Sverker Sikström, är forskare och professor i kognitiv psykologi och även startupsentusiast. Det som lockar honom med att starta fler företag är visionen om att det han och hans team gör kan komma till nytta för fler. En startup är något som alla kan göra, och som samtidigt är något som kan växa till något mycket större än dig själv. Det kan förändra livet för de som engagerar sig i det, och det kan påverka världen genom att den skapar den vara som tidigare inte fanns, menar han.
Just nu har Sverker en social survey site på gång som heter 3woords, tillsammans med tre andra. Här ska man kunna ställa frågor från stort till smått och få reda på vad folk tycker: Vad är meningen med livet? Vad kan vi förbättra på institutionens arbetsplats? Vad är bra och dåligt med Trump? Resultaten presenteras snyggt och snabbt i ordmoln, det ska var lätt och kul att vara här. Samtidigt som man kan göra djupa analyser, förklarar han entusiastiskt.
- Nybyggarandan när man gör en startup är som en förälskelse. Man går helt upp i ett projekt och tänker bara på det. Känslan är en eufori som samtidigt skapar mening och mål i tillvaron. Det är också en flow när man går in i den, världen runtomkring slutar att existera och man fortsätter med det man gör utan att reflektera över andra saker, säger Sverker.
En annan viktigt sak, enligt honom, är nyhetskänslan. Det finns ett begrepp som kallas multipotentialitet, där man hela tiden drivs av att gå till nya områden och lyckas där, fortsätter han.
Samma känsla driver en startup, att få gå igång något nytt, som saknar gamla belastningar och att lösa nya problem och lära sig något helt annat, fast du gör det uppbackat med erfarenheter från andra områden.
Vad är det som händer när ”allt är möjligt känslan” man hade i början gradvis försvinner?
En vision måste förr eller senare synas av en verklighet. När skillnaden mellan dom blir för stora så landar man på jorden. Ibland kan det handla om att man helt praktiskt behöver pengar för att driva sitt projekt vidare. Ibland kan det handla om att få ut de saker som man gjort. Det är viktigt är att man får tillräckligt lång tid på sig att för hinna få igång sitt projekt, samtidigt ska man inte vänta för länge att få ut det.
När “allt är möjligt” känslan krackelerar, så finns det risk att sina partners tappar suget och vill göra andra saker, vet han av egen erfarenhet. Det kan också hända en själv. Till slut måste man göra en rationell övervägning av vad projektet står och rätta sig efter det, tillägger han.
Hur kan ett startupteam behålla den känslan längre så det inte bara upplevs som roligast i början?
Startupkänslan är starkt kopplat till de relationer man knyter med sina medgrundare. Är dom banden starka så kan känslan hålla i länge. Det är bra att man är vänner, utanför själva jobbrelationen. Man kan inte hela tiden sitta och tala om sitt lilla eller växande projekt, men måste också få social näring i en större värld, detta om arbetsklimatet ska hålla i längden. Bra humor kan vara nyttig gödning för detta och att kunna prata om sitt eget liv också.
Vad skulle kunna hända om man hade kvar den känslan längre rent praktiskt tror du?
Risken med att ha kvar “allt-är-möjligt” känslan för länge är att man inte anpassar sin utvecklingen till det som är möjligt att göra. Ibland måste man rannsaka sig och säga att vi kommer längre om vi gör något annat. Detta kan vara svårt att se om det allt-är-möjligt känslan stannar kvar för länge.
Startup är som en religion, man måste tro på den, eller dess bärande idé, fast det inte finns några bevis för den, och trots att den (produkten) inte finns.
Entusiasm är nyckeln till att hålla kvar gnistan. Här gäller det ha en ledande eldsjäl som predikar om det kommande himmelriket, avslutar Sverker.