Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
16

Fråga om skatt


Har en fråga som jag hoppas jag kan fått rätt ut:



Om vi säger att jag sätter in 10000:- på mitt företagskonto (enskild firma). Jag säljer lite grejer och 15000:- vinst kommer in på mitt konto (vilket då är beloppet efter all moms är betald) ren vinst.

Jag vet att jag måste skatta typ 55 % om jag tar ut pengarna. Men vad händer om jag låter dom ligga kvar på kontot och handlar en grej till företaget?

Ex.

Jag går därefter ut och köper en produkt till firman för 5000:- exkl moms. Kan jag då betala dessa 5000:- med pengar från det som mina sålda varor genererade (15000)? Genom detta borde det ju bli billigare då jag handlar för pengar som inte är beskattade??? Eller kommer denna skatt (sociala avgifter, vinstskatt etc) få betalas för eller senare??



Skulle jag ta ut pengarna har jag ju bara 55% av 15000:- att handla för..



Tacksam om någon kunde reda ut detta =)
Medlem
36
2
Hej!



Det är som du skrev.

Du kan använda dina inkomster för att investera nya saker till ditt företag, utan att betala skatt för dem. :wink:



Så handla du på 😛
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
Medlem
16
Men om vi säger att det är i startskedet av företaget. Jag sätter in 10000:- (pengar som jag fått från lön från jobbet) och handlar för dessa. I så fall borde det vara bra att försöka investera så lite pengar som möjligt i företaget så att man lättare går med förlust och därmed betalar mindre skatt??
Engagerad medlem
206
Din egna insättning är skild från företagets pengar, så om du bara sätter in och handlar för egna medel så har du därigenom redan en förlust i företaget, när du sedan går med vinst så kan du plocka ut motsvarande summa oskattat.



med andra ord:



För att kunna sälja "grejer" så måste du köpa in varor för tex 10 000 kr (som i ditt ex) dessa 10 000 bokförs:



1930 debet 10 000

2018 kredit 10 000



När du betalar varorna från företagskontot så blir konteringen:



1930 kredit 10 000 (och kontot är 0 kr kvar)

2641 debet 2 000

4010 debet 8 000



Resultatrapporten kommer då visa en förlust på 8 000 kr, och ditt företag kommer att få tillbaka 2000 kr från skatteverket (den moms du betalat till leverantören)



När du säljer varorna för 15 000 + moms = 18 750 får du konteringen:



1930 debet 18 750

2611 kredit 3 750

3051 kredit 15 000



Om vi för enkelhetens skull antar att du köper och säljer varorna under samma månad så kommer du att få betala in 3 750-2 000= 1750 kr till skatteverket (momsen)



resultatrapporten kommer att se ut så här:



3051 15 000

4010 - 8 000

Resultat: 7000, dessa 7000 får du skatta för i deklarationen



1930 kommer ha saldot 18 750- 1750 (momsen redovisas 1.5 månader efter månaden det skedde, alltså det som sker under januari månad redovisas 12 mars, inbetalas 12 mars, ev. utbetalning sker runt månadskiftet mars/april vid månadsvis momsredovisning) = 17 000 kvar på kontot, av dessa kan du ta ut din egna insättning du gjorde tidigare -10 000 kr (1930 kredit 10 000, 2013 debit 10 000 (2018 och 2013 tar ut varandra)) och kvar finns de 7 000 som är din vinst i resultatrapporten och det är bara dessa 7 000 som du blir beskattad för.



Köper du in nya varor så kommer underskottet på 4010 (i resultatrapporten att öka igen, tex du låter din insättning på 10 000 kr stå kvar på 1930 och använder dessa till nya varor (för samma summa som tidigare) så ser resultatrapporten ut:



3051 15 000

4010 - 16 000

Resultat: - 1 000



Och så rullar det på, om och om igen ;-)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.