Tennisstjärnans nya huvudsak

507
1
Lite intressant läsning!





Stefan Edbergs golfrundor med Hans Petersson har kostat honom miljoner.

Men efter tre år har bollen trillat ned i koppen när hjälmen kan sättas på knoppen.

Hans Petersson är uppfinnaren från Växjö som tillsammans med sin morbror Stig Andersson utvecklat en patenterad lösning för reflexer.



Med deras lösning kan reflexmaterialet sträckas ut åtta gånger och det gör att det kan formgjutas med vakuum på en cykelhjälm.



Problemet för Hans Petersson var att han inte kunde finansiera utvecklingen av cykelhjälmen på egen hand. Han var i behov av riskvilligt kapital och för tre år sedan ställdes frågan till golfkompisen Stefan Edberg.



Han hade precis flyttat hem från London till Grimslöv utanför Växjö och överöstes med förslag på olika affärsprojekt som var i behov av finansiering.

"Jag sållar hårt och det är bara ett fåtal projekt som jag gått in i. Först gör jag det själv men jag har också hjälp av bollplank som har större vana av affärer", säger Stefan Edberg.



"Headlight var intressant eftersom de utvecklade en unik produkt med stor potential och Hans låg på hårt. Att det sedan var ett lokalt projekt var extra kul."



Stefan Edberg (bilden) investerade i Headlight tillsammans med Hans Petersson och Tommy Davidson i Växjö. Tillsammans har de lagt omkring 5 miljoner kronor i ett projekt som blev mer långdraget och dyrare än planerat.

"Men så är det väl alltid", konstaterar Stefan Edberg.



Den reflekterande cykelhjälmen har utvecklats tillsammans med en kinesisk fabrik.



Projektet har kantats av motgångar, men i början av året var cykelhjälmen klar för kinesisk serieproduktion och försäljning.



För att sälja hjälmen, som med sina starka reflexer syns på en kilometers avstånd, har Headlight anställt trafiksäkerhetsföretaget Bil-Atlas förre exportchef, Jarl Bill, och på kort tid har Stefan Edberg och de andra investerarna börjat få valuta för investerat kapital.



Cykelhjälmen med den svenska uppfinningen, som enligt affärsidén inte ska vara dyrare än traditionella hjälmar, har sålts till de största tyska varuhusen och de amerikanska jättarna Wal-Mart och KMart som ska göra reklam 118 tv-stationer. Headlight ligger också i slutförhandlingar med flera andra globala varuhuskedjor.

"Vi kollar också på andra områden som det går att använda patentet på, exempelvis för hjälmar inom extremsporter, skyddshjälmar eller hårda ryggsäckar", säger Hans Petersson.





Källa: www.di.se
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
58
Alltid kul att läsa om nya idéer. Bra inspiration! [br] [br]/Olle
35
Kul läsning!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.