Hur bokföra egen preliminärskatt och moms?

1
Hej,



har "sagt upp" min revisor och sitter nu här och kom på att det nog inte va såååå smart :oops:



Har lite frågor om hur man bokför sin egna preliminärskatt som betalas varje månad. (mot vilka konton i BAS2004)

Jag betalar den varje månad (eller kommer att göra) från mitt PG.



Dvs

1920 - kredit nnn kr

xxxx - debit nnn kr



Om man skulle använda sig av konto 2012 (Egna skatter) vilket ska då motkontot vara?



Många frågor man vart lite osäker nu så det är bäst att fråga innan man gör ngt galet :lol:



/PB



PS ... har SPCS Administration 200 ... DS
41
Hej, [br] [br]Jag antar att du har en enskild firma och redovisar moms en gång om året. [br] [br]I F-skattdebiteringen ingår en rad poster – en del av dessa är företagets skatter och en del är dina privata (det är det som är så speciellt för enskilda firmor). I debiteringen ingår moms, egenavgifter och preliminärskatt. [br] [br]Det råder delade meningar om hur enskilda näringsidkare ska hantera sina F-skattdebiteringar, nedan finner du två sätt att bokföra skatten: [br] [br]1) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2012 ”företagarens egna skatter”. Den moms du för om i samband med bokslut kommer då att möta dina F-skattinbetalningar på konto 2012. [br] [br]2) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2013 ”egna uttag”. Den moms du för om mot 2012 i slutet av året kommer då inte att möta dina F-skattinbetalningar, men nettoeffekten blir ändå den samma eftersom alla underkonton till det egna kapitalet (2011-2019) nollas och förs om till 2010 i samband med bokslut. [br] [br]Kort och gott kan sägas att konto 2012 och 2013 har samma egenskaper; dvs. bokför du dem i debet har företagets skuld till dig minskat - bokför du dem däremot i kredit ökar företagets skuld till dig. Måhända kan det vara en god idé att bokföra sina debiteringar på 2012 för att kunna särskilja de uttag som gått till F-skatten från övriga kontantuttag. [br] [br]Ser att min förklaring kanske blev något luddig, fråga gärna igen om du inte hängde med i svängarna. [br] [br] :? Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.