Bokföra första inköp samt egen insättning (SPCS).

117
Hejsan!

Har nyss startat en EF och bokför med kontantmetoden. Jag skall nu göra mitt första inköp, från Kina, och har lite funderingar ang. hur jag löser det med bokföringen kring detta.

Jag har tänkt såhär:

Debet konto 4010 (Inköpspris, inkluderas fraktkostnad där?)

Debet konto 2641 (Ingående moms*)

Kredit konto 2018 (Vad jag sätter in som "startkapital" till företaget och köper varorna för)

* Ingående moms -> Den kommer ju senare, så jag bokför den när jag får fakturan från tullverket och betalar den antar jag? Hur bokför jag då tullavgift, frakten från tullgrejs till mig (tillkommer den i efterhand såsom när man beställer med vanlig post, även när man fraktar med UPS/annat fraktbolag?) etc.?

Är det rätt, det jag tänkt? Hur genomför jag det i praktiken i SPCS administration (2000, om det är av någon vikt)?

Tack på förhand för alla eventuella svar!

More
117
Ingen som har ett ögonblick eller två att avvara? :-) Har försökt få klarhet i detta, men behöver nog få den specifika situationen "bekräftad" så att säga, samt förstå dethär med hur man gör i SPCS.. för där förstår jag inte alls "var jag ska klicka", så att säga. :-/ [br] [br]Tack för att ni tog er tid och läste iallafall!
5
Hej! [br] [br]Att sätta det i 4010 är rätt, sen är frågan om du har moms på beloppet eller inte. Annars sätter du allt i 4010. Oftast har du ingen moms när du handlar med utlandet, andra eg länder? men det beror det på om du menar att tullverket lägger på momsen? [br] [br]Har du inte redan satt in ett kapital i bolaget? Vad du brukar använda är ju 1910 kassa eller 1930 checkkonto: betalning via internet, visa kort etc. Eller på kontot lån från ägare. [br] [br]Beror på hur du gjot innan, med ditt startkapital??? [br] [br]Hoppas detta hjälpte dig en del! [br] [br]Ps, ett fel går alltid att justera i efterhand. :wink:
117
Tack för all hjälp! [br] [br]Nu har det löst sig med själva egna insättningen, har bokfört den och kan ju bokföra en till om pengarna jag satt in på företagskontot inte räcker. ;-P [br] [br]Det bör inte vara moms på beloppet, eftersom jag handlar från Kina och moms slås på i tullen (moms+tullavgifter, då). [br] [br]Så då gör jag så att jag bokför både själva inköpspriset och frakten på konto 4010 (debet, då)? Hur gör jag med moms- och tullavgifterna då?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.