Senaste inläggen

Safespeed

Har Ni läst om denna affärsidé? Företaget Safespeed erbjuder sig att betala dina fortkörningsböter mot en fast avgift per år (Inom vissa ramar).



www.safespeed.se



/Danne

Kategori: Affärsidéer

Import av produkter

Hur funkar det om jag vill köpa en produkt i t.ex Tyskland och betala genom firman? Jag tänker då mest på momsen och hur man bokför det hela?



//Joel

Kategori: Företagande över gränserna

PRESSMEDDELANDE FRÅN ALMI FÖRETAGSPARTNER!

Almi har frigjort över 10 miljarder

till små företag

PRESSMEDDELANDE FRÅN ALMI FÖRETAGSPARTNER





Almi-koncernen har haft en miljardutlåning till små företag för andra året i rad. Under 2004 lånade Almi-bolagen i Sverige ut 1 073 mkr till totalt 2 683 företag. Den genomsnittliga utlåning till sm...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dålig marknadsföring?

Gick förbi en butik med Hästens sängar igår. De hade en stor text i skyltfönstret: PRISHÖJNINGAR I FEBRUARI!



Är det ett bra sätt att ge kunden köplust? Vad tycker ni?



Själv blev jag bara ännu mer säker på att jag aldrig kommer köpa en Hästens i alla fall :roll:

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Företagstradering

Hej,



Skulle tipsa alla företagare som t.ex. vill sälja / köpa / hyra ut en verksamhet, eller bara utrustningen. Man kan nu enkelt & gratis göra detta hos oss.



http://www.ftrade.se/



Är det något som är oklart bara att pos...

Kategori: Allmänt

Sjukförsäkringsreglerna!

På denna adress kan Ni vara med och maildemonstrera mot de nya sjukförsäkringsreglerna!



http://foretagareforbundet.se/special/uppropmotsjuklone.php



/Danne

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Redovisning i SPCS 500

Har SPCS 500 och är ny på det här med redovisning. Omsätter endast några tusenlappar om året som det är idag men kommer troligen att under året att öka rätt så rejält i omsättning så måste få koll på det här med redovisningen i SPCS. Hittills har det gått bra att fylla i alla uppgifter efter manuell räkning.



Kan någon förklara...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur ska man marknadföra?

Hejsan allihopa,



Ville bara först säga, fint forum!!



Och nu till frågan....



Jag har inte så jätte mycket penar, men vill fortfarande marknadsföra min hemsida. Någon som har några bra tips på marknadsförings möjligheter?



Sidan:

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Dropshipping?

Någon som känner till några företag som sysslar med dropshipping?



/Olle

Kategori: Allmänt

Importsida?

Hej! Mitt första inlägg här! Mycket snyggt och användbart forum måste jag säga. Här kommer man nog vara en del.



Jo jag undra om någon här vet en bra sida där man kan söka efter företag som man kan importera produkter ifrån? Även sökla efter en specifik produkt. :?:



Olle

Kategori: Företagande över gränserna

Vad har Ni för dator i ert företag eller privat?

När jag startar mitt företag så vill jag gärna köpa en dator till...det klarar man ju sig inte utan. Ska man köpa en bärbar eller vad tycker Ni? Det är ju bra att alltid kunna ha med sig den.



/Danne

Kategori: Inköp

Skattenyheter 2/05 - förenklade redovisningsregler m.m.!

1. Förenklade redovisningsregler, m.m.

Justitiedepartementets PM

Ju 2004/10672/L1



Inledning

Det nuvarande regelverket på redovisnings- och revisionsområdet anses vara svårt att överblicka och reglerna i vissa fall vara onödigt komplicerade. Just användandet av olika avgränsningar, som i promemorian...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kanske nya förenklade redovisningsregler, m.m.

I skatteverkets senast nyheter (19/1) skrev de bla om förlsag få nya förenklade redovisningsregler m.m. speciellt för små och medelstora företag. Läs mer på Skatteverket.se"


Vad tycker Ni om detta? Låter väldigt bra tycker jag, finns mycket krångliga och onödiga regler idag.





/Daniel

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vågar man ta ett par kunder svart?

Hej, jag vet inte alls om det blir säkra och vänliga svar på en sådan här frågan här på denna forumet, men jag gör ett försök...

Jag har ett ny startat företag som har väldigt liten omsättning, alltså att jag har precis råd att köpa varor när kunder köper.

Jag driver e-handel, hur är det.. grejen är ju den att man får...

Kategori: Off Topic

Vilken typ av läsare är du?

Hej alla!

Jag heter Frida och är en av fem studenter från Hyper Island. Vi har ett studentprojekt där vi jobbar med en stor ekonomitidning.
Just nu gör vi en undersökning där vi vill förstå läsarnas tankar om framtidens nyhetsläsning.

Undersökningen tar MAX en minut att göra!

Tack på förhand!

Kategori: Off Topic

Uppdatering av.....

Nu har även Lars Arenander lyckats med att komma upp i fler än tusen inlägg :winner
Nu ser det märkligt ut med "Mojo was here first"
Mitt förslag är att vi ändra till: "ivrig postare" eller liknande :mrgreen:

Kategori: Om Företagande.se

SV: Underskott i firman - Överskott på konto

Hur mycket pengar du har i företaget spelar ingen roll för vinsten, eller förlustens skull. Du skattar bara för resultatet och inte för likviditeten.

Självklart måste du bokföra när du tar ut pengar ur företaget.
K 19XX Bankkonto
D 2013 Eget Uttag

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uttagsbeskattning på eget nyttjande

Hej

Jag håller på o starta upp en enskild firma som skall syssla med film och foto av tandemfallskärmhoppning. Jag har redan en fallskärm och kamerautrustning. Totalt värde borde ligga någonstans kring 45 kkr.

Eftersom båda två är nödvändiga för verksamheten så har jag förstått det som att båda skall tas upp som ingångsinventarier. Va...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Släpar med momsen och skatten en månad

Hejsan har en fråga hur jag löser ett problem. Är relativt nystartad ca 4 år och betalar moms och skatt varje månad.
Nu blev det så att jag blev sjuk och hamnade på sjukhus och kunde inte arbeta på en månad. Blev då att jag har blivit bak med skatten och momsen en månad som jag släpar. Hur löser man det på ett smidigt vis utan och blanda in...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dropshipping från kina - Moms

Jag har lite funderingar på hur drop shipping från Kina går till.

T.ex. Om jag säljer en vara för 150kr till en kund i Sverige, jag betalar 100kr till Kina som sedan skickar varan till kunden i Sverige från Kina. (Jag är ett svenskt företag)

Det är ju kunden som blir ansvarig att betala momsen för de 100kr via tullen.<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer