- Jag brukar ibland säga att strategi alltför sällan är strategiskt, för ofta glömmer ledningsgruppen bort konkurrenskraft, eller har endast en vag idé om vad framgången ska bestå i på sina strategimöten eller -dagar, säger Pontus Wadström i artikeln.

Han menar att det är av högsta prioritet att fastställa vilka möten och diskussioner som behövs och vilka som bör vara inblandade i dessa. Dessutom är det oerhört viktigt att sätta fingret på hur ledningsgruppen arbetar för att skapa ökad framgång för företaget.

Fastställ konkret vad en strategi är

Pontus Wadströms intresse för företagsstrategier väcktes när han studerade inlärningspsykologi. Han undersökte då vad som bidrar till att vi lär oss nya saker som får oss att göra saker annorlunda. Han följer en annorlunda linje med inlärningspsykologi på ena sidan och företagsekonomi på den andra.

Enligt Pontus Wadström är strategier ofta luddiga och fulla av klichéer. Han anser att företagen sällan har fastställt vad en strategi är utan använder det som benämning för allt som är viktigt eller långsiktigt.

- Ibland benämns till och med allt som sker i ledningsgruppen som strategi. Men ofta är det frånkopplat att ständigt utveckla sin konkurrenskraft med begränsade resurser, och då är det inte strategi”, säger han till Chef.

“Planering är viktigt och budget likaså, men det är inte nödvändigtvis strategi”

När en ny strategi ska tas fram är det viktigt att göra konkreta strategiska vägval. I arbetet bör ledningsgruppen implementera en ny strategiprocess som både innehåller formulering och realisering av strategin. På så vis blir styrningen av företaget inbyggd i strategiarbetet.

- Strategi innebär att jobba igenom det man vill uppnå och hur man tror att man ska uppnå det. Det man ska göra är förknippat med kostnader och i de flesta privata företag krav på intäkter. Man riskerar att felaktigt frikoppla strategiarbetet från det som verkligen är strategiskt och låter det bli en budgeterings- och planeringsprocess. Planering är viktigt och budget likaså, men det är inte nödvändigtvis strategi”, säger Pontus Wadström..

Anpassa framtida aktiviteter efter utvärdering av resultaten

Vidare är det viktigt att ledningsgruppen gemensamt ansvarar för strategin och inte varje enskild individ för sig. Ledningsgruppen bör också se över uppnådda resultat, utvärdera dem och sedan anpassa framtida aktiviteter efter detta för att förbättra verksamheten.

- Samtidigt ska man inte be om input om man inte vill ha input. Därför bör man som ansvarig för en organisation fundera över ’vad är min styr- och ledningsfilosofi; hur ska vi arbeta för att på bästa sätt driva ökad prestation?, påpekar Pontus Wadström.

Testa och förbättra strategin genom att bjuda in andra

Andra fruktbara metoder för att förbättra strategiarbetet är exempelvis Open Strategy, där fler avdelningar välkomnas att delta i strategiprocessen. Tanken är att hela strategin eller delar av den ska testas och förbättras. Detta förutsätter dock att människor vågar blotta sig och be om feedback, något som alla inte är bekväma med.

Dessa delar bör vara med i en lyckad strategiplanering

  • En idé om vad man tror driver prestation.

  • En struktur för hur olika strategier och mål hänger ihop.

  • Däribland vad och hur mycket ska drivas top-down respektive bottom-up?

  • Struktur för hur arbetet ska genomföras.

  • När, var och hur ska strategiarbetet ske? Vilka har ansvar för processen och vilka ska bidra med kunskap om vägval under processen?

  • Innehåll som blir output i strategiprocessen i form av vägval och satta mål.

  • Vad ska vi göra respektive inte göra, och hur gör vi detta mät- och uppföljningsbart?

  • När detta är på plats kan ni låta andra delar av organisationen utgå från frågeställningen ”hur kan jag och/eller min organisation med vår kunskap och våra förutsättningar bidra till ledningsgruppens gemensamma mål?” i sin strategiformulering. Först då hänger helheten ihop.

“Prioritera bort, snarare än att prioritera” för att ligga i framkant

- Jag brukar få höra att jag vänder upp och ner på en del perspektiv, vilket känns nödvändigt för att ligga i framkant i en föränderlig omvärld, säger Pontus Wadström.

Han framhäver vikten av att ”prioritera bort, snarare än att prioritera”. Och hoppas att dagens affärsstrategier blir mer realistiska än vad de är överlag så att alla möjligheter kan utnyttjas fullt ut.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.