Att vara VD för en startup är lite som att vara med i en äventyrsfilm. Under 2023 har jag utforskat okända territorier och navigerat mig fram i nya miljöer. Slagit följe med pålitliga kompanjoner och fått goda råd längs vägen. Jag har mött prövningar och väjt för fällor - och ibland ramlat rakt i dem - allt på jakt efter den heliga graalen: att få snurr på verksamheten. Var det så här Indiana Jones kände?

Kanske - fast egentligen tror jag att mitt 2023 har varit mycket mer spännande än Indys. Han var ju trots allt inte VD för ett växande bolag med ambition att förändra marknaden för administrativt stöd. Där kan vi snacka om äventyr.

Här är fyra saker som jag har insett - och övat på - under mitt första år som startup-VD:

1. Det är oklokt att alltid ge 100%.

Det finns alltid mer att göra, men hållbarhet är nyckeln till framgång. Mitt jobb tar aldrig slut, men jag har insett att tiden och energin är ändliga resurser. Om jag skulle ge 100% av mig själv i varje arbetsuppgift varje dag skulle det utarma mina resurser för resten av livet. Därför har jag under det här året övat på att balansera och upprätthålla en hög men hållbar nivå i allt jag tar mig an. När jag når en tillfredsställande punkt i en uppgift frågar jag mig själv: "Hur mycket bättre skulle detta bli med mer tid?" Oftast är svaret att "good enough" är tillräckligt. Att saker faktiskt genomförs och rör sig framåt i en hållbar takt är (oftast) viktigare än att det blir perfekt.

2. När du tror att du har delegerat tillräckligt - delegera lite till.

Jag försöker vara benhård med att delegera allt som inte kräver min specifika kompetens och sådant som andra i teamet kan göra lika bra (eller bättre!). När jag är prestigelös i min roll kan mina kollegor växa i sina, och jag får mer tid till att springa på det som verkligen driver me+ framåt. Det här låter logiskt i teorin men är svårare i praktiken, för det förutsätter såklart att man har kollegor som man verkligen litar på - och det är en annan viktig lärdom från det här året (mer om det i punkt 3 nedan).

3. Gör inte avkall på talang – plocka russinen ur kakan.

Ibland har det varit lockande att fylla en roll snabbt för att hålla jämna steg med tillväxten, men jag tror att en av våra framgångsfaktorer det här året är att vi inte har kompromissat med vår kravställning, inte ens när vi har behövt få in någon snabbt.

Vi är ett litet bolag. Varje person är en nyckelspelare för att få helheten att gå framåt. Att ha personer som inte bara är duktiga på sitt hantverk, utan också tar ägarskap och tror på vår vision, betyder allt. Det gör att jag kan delegera och frigöra tid i min roll. Det gör att jag kan vara trygg med att saker fångas upp och går framåt utan att jag själv driver på. Jag är övertygad om att den tid och omsorg vi har lagt på rekryteringen det här året har lönat sig flera gånger om.

4. Lita på visionen och våga säga nej.

I starten tog vi på oss alla typer av uppdrag, men snabbt insåg vi att det inte överensstämde med vår vision för me+. Administrativ assistans täcker många områden, och vårt erbjudande är utformat utifrån vår erfarenhet av hur vi bäst skapar värde för våra kunder. Det är möjligt att vi hade kunnat öka våra intäkter snabbare genom att kompromissa i uppdragen. Men att säga ja till projekt som inte är i linje med vår vision av vad me+ ska vara, och hur vi vill arbeta, skulle kunna resultera i en mismatch i förväntningar mellan oss och kunden, som i slutändan skulle kosta både dem och oss onödig tid och energi.

Mitt första år som VD för me+ har varit både fantastiskt och skräckinjagande.

Berusande roligt, ofta tufft och utmanande - men alltid händelserikt. Och när jag ser vad vi har åstadkommit så här långt känner jag mig stolt. Det går stadigt framåt, vi har ett starkt core team på plats, allt fler kunder vill hänga med på tåget - och vi har riktigt kul längs vägen.

Jag ser fram emot ett minst lika äventyrligt och lärorikt 2024!


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.