Att kunna förhandla är också värdefullt i andra situationer som t ex när du ska ta banklån till bil- eller husköp, hyra lägenhet eller fastighet, köpa och sälja saker privat, ja situationerna kan vara många.
Här följer elva tips på hur du lär dig att förhandla som ett proffs.
1. Börja förhandla
Personer som inte förhandlar om sin lön och sitt konsultarvode riskerar att förlora stora summor pengar. Våga börja förhandla så slipper du det! Det finns alltid rum för högre lön och bättre betalt – du måste bara bevisa att du är värd det. Att ställa rimliga krav stärker din position och inger respekt.
2. Vet om vad du kan förhandla kring
Innan du börjar förhandla måste du veta vad du vill förhandla om, och vad du är villig att kompromissa om. När det gäller kompromisser vid ekonomisk ersättning bör du fundera på bland annat följande faktorer:
- Kommer inkomsterna att öka efter varje förnyat avtal?
- Hur länge varar avtalet?
- Vart är arbetet beläget?
- Vilka timmar gäller? Kväll, natt, helger?
- Finns det andra bonusar och förmåner?
Som du ser finns det flera faktorer som går att diskutera och kompromissa kring för att du ska få den lön och förmåner du är värd.
Mall för uppdrag- och konsultsavtal
3. Läs igenom tidigare avtal
Om det är möjligt kan det vara en bra idé att läsa igenom tidigare avtal. Då ser du vad som har blivit erbjudet och kan använda den informationen i din förhandling.
4. Slipa på din argumentation
Om du bara pratar om vad du vill ha utan att backa upp det med att berätta varför du vill ha det kommer förhandlingen inte att gå vidare bra. Det är viktigt att du försöker övertyga den du pratar med genom god argumentation.
5. Skriv ned argumenten på papper
Att förhandla kan vara stressigt. Om du skriver ned dina argument innan förhandlingen kommer du känna dig lugnare och framstå som säkrare på din sak. Ta med pappret till mötet.
Missa inte: Vässa din förhandlingsteknik - undvik dessa 14 misstag
6. Ställ frågor
Om du har svårt att förstå vad personen du pratar med är villig att erbjuda dig är det bra att ställa frågor. Ju klarare du är på vad som sägs, desto större är chansen att du får ut det maximala av situationen.
7. Ha koll på vem du pratar med
Läs på så mycket som möjligt om det företag du pratar med. Du kommer framstå som säkrare på din sak och visar att du är seriös. Många arbetsgivare tror inte att arbetstagaren har någon djupare kunskap om organisationen i fråga. Här kan du glänsa och till och med komma med förbättringar som gynnar er båda.
8. Lämna dina hämningar vid entrén
Många tenderar att backa tillbaka om de upplever att arbetsgivaren blir upprörd eller är för hård under förhandlingen. Men stå på dig! Kom ihåg att detta lägger grunden för ert samarbete och gör det möjligt för dig att trivas fullt ut på ditt arbete. Det är svårare att få det du vill i efterhand, så ta chansen nu.
9. Var alltid trevlig
Artig, öppen, trevlig och med ett leende på läpparna lönar sig. Höj aldrig rösten och lämna aldrig rummet innan mötet är slut. Håll dig lugn, fokusera på det du vill ha sagt och på arbetsgivarens svar och kommentarer.
10. Du har ett värde
Arbeta med ditt självförtroende om det behövs. Kom alltid ihåg att just du har mycket kunskap och många färdigheter som andra inte har, och för att kunna förhandla på bästa sätt behöver du veta om och känna det själv.
14 kraftfulla steg till bättre självförtroende
11. Visa vad du kan tillföra företaget
Förhandlingen är din chans att visa vad du kan tillföra företaget. Att ha goda förhandlingsfärdigheter visar att du står upp för dig själv, vilket är en beundransvärd egenskap. Detta kan även leda till att du får mer ansvar, större och fler arbetsuppgifter än vad du först hade väntat dig.
Nu har du 11 viktiga kunskaper om förhandling, så det är bara sätta igång att använda dem. Träning hjälper och innan du anar det kommer du att känna sig som ett förhandlingsproffs.
Källa: entrepreneur.com