Senaste inläggen

Kostnader fel bokförda

Jag har av okunskap tagit upp kostnader som jag haft för inköp av utrustning till min EF innan företaget startades. Som jag har förstått kan jag inte lyfta momsen på dessa fakturor.

Ska jag då kreditera fakturorna och sedan ta upp dessa kostnader som egen insättning istället?

Eftersom det EVENTUELLT ändå skulle kunna gå att lyft...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dator vid avregistrering

HEJSAN!

Hur gör jag med min dator jag köpt i företaget när jag lägger ner min verksamhet?

Det är enda grejen som är köpt för över 5000:- och alltså inte skrivet som

förbrukningsinventarie som det mesta annat.

Den är inte heller avskriven någon gång eftersom jag inte haft den mer än ett år.
<...

Avregistrering av handelsbolag

Hej,

Jag och min fru har ett handelsbolag som haft ytterst liten omsättning under 2006. Vi båda har idag bra anställningar men min fru funderar starkt på att säga upp sig från sin tjänst som försäljningschef på ett känt bolag (nyss tillbaka från sin sjukskrivning av utbrändhet). Under en period kommer hon riskera att behöva nyt...

Sälja skor

Hej!

Jag funderar på att öppna en skobutik, hade egentligen bara tänkt sälja sneakers (gympasko eller liknande) av kända märken tex Adidas Vans mm. Är det någon som har några bra tips eller liknande? Jag har fått höra från olika håll att det krävs licenser från dom olika märkerna, är det lätt att få dessa licenser och vad bruka...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tyck till!

Hej,

Med anledning av att jag arbetar som säljare av tele tjänster försöker jag mig på en liten marknadsundersökning.

Skriver inte ut mitt företagsnamn så jag hoppas att ni ser genom fingrarna :wink:

MVH

Robaino

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Personalresa

Hej!

Har funderingar på att bjuda mina konsulter jag har i mitt bolag på en resa.

Är detta avdragsgillt eller måste några speciella kriterier uppnås för att det ska vara helt avdragsgillt?

Hur fungerar det helt enkelt om jag vill bjuda konsulterna på en resa?

Tacks...

Bilfråga

Jag har en enskild firma där jag kör en hel del med min privata bil och tar ut körersättning. Nu tycker jag att jag kör mest i tjänsten och väldigt lite privat, kan jag på något vis ta in bilen i företaget istället eller är det bättre att fortsätta som jag gör nu? Ska företaget köpa bilen så kan jag ju inte dra av någon moms.

Jag kan till...

bokförings/faktureringsprogram

Letar efter ett program till vårt (lilla) företag. Det ska helst vara billigt, men framförallt enkelt att använda (för folk som aldrig bokfört och inte lärt sig vad "kontering" betyder än). Helst ska det också gå att "samköra" på något sätt mellan två olika datorer (på olika adresser). Vi är nämligen två som driver företaget, och den ena sköter bok...

Kategori: Inköp

Företagsnamn!?

Hej!

Jag håller på att starta upp ett företag inom Make up och Hår styling, men sitter nu fast pga att jag inte kommer på något företagsnamn.

Känns som att dte är viktigt eftersom jag ska göra en hemsida och annan reklam om företaget.

Kan någon hjälpa mig på traven??

Jag kommer erbjuda smink...

Kategori: Feedback

Skatten

När man ska räkna ut vad man ska betala till skatteverket i skatt, ska man då beräkna avdrag som milavdrag och räntefördelning, sådana som är direkta avdrag och inte kostnader i företaget ?

Ofakturerat

Säkert en ovanlig fråga: En leverantör som levererat sin vara (i detta fall en tjänst) och sedan inte fakturerar mottagaren. Hur lång tid är det rimligt att mottagaren av varan ska vänta? Finns det någon tidsgräns när mottagaren inte längre kan anse sig vara skyldig att betala leverantören?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Virus program

Hej!

Jag söker ett bra virusprogram som hittar och även tar bort viruset från datorn.

Är det någon som har ett bra tips?

Jag har provat Norton men det "laggar" ner hela min dator.

Nod 32 har jag också provat men det verkar inte ta bort viruset utan upptäcker bara fe...

Kategori: Inköp

Kompanjon sökes

Söker en kompanjon för att utföra ett par permanenta projekt (tillverkningar) för att sälja till europeiska länder. Som vanligt kapital är det största behovet (men inte högt). Vi kommer att ha en vinst på 200-300% beroende på vilket arvde blir först.

Kategori: Allmänt

Import, moms, osv.

Hej

Jag söker en liten bisyssla till mitt vanliga jobb och har fåt upp ögonen för billiga mp3-spelare och liknande produkter för försäljing på t.ex. Tradera men även eventuellt en egen webshop.

Eftersom detta kommer, till en början iallafall, vara en bisyssla så har jag inte möjlight att ligga ute med allt...

Kategori: Allmänt

Påminnelseavgift

Har nu råkat ut för min första kund som är lite väl sen med betalningen.

Minns jag helt galet, eller är påminnelseavgift och dröjsmålsränta momsfritt? Vilka konton är lämpliga för att bokföra påminnelseavgift och dröjsmålsränta som man debiterar?

/Konrad

Starta eget bidrag

Nån som vet? jag har starta eget bidrag tom den 18 dec, sen då? ringt o frågat om förlängning men de finns 2 krav som de kan gå med på ,tillstånd alt vart sjuk så pass länge.Inget av dem har jag att komma med.Min marknasdföring har tagit tid o pengar, jag har bara haft 2 jobb,nu har jag troligen lite annat som jag tänker pyssla med via mitt företag...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Vilken form av företag?

Jag och två vänner ska starta företag tillsammans. Men då vi fortfarande går i skola kommer det inte att vara ett heltidsarbete och vi räknar inte med att kunna försörja oss på det. Det handlar mest om att skaffa sig erfarenhet.

Nu funderar vi vilken företagsform som passar oss bäst? Tanken är att vi vi ska kunna jobba tillsam...

Kategori: Affärsidéer

Samarbetspartner

Hej!

Jag är intresserad av att starta ett arbetskooperativ i Västervik. Nu söker jag efter personer att dra igång detta med. Frågan är vart hittar man dem?

Kategori: Affärsidéer

Lägga ner verksamheten.

HEJSAN!

Hur går det till om man skall lägga ner sin verksamhet? Driver idag enskild firma

och jobbar tillsammans med ett reklam-nätverk som har planer på att lägga ner

all verksamhet 1/1 2007. Detta innebär att jag också måste lägga ner min verksamhet

om det blir så. Då har jag haft igång min verks...

Grossister

Hej,

Har sen tidigare jobbat i USA med diverse e-handel och använde där sk. Dropship Suppliers. Inte riktigt säker på vad de kallas i Sverige och om de ens finns. Om det är någon som har någon aning om några bra sådana för leverans främst i Severige men även i hela EU så skulle jag uppskatta det.

Mvh, Mi...

Kategori: E-handel