Vad betyder respektive frakt-/betalningsalternativ?

117
Hej! Nu får jag känna mig urdum, men det kan det väl vara värt med tanke på att jag har så svårt att hitta svar på frågan någon annanstanns.. 🙂



Ni som handlat med utlandet vet förmodligen bättre än mig vad resp betalnings- och fraktalternativ innebär - jag förstår inte alls.



Vad innebär dessa betalningsalternativ (som jag fick från en kines som jag vill köpa in grejer av): T/T, L/C, Western Union? Vilket bör jag satsa på? För-/nackdelar? Kostnad för själva betalningen (vad kostar det för mig att betala på respektive vis, merkostnader är ju inget man gillar som nybliven företagare såklart)?



Vad innebär följande fraktalternativ (jag vill gärna att han skickar via vanlig post, ungefär?): UPS, FEDEX, TNT, DHL, EMS, "the sea ship"? Hur snabba/långsamma är de? Vad är billigast, vad är vettigast avseende pris/leveranstid/säkerhet? Om jag vill att tullen ska "sköta sig själv", att det automatiskt förtullas vid gränsen och att jag får lösa ut det mot tullavgift+moms etc., så är det väl smidigast att det kommer med "vanliga posten"?



Tack på förhand för all ev. hjälp!



MVH
232
Hmm, många och svåra frågor.. [br] [br]Kontakta du www.4pl.se så får du nog den hjälp du önskar. [br] [br] [br]1.UPS, FEDEX, TNT, DHL, EMS = Olika fraktbolag, (se resp. hemsida för prisuppgifter) [br]2. ?? Aldrig hört talas om...
M-Daniel Johansson
232
Ni (kanske du,more?) som bor i och omkring Göteborg [br]har den 18 Augusti en bra möjlighet att få mer info om just [br]detta med handel från Kina.. [br] [br]http://www.entreprenorskalendern.se/evt_info.asp?eventId=728
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.