När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Om vi säger att jag sätter in 10000:- på mitt företagskonto (enskild firma). Jag säljer lite grejer och 15000:- vinst kommer in på mitt konto (vilket då är beloppet efter all moms är betald) ren vinst.
Jag vet att jag måste skatta typ 55 % om jag tar ut pengarna. Men vad händer om jag låter dom ligga kvar på kontot och handlar en grej till företaget?
Ex.
Jag går därefter ut och köper en produkt till firman för 5000:- exkl moms. Kan jag då betala dessa 5000:- med pengar från det som mina sålda varor genererade (15000)? Genom detta borde det ju bli billigare då jag handlar för pengar som inte är beskattade??? Eller kommer denna skatt (sociala avgifter, vinstskatt etc) få betalas för eller senare??
Skulle jag ta ut pengarna har jag ju bara 55% av 15000:- att handla för..
Hej!
[br]
[br]Det är som du skrev.
[br]Du kan använda dina inkomster för att investera nya saker till ditt företag, utan att betala skatt för dem. :wink:
[br]
[br]Så handla du på :p
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
Men om vi säger att det är i startskedet av företaget. Jag sätter in 10000:- (pengar som jag fått från lön från jobbet) och handlar för dessa. I så fall borde det vara bra att försöka investera så lite pengar som möjligt i företaget så att man lättare går med förlust och därmed betalar mindre skatt??
Din egna insättning är skild från företagets pengar, så om du bara sätter in och handlar för egna medel så har du därigenom redan en förlust i företaget, när du sedan går med vinst så kan du plocka ut motsvarande summa oskattat.
[br]
[br]med andra ord:
[br]
[br]För att kunna sälja "grejer" så måste du köpa in varor för tex 10 000 kr (som i ditt ex) dessa 10 000 bokförs:
[br]
[br]1930 debet 10 000
[br]2018 kredit 10 000
[br]
[br]När du betalar varorna från företagskontot så blir konteringen:
[br]
[br]1930 kredit 10 000 (och kontot är 0 kr kvar)
[br]2641 debet 2 000
[br]4010 debet 8 000
[br]
[br]Resultatrapporten kommer då visa en förlust på 8 000 kr, och ditt företag kommer att få tillbaka 2000 kr från skatteverket (den moms du betalat till leverantören)
[br]
[br]När du säljer varorna för 15 000 + moms = 18 750 får du konteringen:
[br]
[br]1930 debet 18 750
[br]2611 kredit 3 750
[br]3051 kredit 15 000
[br]
[br]Om vi för enkelhetens skull antar att du köper och säljer varorna under samma månad så kommer du att få betala in 3 750-2 000= 1750 kr till skatteverket (momsen)
[br]
[br]resultatrapporten kommer att se ut så här:
[br]
[br]3051 15 000
[br]4010 - 8 000
[br]Resultat: 7000, dessa 7000 får du skatta för i deklarationen
[br]
[br]1930 kommer ha saldot 18 750- 1750 (momsen redovisas 1.5 månader efter månaden det skedde, alltså det som sker under januari månad redovisas 12 mars, inbetalas 12 mars, ev. utbetalning sker runt månadskiftet mars/april vid månadsvis momsredovisning) = 17 000 kvar på kontot, av dessa kan du ta ut din egna insättning du gjorde tidigare -10 000 kr (1930 kredit 10 000, 2013 debit 10 000 (2018 och 2013 tar ut varandra)) och kvar finns de 7 000 som är din vinst i resultatrapporten och det är bara dessa 7 000 som du blir beskattad för.
[br]
[br]Köper du in nya varor så kommer underskottet på 4010 (i resultatrapporten att öka igen, tex du låter din insättning på 10 000 kr stå kvar på 1930 och använder dessa till nya varor (för samma summa som tidigare) så ser resultatrapporten ut:
[br]
[br]3051 15 000
[br]4010 - 16 000
[br]Resultat: - 1 000
[br]
[br]Och så rullar det på, om och om igen ;-)
Skatteverket Tel: 0771-567 567
www.kontrollerabokforing.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.