Designade loftsängar utan ben, som fästs i taket, har blivit en stor inredningssuccé, mycket på grund av den yta som sängarna frigör när de monteras. Robert Svedberg, hjärnan bakom de populära sängarna från Compact-Living.com, menar att hemligheten bakom framgången är den passion som han lägger ner i sin verksamhet - varje dag.

Robert SvedbergRobert Svedberg började tillverka och designa de speciella loftsängarna redan år 1998, efter att en vän till honom hjälpte en tjejkompis bygga en loftsäng till en mindre lägenhet.

- Det var därifrån som min affärsidé utvecklades. Bor man trångt ökar inte bara lägenhetsvärdet av att kunna frigöra fler kvadratmeter, utan det ger också en större frihet för bostadsgästen som då kan möblera mer fritt, berättar han.

I början fick Robert vara kreativ för att bygga upp sin nystartade verksamhets rykte, men med sin nischade kompetens, passion för inredning och storsatsningen på Compact-Livings hemsida, lossnade affärerna snart.

- Bland det första jag gjorde var att hyra in en duktig fotograf som kunde producera professionella bilder till hemsidan. Som nyföretagare gäller det att prioritera och vara kreativ, utan att vara dumsnål. Jag önskar, trots mina framgångar, att jag hade satsat mer på marknadsföring i början än vad jag trots allt gjorde, erkänner Robert.

Personliga och nischade företag lockar

Ett annat vanligt fel som Robert upplever att många företag gör idag är att inte våga ta betalt för sina produkter eller tjänster. Genom att gå med på för låga priser och acceptera prutning har man i samma veva nedvärderat det man har att erbjuda, menar han.

- Det gäller att hitta en balansgång, i alla fall i början, utan att för den sakens skull glömma att priset är ett kvitto på kvaliteten av det du levererar.

Egenföretagande tar extremt mycket tid och för att det ska vara värt det måste du tro på det du gör, konstaterar Robert.

Ett bra sätt att signalera kvalitet är därför att arbeta med något som du själv både känner passionerat för och som du är bra på, menar han.

- Det gäller att hitta sin egen nisch, utan att snäva in sig för mycket. Idag går många människor mer och mer ifrån stora bolag; kunderna letar efter personlig service och skräddarsydda lösningar, snarare än massproducerade tjänster och produkter. Är du nischad vet människor att du är väldigt duktig på det du gör och är du dessutom personlig vet de att de får något unikt, sammanfattar Robert Svedberg.

Text av Johanna Järvstråt

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.