Senaste inläggen

royalty mot utlanded

Hejsan,

har sökt hela kvällen efter information angående detta, men har inte blitt mycke klokare. Har fått viss information men tänkte se om nån här kan säga nått mer.

Jag har en verksamhet som ska startas där jag kommer sälja designer på elektroniska prylar (kretskor + kod) till ett företag i usa som sen p...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tradera-Blocket-eBay

Hejsan,

Jag funderar på att hänga på trenden att sälja prylar via blocket mfl.

Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?

Vänligen

Mikka

Kategori: E-handel

Telefonväxel

Hej

Kul att hitta hit.

Jag sitter och jobbar med utgående samtal, men får en del inkommande också. Finns det någon mindre växellösning som jag kan använda mig av med vänt funktion?

Jag är ensam företagare med endast en linje in.

Något förslag?

...

Kategori: Inköp

Skicka faktura som privatperson?

Hej, jag har för ett tag sen lämnat in tavlor som jag målat till en butik. Dom skulle sälja dom för 400 styck och ta 100 kr själva. Nu har dom sålt några stycken och för att jag ska få mina pengar så vill dom att jag ska skicka en faktura. Hur ska jag göra då?

Jag hade då inte startat något företag, har endast namnregistrerat...

Försäljning kontant!

Har "råkat ut" för min första kund (säljer nya saker via främst tradera) som bor i samma stad, och tyckte förstås att det vore OK om hon ville hämta upp sin grej här i mitt hem om hon känner för det, vilket hon också kände för (attans!). Nu har jag lite problem med hur jag skall lösa bokföringen kring detta.

1) Jag vet att jag...

Jag har affärsidé men...

Hejsan.

Jag heter Micke, jag är en student på 18 år.

Jag har kommit på ett utseende på ett bärhandtag till mat kassar typ ICA- plast kassar, för vem har inte packat kassen så fullt med varor så när man ska bära i väg med kassen så skär den nästan av fingrarna.

Men nu kommer det svåra;

<...

Kategori: Affärsidéer

Starta en vintagebutik

Jag vill starta en vintage/second hand butik. Jag kommer att sälja begagnade märkeskläder, skor och accessoarer. Tänkte starta den här butiken med min syster som är fotograf så vi tänker även sälja olika typer av foton. Har ett par bra och unika idèer som jag tror mycket på.

Vi väl även skänka en del av intäkterna till en välg...

Google Websiteoptimizer

Här är ett nytt verktyg för webmasters!

http://services.google.com/websiteoptimizer/

Verkar riktigt bra för att se vilka av dina sidor som dina besökare gillar bäst.

/Patrik

Ersättning för parkering

Hej !

Har enskild firma och bedriver kursverksamhet. När jag är hos kund parkerar jag ogfta på stan och måste då betala parkeringsavgift. Detta gör jag med "privata" pengar. Hur gör jag för att få tillbaka dessa pengar ?

Hur bokför jag detta uttag?

Tacksam för svar /JZ

Bokföring av bilförmån

Hej,

Har sökt info angående hur jag ska bokföra min bilförmån i enskild firma.

Jag har ett förmånsvärde på 2850kr / månad.

Jag har enskild firma.

Jag skattedeklarerar inte utan deklarerar momsen i min inkomstdeklaration.

Ska jag bokföra detta varje månad eller ska jag ta upp det i inkomst...

moms vid import

Har en fråga. Har funderingar på att importera livsmedel och på tullverkets hemsida står det att momsen för livsmedel år 12%. Det jag undrar är om det är 12% från det priset som jag köpt från exportören eller 12% från det priset som är värderat i sverige? Eftersom att priset på denna produkt som jag tänkt importera skiljer sig väldigt mycket mellan...

borr för betong

hej

söker någon som kan tillverka en borr för betong typ dosfräs.

hålet skall vara ca 3cm i dm och 2 cm djupt.

jag har tittat vad som finns på marknaden men priset ligger på runt 500-700 kr.

Denna produkt skall säljas i ett paket så den behöver kunna borra 2 hål och passa på en vanlig borrmaskin för hemmabruk...

Import av bilar från UK!

Hejsan!

Jag vill starta ett företag som importerar bilar från England.

Hur går man tillväga då?

#vid start av företag

#regler vid import

Finns det nå speciella riktlinjer vid import av fordon?

Bilarna kommer största delen säljas vidare till Finland då värde...

Kategori: Företagande över gränserna

Fastighetsbolag - ett säkert kort?

Hej

Funderar på att dra igång ett fastighetsbolag då det verkar vara en kanon bra idé.

Ett räkne exempel:

Pris:3 500 000 kr

Hyresintäkt: ~400 000 kr

Taxeringsvärde: 1 135 000 kr

Driftskostnad: ~160 000 kr/år

Räntekostnad: ~120000 kr/år

Detta skulle ge en "vi...

Varuprover?

Har beställt hem varuprover som inte ska säljs, hur bokförs dessa?

grundläggande skatteinfo för enskild firm

Jag är ny på företagandeområdet och skulle behöva lite hjälp med några grundläggande frågor. Jag kan även tillägga att jag kommer anlita en revisor men vill först ha förståelse hur skatter och bokföring ter sig.

Jag citerar från företagarguiden på www.nutek.se

” Som enskild näringsidkare beskattas du för nettointäkte...

Hjälp med att byta webshop!

Hej!

behöver desperat hjälp!

Idag hyr jag från e-butik.se men har hittat en tjej som ska bygga en webshop till mig från grunden.

Jag blir av med domän, webhotell, e-post när jag säger upp avtalet. Hur och var registrerar jag detta lättast?

KHur får man med sig kundregistret?

Jag har ingen...

stora pengar!!

Tjena! jag har ett hantverksföretag idag som omsätter ca 4 miljoner men jag har kommit till insikt att jag inte kommer bli förmögen på detta företag på grund av att jag säljer min tid och kan inte tjäna mer än vad jag hinner med att utföra. jag har ju ioch för sig 4 anställda men det blir i alla fall inte så mycket över att man kan kalla sig förmög...

Banner kampanj

Någon som kan hjälpa mig med en bannerkampanj?

Jag ska dra igång ett affiliate program och behöver lite roliga banners i olika format.

Det är viktigt att bannerna ger rätt budskap, därför är det bra om du inte bara kan göra banners, utan även förstår försäljning.

Skicka gärna ett PM om...

Kategori: Söker/eftersöker

Vad kostar det att låna pengar

Håller på för fullt med vår affärsplan.

Vi vill låna pengat till en fastighet. Fastigheten har pantberv för totalt 1.350.000 kr.

Om man skulle vilja låna detta belopp, hur kan månadskostnaden för detta lån hamna på.

Fastigheten kommer att köpas för 800.000 kro och resterande av lånesummar skall an...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag