder på varierade rumsupplevelser som inspirerar till sociala möten och samspel i olika former. Vi talar inte längre om klassiska 8.00 - 17.00- kontor.

— Man kan inte längre placera ut skrivbord i rader som förr i öppna kontorslandskap. Google och andra liknande bolag har skapat helt nya standarder för attraktiva arbetsplatser.I dag vill man kunna bryta upp och röra på sig hur man vill under en hel arbetsdag. Det måste finnas olika typer av miljöer, berättar Nicklas Jansson vidare och fortsätter:

— Det är mycket känsla av lobby som gäller för dagens kontor.

Det trendigaste idag är kontorsmiljöer med nära koppling till hemmiljön rent designmässigt, men det handlar förstås inte bara om koncept.

— Det kan bli lite som att plocka in vardagsrum i kontorsmiljöer. Kontoren har blivit en helt andra värdemätare i dag än tidigare. Den största utmaningen är dock att se till att allt fungerar som det ska -teknik, ljus och ljud. Att bestämma färg och form är jämförelsevis enkelt.

Från möbler till inredning

Det började 1997 då vännerna Nicklas Jansson och Magnus Anderssons öppnade en möbelbutik. Efter några år började de även tillverka egna möbler.

— Det var ren chansning från vår sida, berättar Nicklas Jansson vidare.

Det visade sig att de satsade rätt. Den första stora framgången skedde i samband med att de ställde ut en hel möbelkollektion på Stockholmsmässan. Framgången lät inte vänta på sig och strax efter hade de etablerat samarbeten med återförsäljare över hela Skandinavien. Nästa stora framgång var Bo01 i Malmö.

— Vi vann - trots den hårda konkurrensen - upphandlingen av inredningen till alla gemensamma utrymmen som övernattningslägenheter, gym, kontor och utsiktsrum i Turning Torso.

Det är intressant att se hur småskaliga företag kan slå sig fram, även när det råder motgångar som pandemin och RumRum är ett bra exempel på detta.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.