Precis som tydligheten i prissättning av digital annonsering är det idag fullt möjligt att på detaljnivå räkna på en return on investment från varje digital marknadsföringskampanj. Med hjälp av analysverktyg och rätt uppsättning av spårning går det att följa exakt hur många affärer som genererats av en specifik kampanj eller aktivitet.
Detta till trots är mångas syn att marknadsföring är ett svart hål där en procentsats av budgeten avsätts utan någon form av uppföljning.
E-handlare har länge varit i framkant när det kommer till att mäta resultat från sina marknadsföringsaktiviteter. När köpet genomförs digitalt är det lättare att mäta vilket gör att e-handlare sedan länge sett marknadsföring som en intäktspost istället för en kostnadspost. De som inte har en e-handel och framför allt de inom B2B segmentet ligger långt efter.
Statistik visar att inför ett B2B köp använder sig 89 % av internet för att ta reda på mer information. Så även för B2B verksamheter går det att genom digital marknadsföring påverka köpresa och genom data mäta hur väl aktiviteterna har fungerat.
Enligt en studie från Acquity Group vill hela 71 % av B2B köpare genomföra både undersökning och köp utan att blanda in säljare. När vi dessutom lever i en värld präglad av pandemi och återhållsamhet kring fysiska möten kommer sättet att köpa tjänster förändras i allt snabbare takt.
Att driva företag handlar om att ta beslut som skapar ökad tillväxt i både omsättning och vinst. Utan att kunna mäta resultaten av marknadsföringsaktiviteter är det omöjligt att fatta korrekta beslut för ditt företag. Precis som alla aktiviteter som genomförs inom ett företag ska det vara lönsamt, det inkluderar marknadsföring!