bokföra skattefri reseersättning

7
Hej!



Eftersom mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri), undrar jag vilket konto jag skall bokföra den på? Skall jag lägga på moms på beloppet?



Tack på förhand!
46
[quote="moonshadow"]Hej! [br] [br]Eftersom mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri), undrar jag vilket konto jag skall bokföra den på? Skall jag lägga på moms på beloppet? [br] [br]Tack på förhand![/quote] [br]Jag jobbar som konsult och milersättning som kunden ska betala och jag fakturerar bokför jag på samma konto som konsultarvodet, dvs 3041 Försäljning av tjänst, och ja, du ska lägga på 25 % moms även på milersättningen. Skattemässigt betraktas milersättning som en tjänst vilken som helst och ska därför beläggas med moms. [br] [br]/ TT
7
Hej och tack för svar. [br] [br]Varför jag frågar är för att jag har blandad verksamhet ur momsperspektiv. Men det är alltså okej med följande: [br] [br]Konsertframträdande xxxx kr moms 0% [br]Resersättning xxxx kr + moms 25% [br] [br]Summa: xxxxx kr varav moms xxx (endast för reseersättningen) [br] [br]Jag har satt upp olika konton för mina intäkter enligt följande: [br] [br]3110 Konsertverksamhet (momsfritt) [br]3210 Webutveckling (moms 25%) [br]3310 Undervisning/Semninarieverksamhet (moms 25%) [br] [br]Skall jag använda kontot "3041 Försäljning av tjänst" för resor eller skall jag skapa ett nytt med namnet "3410 resor". [br] [br]Tack på förhand!
46