Jag äger ett värdshus med 6 rum och en restaurang. Några månader efter jag tog över företaget så var jag tvungen att betala 18 000 kr skatt för den förra ägaren. Sedan betalade jag ca 7000 kr i årlig avgift för miljöinspektion. Sedan ville de ha 5000 kr för brandinspektion. Sedan höjer mitt elbolag priserna på vintern så jag måste betala ca 30 000 kr varje månad för drift. Sedan betalar jag en massa sociala-avgifter, moms, semesterersättning och försäkring för mina anställda.

Företaget äger en lägenhet ovanför restaurangen och om jag vill bo där så måste jag betala skatt per kvm till mitt eget företag. ABSURT!

Efter alla dessa utgifter, avgifter, skatter och försäkringar så har det blivit omöjligt att ta ut pengar till sig själv. Om jag ska ta ut lön måste jag betala 5000 kr i skatt och för att tjäna 5000 kr efter alla utgifter så måste jag omsätta ca 30 000 - 40 000 kr. Jag köpte ett företag för att jobba för mig själv men det slutade med att jag jobbar endast för regeringen och jobbar gratis så mina anställda ska få lön…

/Producenten

Se även: "Vad fan får jag för pengarna?"

Denna text är skribentens personliga åsikter. Vill du skriva en insändare eller en replik kan du göra det här

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
6 kommentarer
2018-08-05 19:03
Förresten, kontakta alla elbolag så kommer du få ett mycket bättre pris.

Skulle rekommendera Sveriges Energi, rörligt pris elen till elbörsen pris. Samma pris som andra ike producerande elbolag köper den för.
Även företag som producerar för lite.

Ägs av Havslund i Norge som är en jätte. De producerar elen och Sveriges Energi ger dig el utan påslag i Sverige.

Tillägstjänst vintertrygg tror jag de hade, något liknande. Möjlighet att binda elpriset de kallaste månaderna
Se mer...
2018-08-05 18:36
Tuff början , du fixar det snart.

Du får lägga mer kraft på att sälja. Jobba för fullbokat boende. Behövs kanske små billiga justeringar av restaurangen eller boendet för det lilla extra.

Lek med dina kreativa sida, vad kan du dra in mera pengar på?
Vad kan du utveckla, finns det företag som erbjuder andra aktiviteter i närheten? Samarbeta och provision til, dig. Spa utan boende 🙂
Friskvård massage osv.

En badtunna kanske om pengar finns som kan hyras av boende.

Hur ser dina konkurrenter ut?
Försök hitta på något unikt, drar till sig folk. Helknäppt idéer strunt samma, ut med dem. Bara folk vill komma.

Finns det någon känd historia i området du kan dra fördel av? Lite turistvärdhus med inspiration av den lokala historiska plats, industri osv i rum och tavlor. Att kunden kan relatera till något är kanon. Uppmärksammad av turist siter och tidningar är guld värt. Mycket planering och tankar för att få det bra.
Story building är det bästa som finns, bygg upp en historia för dit värdshus varumärke.

Gå ner och tjata lite med reseförmedlaren i stan om den nu finns kvar.

Har du möjlighet för mindre konferenser osv.
Kolla byggföretag i närheten och erbjud boende till gästarbetare, byggs mkt nu.
Sjukhus översköljs av hyrläkare, inom psykiatrin väldigt mycket läkare som behöver sovplats. Även stora företag, har du tur får du ett fast bokat rum någrs månader om du har tur. Mycket olika arbetare från alla världens hörn, svårt när jag inte vet var du är.

Kan du anordna bröllopsfester osv, kontakta någon bröllopsfest fixare. Låt proffsen sköta sitt och du ditt. Se och lär och kör själv sedan.

Kolla med förbund tex SPF.
Använder du dig av Airbnb? kanske bara genererar korta vistelser och avgifter till dem, vad vet jag.

Bokning.com hotells.com trivago.se expidia.se kanske något för dig? Dock 20 % provision till siterna av bokat. Bara höja alla priser 20% & problemet löst.

Hur ser hemsidan ut? Om förfärlig, lägg dina hårt slitna tusenlappar på den. Hemsidan ska vara lika trevlig som receptionen och dit bemötande.
Hemsidan är faktiskt din reception, fast på nätet.
Bara några sekunder att skapa gott intryck till kunden. Sen är det kört.
Värdshuset bara minnet blott, kunden redan på jakt efter något nytt.
Säkert har du en bra hemsida, men många glömmer sin reception på nätet 🙂

Tar du för lite betalt för rum och mat? Restaurang är ju tufft om man ska ha bra utbud, kanske börja enklare. Frukost färdiglaggad lassagne osv som du gjort innan.

Efterfrågar kunderna maten du säljer, vad har de för förväntningar?
Vill de ha billigt och snabbt, mellanting eller dyr lyx.

Är ofta tufft att göra flera saker perfekt, vem vet kanske ska du lägga upp prioriteringen på annat sätt.

Vad du än serverar så är det viktigaste att du tydligt sänder ut rätt förväntningar till kunderna innan. Sänkta förväntningar = irritation
Kanske mer ekonomiskt erbjuda finare mat för beställning vid bokning eller tidigare samma dag.
Så slipper du slänga eller ligga ute med pengar för inköp.

Du kanske kan ha julbord till företagare i passande storlek i närheten. Bara fixa meny och presentera allt snyggt, bara gå rätt in på företaget ring inte innan.

Julbord säljer du enkelt, alla företagare bokar alltid julbord för sent. Min erfarenhet i allafall.

Alkoholtillstånd kanske, om plånboken kan. Vet kunden som bokar att alkohol finns ett dragplåster.
Så tänk i så fall på helheten, du får sälja många öl till 6 rum för att få 20 tusen tillbaka. Du kanske redan har tillstånd.

Varför väljer de dig? Tänk mycket på det, så du koncentrerar dig på rätt kunder. Väljer de dig för att du är billig?
Då måste du nog bygga ut i framtiden, för att kunna få lön. Försök komma på något så du skapar ett mervärde. Att vara billig är ett tufft sätt för dig att jobba. Våga ta betalt.

Större gräsområden, yta du kan utnyttja? Du kanske äger mark. Jag får bilden att du ligger på landet. Ligger du i ett samhälle så glöm.
Kanske mini camping knappt 1 stjärna, tillgång till toalett grönt. Dusch kanske är problem. Närvarande är du så inga extra timmar. Kanske lite dum idé, men bara kör med kreativiteten.

Ligger du nära mässor och arenor osv. Där kanske du kan fånga några kunder. Gå med i grupp för lokala företagare och uppdatera dig om allt som händer. Få tips och idéer kanske kunder.

Sjö i närheten? Vill folk fiska, hyr ut fiskespön för 50-70 kr

Skapa lokala evenemang på Fb eller annan reklam. Evenemang som inte kräver övernattning också. Singelkvällar för yngre eller pensionärer kanske. Trogna återkommande lokala gäster är kanon. Singelkväll och boendegästee kanske inte bästa kombon, du kommer på något.

Du kan få mycket gratis reklam av lokalpress av allt som händer.

Personalkostnader är tufft, kontakta arbetsförmedling och hitta någon bra ungdom. Inom gruppen 75-80 % lönen betalar staten. Finns många bra ungdomar som kan hjälpa dig.
Det är ju småföretagarna som är värda detta istället för att storbolagen ska dra åt sig billig arbetskraft.

Berätta gärna mer om ditt värdshus, skicka hemsida blir nyfiken.

Alla lyckönskningar min vän
Se mer...
2018-05-07 09:37
Ja, en tydligare transparens skulle säkert behövas, för oförståelsen är så djupt rotad, och i många fall gränsande till rent hat mot egna företagare.
Att alla företagare tjänar grova pengar är den generella meningen bland de som aldrig testat.
När LO står på första maj och gapar om alla 'skattesänkningar för de rika' som dom vill ha bort, så glömmer dom att kolla på en slutskattsedel för en helt vanlig löntagare, som visar att jobbskatteavdraget ger en hel månadslön extra. Ett lönepåslag på 12 % alltså.
Se mer...
2018-05-07 08:23
Tänk om alla småföretagare med färre än 20 anställda skulle kunna enas om att strejka en vecka för bättre villkor. Tänk så många funktioner i samhället som inte skulle fungera den veckan. Då skulle det märkas vilka som ser till att hjulen snurrar.
2018-05-07 07:47
Ja man tar sig för pannan. Jag har bekanta i ungefär samma situation och i tragiken ligger att boende i grannskapet tror att så fort man är företagare så är man en rik knös som kan benämnas "det drabbar ingen fattig!".
Uppvuxna i folkhemmet tror att ha ett jobb är en social rättighet och det är företagare som skall bistå med den sociala förmånen. En total okunskap om skattesystemet råder, mycket beroende på en total frånvaro av transparens.
När man rest i USA har man "ojjat" sig över att det läggs på ~6-7% i kassan men jag har insett att det är ju helt rätt med den transparensen. Det kanske skulle bli annat ljud i skällan om våra 6-25% las på i kassan istället för på prislappen.
Se mer...
2018-04-26 07:20
Ja, du är tyvärr inte ensam i den situationen.Även om det är en klen tröst. Många kämpar och sliter, och jobbar gratis hela tiden bara för att de anställda måste ha sin lön först, vilket såklart är riktigt i sig.
Men det här är den tysta massan. Den som ingen pratar om, och väldigt få har möjlighet att sätta sig in i situationen. Definitivt inte politikerna, eftersom dom är helt befriade från allt vad konkurrens heter, och så fort deras budget inte går ihop, så höjer man bara skatterna.
Att det inte funkar riktigt så i verkligheten, är helt främmande för dom.

När det gäller just din specifika situation, så får man räkna bakifrån. Dvs du lägger ihop alla utgifter som är nödvändiga, och funderar sen på om det är rimligt att omsätta så mycket som krävs för att det ska gå ihop.
Är det orimligt, med tanke på läge, konkurrens, kundunderlag mm, tja, då får man tyvärr överväga att bara lägga ner.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.