Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
En annan viktig sak är väll att själva "sidan" i sig ska se attraktiv ut, samt att man har en god relation till sina kunder, vilket resulterar i att marknadsföringen sköter sig själv på det sättet. Och kanske det allra viktigaste konkurrensmedlet - Priset...
hur har du tänkt att din webbutik skall fungera? Ren webbutik eller komplement till annan verksamhet?
Om man jämför med en riktig verklig butik. Ligger butiken mitt ute i skogen dit ingen hittar så kan man få problem.
/Daniel
Lomonosov skrev:
hur har du tänkt att din webbutik skall fungera? Ren webbutik eller komplement till annan verksamhet?
- Tänkt som en ren webbutik, men möjligheten finns att kunna använda sig av återförsäljare, alternativt sälja större partier till "IRL"-butiker.
Jag vet inte exakt hur allt ska fungera, om jag ens kommer starta. Men tanken gror i mitt huvud i alla fall. 🙂 Förmodligen så måste jag hitta någon samarbetspartner för att kunna driva en ev. större verksamhet, eftersom jag pluggar på heltid samt driver en annan firma vid sidan av det.
dennis skrev:
Visst är alla de saker du beskrev väldigt viktiga men får du inga kunder dit så är de ganska meningslösa.
- Det är sant, men som sagt, det är en grej på lekmanna nivå jag funderar på jämfört med etablerade företag som har kapitalet att kunna gå ut i dagspress osv. Jag gör det för skojs-skull inte för att tjäna pengar och pensionera mig vid 25års ålder ;)
Fundera inte heller på hur det är att sälja via en webshop. Fundera på vad det är du skulle kunna sälja. Webshop är bara en av möjligheterna. Kan fungera bra i ett uppbyggnadskede.
Förlåt om jag säger det, men vil du bara ha lite kul finns det säkert andra saker att hitta på.
Trots det kan jag inte leva på företaget idag.
Förmodligen hade det gått bättre om jag satsat mer på marknadsföring. Men det är dyrt och då hade jag inte kunnat hålla de låga priserna.
På nätet måste man synas. Men det finns billiga och dyra sätt att göra det på!
Men jag klarar mig, jag ser firman som en hobby. Även om jag går plus en del på den iaf 🙂
Hör av dig om du väljer att starta en butik och vill ha några tips.
Som sagt är det svåraste med att driva en nätbutik att få kunderna att hitta till butiken. Den ligger ju inte där på gatan där alla går...
Vad hade du tänkt sälja?