När man läser om miljon- och miljardvärderingarna på många av dagens digitala företag är det lätt att fastna i tanken att eget företagande måste innebära investeringar från riskkapitalister, starta eget bidrag eller enorma banklån. Så behöver det inte vara. Min
uppfattning är att det inte längre handlar om att ha ett stort kapital utan kreativitet för att slå igenom på dagens konkurrensutsatta marknad.
Titta på bl.a Per Holknekts klädmärke Odd Molly. Vid första införsäljningen fanns endast klädkollektion som en skiss på ett papper. Marknadsföringsbudgeten låg på under 10 000:- och innebar personligt målade vykort till återförsäljare (Odd Molly blev senare värderat till en miljard kronor). Även grunden till företaget Tellkiddo som säljer barnvänlig förvaring började avskalat. Med en målarpensel, färg och en återvinningspåse av papp målade Maria Sabbah ett svartvitt ansikte av en björn på en sopsäck för att skapa en roligare pappersinsamling i hemmet som hon sedan fotade och publicerade på Instagram tillsammans med några #inredningshastags. Under första året sålde Tellkiddo nallepåsar för 3,5 miljoner kronor. Jag själv startade en vinstdrivande e-handel med 4000:- vid namn Purjogram, vars syfte är att låta personer skicka presentinslagna purjolökar till sina vänner. Jag driver även, tillsammans med en vän, en inkomstbringande Youtubekanal som startades med en smartphone. Kanalen har idag närmare 80 000 följare och flertalet samarbeten bakom sig.
De digitala verktygen som finns tillgängliga idag har verkligen öppnat upp för det "enkla och billiga" företagandet. Du kan skapa en webbshop på fem minuter utan som några helst kunskaper inom webbkodning (och sälja purjolökar), få 100 000-tals följare på Instagram där du häller ketchup på opassande maträtter, läsa upp filmmanus i en podcasts (oklart vad som gäller med rättigheter här dock), skriva en bok helt utan bokstav E (Gadsby är faktiskt en 50 000 teckens novell helt utan bokstaven E. Kul va?). Låt inte dina idéer kring företagande begränsas av tanken kring pengar. Försök istället att på ett så kreativt och kostnadseffektivt sätt som möjligt hitta en väg framåt.