Kan man lite på företag i öst?

58
Undrar vad Ni har för erfarenheter av handel med länder i öst(Asien). Vågar man lite på att man får varorna man beställer. Oftast är det som jag fattat det bara förskottsbetalning som gäller.



/Olle
72
1
Undvik Indonesien. Kina tror jag är OK.
58
[quote="Flotec"]Undvik Indonesien. Kina tror jag är OK.[/quote] [br] [br]Ok, vad tror du om Taiwan o hongkong m.m.? [br] [br]Eller någon annan med erfarenhet därifrån? [br] [br]/Olle
35
Är också intresserad av andras erfarenheter av handel med asien. [br] [br]Så skriv gärna och dela med Er!
16
Importerar prylar från Taiwan, funkar utan problem. De vill nog ofta ha betalt i förväg, men det är inga problem, tar några dagar med en banköverföring. Jag beställde lite prov första gången för att testa prylarna. Får hem varorna på max tre dagar med DHL eller liknande. Frakten kostar ju lite, så man får beställa ordenligt.
58
[quote="macwiz"]Importerar prylar från Taiwan, funkar utan problem. De vill nog ofta ha betalt i förväg, men det är inga problem, tar några dagar med en banköverföring. Jag beställde lite prov första gången för att testa prylarna. Får hem varorna på max tre dagar med DHL eller liknande. Frakten kostar ju lite, så man får beställa ordenligt.[/quote] [br] [br]Hur är det när man beställer hem provvaror, kan man få det gratis? Ofta så står det ju att man endast kan beställa i minst ex. 10000 st.
16
Du får snarare betala ett lite högre pris för provvaror, just för att du beställer så få...
14
Taiwan och Hong Kong har ganska västerländsk kultur för att ligga i Asien. Det finns bluffföretag i alla länder, även Sverige. Men jag skulle inte vara mer orolig för att importera från Taiwan eller Hong Kong än från ett Europeiskt land. [br] [br]Vissa upplever en liten rädsla där den bakomliggande orsaken egentligen är helt psykologisk och den beror inte sällan enbart på det geografiska avståndet!
3
Peppar Peppar, under dom 6 åren vi har varit verksamma så har vi aldrig blivit lurade, dom flesta företag är seriösa, samt att alla jobbar ju för att tjäna pengar och att blåsa ett företag på ett par hundra tusen kronor är nog ingen större affär.... [br] [br]Därimot så händer det titt som tätt att varorna kan dröja, men det har inte heller varit några problem. Vi brukar försöka vara ute i god tid tex om du skall ha något fraktat med båt så lägg på en månad extra. För att det här med våra säsonger är det inte många asiatiska länder som förstår inte ens Pakistan och Kina som har snarlika klimat som oss. [br] [br]//Lars
ardCore Consulting är ett ung slimmat företag med 6 anställda som jobbar med främst export/import mellan Asien och Europa.
Vi finns i Shanghai men jobbar i hela Asien och samt Mellanöstern, Kina, Thailand, Japan, Indonesien, Indien, UAE mm.
2360
37
Med olika bankmedel kan man skydda sig ganska bra men det blir inte billigt.[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyrning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
49
Godmorgon,[br][br]Kan bara instämma med de tidigare talarna; det är relativt säkert att handla med länderna i asien nuförtiden. Använder man bara sunt förnuft och försöker förstå att det som verkar för bra för att vara sant ofta också är det så går det bra. [br][br]Vad det gäller demoprover så brukar priserna vara förhandlingsbara men generellt så är styckpriset för demorprover högre än de vid faktisk produktion, vidare brukar det ofta vara så att kostnaderna för prover återbetalas vid produktion. [br][br]Lycka till! [br][br]Mvh,[br]Mikael Hansson
you only live twice
2360
37
Frågan ställs ofta även när det gäller Baltikum och eftersom jag bäst känner tiill Lettland har man där samma frågeställning. Kan man lita på väst och i detta fall Sverige. I ett flertal fall har så ej varit fallet. Här går ju företag i konkurs stupiett. På flera inlägg är man orolig och vill starta AB. Detta bådar inte gått ur deras ögon. Så med allmänt förnuft  kanske man klarar sig var man än är. Ofta är det istället företag där man är släkt som det händer märkliga saker, och det är synd.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.