hämta varor ifrån hemlandet

32
hej....



ursprungligen är jag ifrån Kurdistan i Irak ... Nu bor jag i Sverige, jag studerar i gymnaiset och läser entreprenörs programmet...min fråga är jag håller på öppna en egen företag med att hämta själv Playsation, Xbox, nitendo och andra brännda spel till de....jag undrar om det är laglig att hämta de? och sälja de vidare för ett billigt pris?
507
1
Eftersom det är förbjudet att kopiera o sälja vidare så är det nog ganska självklart att du inte får sälja dem vidare lagligt här i Sverige. [br] [br]/Daniel
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
32
tack för ditt svar...... men varför kallar sig sverige för fritt och demokrati land när man inte för göra såna små saker..
58
Så vitt jag vet får man väl inte göra detta i något land!
187
[quote="fltk"]tack för ditt svar...... men varför kallar sig sverige för fritt och demokrati land när man inte för göra såna små saker..[/quote] [br] [br]Som om att demokrati skulle tillåta att kopiera andras upphovsrättskyddat matrilal....snygg demokrati :o Då liknar det mer anarki 8) [br] [br]Eller! [br] [br]Edit: Du kan ju rådfråga Henrik Pontén om saken. :lol:
Frilansande människa
32
man får ha kopierings grejej över hela världen men det e bara sverige som har INGET o komma på än att de sitter o funderar på förstöra samhället för oss och andra... [br] [br]Och Demokrati består av många saker som ja behöver inte ta upp någora men alla vi har märkt att sverige kommer bli den största U-Land i framtiden...Tro mig
187
Klar du får koppiera saker för [u]enskild[/u] bruk. Det här med demokratin var mer ämnat som ett skämt, tog du illa upp så ber jag om ursäkt. [br] [br]Du kan ju för enkelhetens skull vända på ett Playsation spel och läsa vad som står om saken.
Frilansande människa
26
[quote="fltk"]tack för ditt svar...... men varför kallar sig sverige för fritt och demokrati land när man inte för göra såna små saker..[/quote] [br] [br]att bryta lagar är inga små saker, varken i kurdistan eller i sverige. [br] [br]det blir lätt att förstår varför om man ser det från ett annat perspektiv: [br]vi antar att du skriver ett programm genom hög insats av både tid och resurser. sen sätter du en prislapp på ditt produkt för att sälja det. vi antar att du har haft 100 000:- egna kostnader, och du räknar med att du säljer minst 1000 stycken. nu hamnar du på ett produktpris kring 100:- kr. eftersom du vill har lite vinst också för att försörjer din familj lägger du på en tjugolapp. du börjar sälja din produkt och det går bra. [br] [br]en vecka senare, du har sålt bara hälften, kommer någon och kopiera din produkt och säljer det själv. han har nästan inga utvecklingskostnader, så han säljer 'din' produkt för hälften och kamma hem pengarna som du ville ha. du sitter på ett lager med produkter som du inte kan sälja längre. [br] [br]skulle du finna detta roligt? skulle du acceptera hans 'ursäkt' att du ska inte vara så petigt just för att han vill tjänar på ditt arbete? [br]tänk på saken.
9
Bra svarat Textilhimlen .... :)
26
[quote="Barry"]Bra svarat Textilhimlen .... :)[/quote] [br] [br]tack :D [br] [br]det blev iaf alldeles tyst sen :wink:
232
Om man får kopiera, plagiera, härma och ta efter andra och dessutom tjäna i vissa fall stora pengar på det... Vem skulle då fortsätta utveckla sina egna idéer? [br] [br]Om det hade varit tillåtet hade det heller inte varit en unik idé i dagsläghet... :wink:
M-Daniel Johansson
14
[quote="fltk"]man får ha kopierings grejej över hela världen men det e bara sverige som har INGET o komma på än att de sitter o funderar på förstöra samhället för oss och andra... [br] [br]Och Demokrati består av många saker som ja behöver inte ta upp någora men alla vi har märkt att sverige kommer bli den största U-Land i framtiden...Tro mig[/quote] [br] [br]Men gud. Det måste du väll fall fatta själv att det inte är lagligt! :lol: [br] [br]Inte i andra länder heller, jag vet inte ett annat land där det är lagligt, jag skulle visserligen kunna tänka mig att det är lagligt i ett minimalt antal länder. Men i dessa länder är det inte så gott ställt. [br] [br]Jag har bland annat varit i Kambodja och Vietnam. Piratkopieringen flödar och det går att köpa detta material på marknader i affärer, ja, nästa över allt! Men! Det är inte lagligt ens i dessa länder! Bara för att det förekommer betyder inte det att det är lagligt. [br] [br]I och med att det är så pass utbrett i dessa länder är det svårt att göra tillslag mot alla. Däremot förekommer det att dem gör tillslag mot de som sköter själva kopieringen! Det finns ett antal stora aktörer som piratkopierar miljontals skivor, program, spel dvds osv. Men dessa är vädligt underground och är svåra att finna för polisen. [br] [br]Tänk även på hur korrumperade dessa länder är. Det står till och med i reseguiden från Lonely planet att om man skulle råka i luven på polisen, eller dem påstår att man har gjort något så ska man genast ge dem en mindre summa pengar så är allt lugnt. "ibland räcker det till och med med ett par cigaretter och ett leende" slut citat. [br] [br]Om du skulle försöka göra något liknande i Sverige åker du dit ganska snabbt kan jag lova dig! Och det med all rätta!
1
Jag har påbörjat inarbeta en koncept och det jag vill komma till,det är inte olagligt att hämta varor från utlandet men bara du tar dig på rätt väg...Det går alltid att handla med utlandet men då måste du stå för skatt,moms och tull-laget.etc åhlens handlar det mesta från utlandet och det är lagligt sålänge du inte bryter mot lagar och regler. [br] [br] [br] [br] Men om du vill ha snabba pengar dvs köpa och sälja svart är en annan fundering...Åker du ner till kurdistan och handlar 10 playstation vem säger att du inte får köpa så mgn? [br] [br]Tänk innan du handlar min vän...ta allt på det lagliga vägen helst...
We all had dreams*

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.