Den bästa textuella marknadsföringsmodellen torde vara att återge material från kundintervjuer efter språklig och grammatisk korrekturläsning. Det skulle dessutom ge skribenter ett betydligt bredare spektrum av arbetsmöjligheter; det skulle bättre knyta an journalistik med reklam. Förmodligen skulle det också ganska snabbt visa sig vilka företag som förtjänar att leva vidare och vilka som inte gör det, för kunden skulle få rätt på riktigt.
Så mitt förslag för en reform inom textuell marknadsföring är följande modell:
1. Skribenten lär sig det nödvändiga om företaget genom intervjuer med företagsledare och anställda, i syfte att ta fram frågor som ska ställas till kunder, men utan att skriva ett enda officiellt ord (notera att företaget inte formar frågorna, för det är inte meningen att företaget ska påverka det kunden har rätt i).
2. Företaget exkluderas, och skribenten fokuserar enbart på kundintervjuer och kunduttalanden (förutsatt att företaget anser att kunden alltid har rätt).
3. Skribenten gör en sammanställning av materialet samt en språklig och grammatisk korrigering innan den skickas för granskning av företaget (som inte kan avslå någonting konceptuellt, för kunden har alltid rätt).
4. Materialet publiceras på företagets kanaler och kunderna slipper besväret med att gräva sig igenom en förförelse och inställsamhet (förutsatt att kunderna inte vill bli förförda).
Det blir en radikal fokusstyrning till kundernas behov på riktigt, vilket företagen kan ägna all sin tid åt. Övertygelseprocessen sker enbart i interaktion kund till kund i form av recensioner och rekommendationer, vilket till stor del redan står under infasning. Företagets roll blir mer eller mindre informativt. Jag tror att det är framtidens textuella marknadsföring. Frågan är bara om företag litar så mycket på sina kunder, trots att de alltid har rätt.
(Jag har bara testat modellen inofficiellt. Den har bemötts med både entusiasm och osäkerhet, men med övervägande överraskning och lovord som modigt, ärligt och genuint)
/Christoffer Andersson