Senaste inläggen

Privat garage

Hej!

Vi kommer att bedriva verksamheten (enskild firma på min man) i vårat garage (bilverkstad). Garaget är fristående och på 80 kvm och kommer att användas enbart för den här verksamheten. Vi står som gemensamma ägare på huset+garage+biytor. Ca 10 kvm av en biyta kommer att användas som kontor för verksamheten, har egen ingång...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms osv.

Hej.

Jag håller på att starta ett eget företag, en reklambyrå, men behöver svar på två frågor.

1. Hur går det till när man handlar exkl. moms? Vad är det som gör att jag som företagare får köpa billigare produkter?

2. Om jag t.ex. ska köpa en programvara för exempelvis 10000kr exkl. mo...

Fastigheter

Hej

Jag har starka planer på att ge mig in i fastighetsbranschen.

Mitt företag ska hyra ut hus till privatpersoner

Antag att mitt företag köper ett hus för låt oss säga 350 000sk av privata ägare. Finansieringen står banken för som det är i nuläget.

Kall hyra 5000sk. Årligen 60000sk i...

Jag har en superidé. Tycker Jag..!

Hejsan alla här inne!

Jag är helt ny här på foretagande.se. Så jag hoppas att mitt forumspråk når fram.

Sidan ser förövrigt mycket spännande ut. Hoppas och tror att jag har/kan lära mycket.

Till saken. :!

Jag har en idé som riktar sig mot turismnäringen. Jag bor här där idén förväntas "...

Kategori: Affärsidéer

Regeringsförklaringen

Här är ett utdrag ur regeringsförklaringen. Det ser ju riktigt bra ut för oss företagare!

"Fler svenskar skall ges möjligheter att förverkliga sina drömmar och ambitioner genom att starta och driva företag. Entreprenörskap och företagande är avgörande för att öka sysselsättningen, för att lägga grunden för utvecklingskraft i he...

Kategori: Allmänt

Import av Te

Hej. Jag undrar om det är någon här som kan importera fint Te från Kina, eller andra länder?

Mvh Johan

Kategori: Företagande över gränserna

Sälja SPCS

Hej,

För några månader sen (2006-06-19) köpte jag SPCS Administration 200. Jag packade upp det, installerade det och sen dess har jag inte rört det. Jag tror helt enkelt inte jag är "cut out" för det här med bokföring, så jag har beslutat mig för att vända mig till ett proffs. Av denna anledning tänkte jag sälja mitt SPCS. Min...

Sjalar och smycken?

Någon som vet av någon grossist som för sjalar och smycken, helst inte för dyra då jag just ska starta upp min butik.

Tack för att du läser detta!

Kategori: Söker/eftersöker

Lager - bokföring - moms

Hejsan!

Jag är lite nybörjare på det här med att bokföra varor och lager. Har tidigare bara bokfört ett företag som säljer tjänster och det är ju lite lättare...

Jag har sökt i forumet här och fått lite svar på hur jag bokför lager så jag börjar få grepp om det, men var kommer momsen in i det hela...

Antar a...

Rörande fakturering & tradera.

Hejsan!

Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt underforum, men jag hoppas på att det blev rätt ("Ekonomi"!).

Jag säljer främst grejer via tradera än så länge, och brukar ibland få förfrågningar om fler grejer när jag väl sålt en vara. Då brukar jag helt enkelt lägga till det på beställningen/fakturan. Det...

Starta AB

Hej!

Vad gäller för aktiekapitalet i nytt AB som är en ombildning från enskild firma, vilka tillgångar får man räkna? Hur beräknar man värde av lager, vad är datorer, möbler etc. värt och hur mycket av det får man räkna?

CE-märkning?

Ja vad är det som gäller för detta? Går jag in i en musikaffär för att ta ett konkret exempel så kan jag finna elektronikprodukter utan ce-märke på.

Kanske från usa.

Jag har försökt läsa direktiven och enligt dom så är det villkor på att det ska vara ce-märkt punkt slut. Ska ska.. men om det inte är det, kommer nån v...

Bokslutsmetod eller faktureringsmetod.

Bortsett från skillnaderna, vad är erfarna råd om när respektive metod bäst? I vilka olika fall och eventuella för- och nackdelar.

Jag planerar att driva enskild firma sälja mest till privatpersoner och då mot betalning före. Några fakturor behövs väl inte heller till privatpersoner?

Det kan tänkas att jag...

Bolag med 1£ i kapital

Någon som har erfarehet av denna lösning? Verkar ju för enkelt för att vara bra.

http://www.get-a-company.com/ab1.html

Olika verksamheter i ett AB

När man skall registrera ett AB så skall det skrivas vilken verksamhet man skall syssla med. Kan man skriva två helt olika versamheter?

T. ex

Verksamhet 1. Försäljning av Internetaccess.

Verksamhet 2. Försäljning av fordon, samt varor för em och fritid.

Hjälp med EU-import!

Hej!

Jag har en fundering angående import (eg. kallat införsel) från annat EU-land. Det här med momsen är ganska förvirrande och komplicerat! Jag hoppas att det finns någon erfaren här på forumet som kan hjälpa mig lite.

Låt oss säga att jag kan köpa samma vara antingen från Sverige eller från England. För enkelhetens...

Var hitta vita t-shirtar?

Hej,

Jag söker efter vanliga vita (ev även andra färger) t-shirts till herr, dam och barn. De ska vara helt vita, utan någon loggo eller märke. Jag ska inte ha jättemånga, utan cirka 30 stycken till att börja med.

Är det någon som har något tips om var jag kan hitta sådana? Pris?

Pris...

Kategori: Allmänt

Hur skaffar man pengar till start?

Hej!

Här sitter man med diverse idéer.. men vet varken hur man ska ha råd, eller var man hittar kompanjoner.

Jag har alltid velat driva ett eget action event företag. Inga nämda kategorier, men allt för att få kunden att ha en otroligt rolig dag!

Tanken är att man som privatperson eller företag sk...

Sälja skor

Hej!

Jag funderar på att öppna en skobutik, hade egentligen bara tänkt sälja sneakers (gympasko eller liknande) av kända märken tex Adidas Vans mm. Är det någon som har några bra tips eller liknande? Jag har fått höra från olika håll att det krävs licenser från dom olika märkerna, är det lätt att få dessa licenser och vad bruk...

Bokföra frakt

Hej!

Jag anlitade DFDS för att frakta varor som jag köpte i USA.

På fakturan som jag fick från DFDS står att jag ska betala frakt , tull och införselmoms.

Kan ngn hjälpa mig med kontering av detta?

MVH

Iwa