Senaste inläggen

Skattenyheter nr. 4/05

Finns här: http://www.skatteverket.se/rsv_nytt/05/skattenyheter200504.html



/Danne

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatt & Egenavgifter

Hej. Jag har nu gått från familjens aktiebolag och startat en gen enskild firma.



Därför har jag själv aldrig skött skatter med mera. Men mina kunskaper säger att skatten är 33% och egenavgifterna 33%





Stämmer detta?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Positiv snarare än unik reklam säljer bäst

Egenskapen "positiv" är viktigast för att en reklamfilm ska bli omtyckt, vilket i sin tur leder till ökad försäljning. Minst viktig är egenskapen "unik", enligt en undersökning från Quickwise.



Undersökningsföretaget Quickwise har byggt ett mått på hur omtyckt reklam är (likeability) med hjälp av de tio egenskaper som positiv, u...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Företagen redo att flytta utomlands

Drygt 20 procent av Svenskt Näringslivs medlemsföretag överväger att flytta verksamhet utomlands. Närmare 200.000 jobb kan beröras, skriver Svensk Näringsliv i ett pressmeddelande.



Undersökningen omfattar 3.000 företag i alla storlekar.





De senaste fem åren har 13 procent av de tillfrågade före...

Kategori: Allmänt

Inköp

Hejsan. Om en kund till mig beställer en viss produkt för 2000kr!



Jag köper den produkten för 1500kr. Visst är det så att jag bara behöver skatta för mellanskillnaden, i detta fallet 500kr!?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa laptop!

Ska köpa mig en bärbardator och tänkte fråga er om ni vet om något bra erbjudande lr så?



Tänkte mig en dator för runt 15 000:-

Kategori: Inköp

Domännamn

Det är så att jag har en personlig domän till en liten sida som ligger nere... Nu har jag fått en räkning av nic-se på den domänen men jag tänker inte behålla den...någon som vet om jag måste säga upp den på något sätt eller är det bara att låta bli att betala?

Kategori: Inköp

Skattenyheter 3/05

Här kommer skattenyheterna:



http://www.skatteverket.se/rsv_nytt/05/skattenyheter200503.html



/Danne

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inköp av brev och paket?

Var hittar man brev och paket till låga priser i stockholmsområdet. De ska användas för hemskick av produkter. Någon som känner till något billigare alternativ än de som finns på posten?

Kategori: Allmänt

Böcker och artiklar om bokföring och starta eget?

God afton,



Jag kan börja med att säga att jag var osäker på var jag skulle posta mitt inlägg, men valde till slut detta forum eftersom det handlar om just bokföring. Om det ändå blev galet så kanske någon moderator kan flytta tråden dit den hör hemma.



Jag har haft funderingar på att starta ett eget w...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Frankeringsmaskin

Jag är på jakt efter en billig frankeringsmaskin. Någon som har en på lager?

Eller är det någon som vill avråda mig från något speceiellt märke?

Kategori: Off Topic

Skatteåterbetalningen – direkt in på företagets post- eller

Gör en anmällan så får du pengarna snabbare och billigare!



Här finns mer information:

http://www.skatteverket.se/pdf/skattedekl_bil_feb05.pdf



/Danne

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ingående balanser

Jag har tidigare bokfört manuellt, nu ska jag starta med att köra i SPCS och ska föra in ingående balanser.

Vet dock inte vilka/vilket konto jag ska föra in tidigare inkomster i. Har X antal kronor på vårt bankkonto som jag förstår var jag för in men vart för jag in -X på för konto så att det balanseras?



Jag börjar bo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bidrag från arbetsförmedlingen

Lägger in länkarna till arbetsförmedlingens faktablad om bidrag för start av eget företag. Hoppas det kan vara till nytta!



http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/stosta.pdf



Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Riksdagsman lät facket betala sonens lyxrenovering

Blir man inte irriterad när man läser sånt här?



Riksdagsmannen Ola Rask har låtit ett bolag som ägs av facket bekosta en miljonrenovering av sonens vindsvåning. Lägenheten är egentligen avsedd för anställda i bolaget.

Ola Rask är vid sidan av uppdraget som riksdagsledamot VD för den fackligt ägda hotell- och konferens...

Kategori: Allmänt

Pressmeddelanden vart?

Är det någon på forumet som har erfarenhet och tips på vart man kan skicka sina pressmeddelanden och vad de isåfall ska innehålla?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kvitto vid import?

Har importerat lite produkter från Storbrittanien från en privatperson.

När jag ska bokföra detta behövs kvitto men vad krävs för information på kvittot för att det ska vara giltligt?

Kategori: Företagande över gränserna

Ökning av brottsanmälningarna - igen

Ökning av brottsanmälningarna - igen



Skatteverket fortsätter att satsa för att bekämpa den grova ekonomiska brottsligheten. Mer än en person per arbetsdag anmäldes för skatte- och/eller bokföringsbrott under år 2004.



I Östergötlands, Jönköpings och Gotlands län ökade antalet brottsanmälningar till åklagarm...

Kategori: Allmänt

Omröstning!

Tänkte vi skulle ha en första omröstning bland de medlemmar som finns på forumet!

Kategori: Allmänt

Vad anänvder ni för bokföringsprogram

Tänkte ta mig av att sköta bokföringen själv och misstänker att bra verktyg kan underlätta enormt mycket.



Håller på med e-handel och har således en hel del kunder och 3-5 olika leverantörer som alla fakturerar i Euro. Stöd för olika valutor kanske är standard idag.



Så tips på bra (billiga) mjukvaror för b...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer