Senaste inläggen

Bokföra kongress?

Har en fråga om hur man bokför ett kongressbesök ?

Jag har en enskild firma och ska åka på en kongress som jag är behov av för min verksamhet.

Kostnaden för konggressen är 2000 kr ex moms

Middagen under kvällen kostar 200 kr ex moms

samt hotellvistelsen 1200 kr ex moms.

Hur bokför jag de...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av lager (lite bråttom!)

Hallå! Jag representerar inget företag eller så, utan en ideell förening, men måste ha hjälp med min bokföring av kunniga (snart bokslut!).

Det är så att jag har tagit över efter den gamle kassören (som har flyttat till USA) som bokförde i en manuell bok för hand. Jag har gått över till datorbokföring med programmet SPCS Admini...

Kommersialisera en idé

Hej,

Jag har en tanke om att skapa en site vars innehåll jag tror att många människor efterfrågar. Men jag ser inte hur jag ska kunna tjäna pengar på detta. Läs nedan och se om ni kan hjälpa mig att tänka rätt, tack!

Tanken är att skapa en site liknande denna (företagande.se) men ett helt annat ämne! Infor...

Kategori: Affärsidéer

Inventarie eller förbrukningsinventarie vid paketköp

Hej allihopa...

Jag har köpt två högtalare och ett slutsteg för 9500kr.

Räknas detta som inventarie, eftersom det är ett paketpris, eller är det förbruknignsinventraie, eftersom de tre sakerna var och en för sig inte är värda mer än 5000kr????

Likviditetsbudget

Jag håller på med en likviditetsbudget till mitt nystartade företag. Startar den 1 okt. och kommer att förlänga räkenskapsåret till årskiftet 07/08.

Nu undrar jag hur det egentligen ligger till med momsredovisningen, å ena sidan så har jag hört att jag måste redovis varje månad, å andra sidan inte, vad gäller???

Jag kommer ha en...

Bokföra emballaget!

Hejsan! Jag har tidigare ej tagit ut någon avgift för emballage, men jag har börjat göra det nu nyligt.

Om jag sålde en av mina mest sålda varor såg min bokföring tidigare ut såhär (gud, hoppas det är rätt iallafall!):

1930 debet 54,50 kr

3051 kredit 39,20 kr

3520 kredit 4,40 kr

2611 kre...

Aktiekapital på räntekonto?

Jag undrar om det är någon här som vet om man kan placera hela eller delar av sitt aktiekapital på ett placeringskonto med ränta och fria uttag? Känns ju lite dumt att ha 100.000 kr på ett konto utan nån som helst avkastning... :roll:

Bokföring, andra året

Hejsan

Om första årets resultaträkning visar ett negativt resultat, är det då någonting som man kan ta med sig till andra årets resultaträkning?

Jag förmodar att alla skrattar åt mig nu, men är man nybörjare så är man! :|

Tack och bock.

Skattefri bilersättning

Den skattefria bilersättningen är väl 18 kr nu om jag inte minns helt fel.

Jag har gjort en del resor under året med min privata bil som jag inte tagit upp i mitt handelsbolag. Nu slog det mig att det kanske är ide och göra det.

Är det bara att upprätta en körjournal som verifikation och sen bokföra kostnaden på biler...

Ordna upp i bokförningen: Eget Uttag / Egna skatter

HEJ!

Jag har under hela året bokfört min preliminärskatt som eget uttag på det kontot.

Jag har även bokfört min "lön" på samma konto.

Eftersom detta gör att jag har svårt att skillja på hur mycket jag tatt ut i "lön"

samt hur stor del av det som är skatt undrar jag om detta går att korri...

Marknadsföring på stan - vad gäller?

Kan jag gå runt och göra kundintervjuer överallt på stan - eller måste jag ha några tillstånd?

Vad gäller i en galleria - måste jag inhämta tillstånd från ansvarig person?

Sammanlagt kommer det att göras ca 100 intevjuer.

Mvh Carina

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lotteriinspektionen

Hur gör man för att kunna ge priser till sina kunder?

Jag tänkte låta medlemmar betala en månadsavgift och sedan kunna vinna priser genom olika tävlingar men lotteriinspektionens regler stoppar allt man kan tänka sig.

Hur gör andra företag? Det är ju många som har korsord, frågesporter småtävlingar mm där f...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avskrivning

Hej!

Jag har sålt en inventarie som har inte avskrivits helt.Jag har sålt inventarien för bokförtvärdet.Jag har inte vinst eller förlust på denna inventarien.Hur bokför jag detta?

Tacksam för svar!

Revisionskostnader

Hej,

Jag undrar vad som kan vara en rimlig revisionskostnad för ett AB som omsätter ca 400k

Jag sköter det löpande själv. Har gjort vissa fel som revisorn fått räta till, men inga större fadäser. :oops:

Det är mitt första bokslut så perioden är 18 mån.

MVH
...

Aktiebolag,handelsbolag

Vad är skillnaden mellan ett aktiebolag och en enskild handelsbolag?

vilket är smartast att vara?

Avskrivning

Jag har en enskildfirma där jag bokför med hjälp av kxlredovisning http://kentexcel.com/kxlRedovisning.htm Jag har bara gjort inköp som legat under 5000:- och har därför kunna göra direktavskrivningar men nu ska jag eventuellt köpa en sak för 7000:- exkl. moms och undrar om någon vet hur jag ska bokföra det i detta programmet?

Programmet...

Köpa mobiltelefon

Har en liten fundering.

Startade en e-butik i april, försäljningen kom igång i juni.

Firman ligger just nu back, kommer nog även att ligga back till års skiftet.

Nu är det så att jag skulle behöva köpa en mobiltelefon som klarar av att läsa/skicka e-mail samt har stöd för w-lan. Detta för att kunna sköta su...

Sjukfrånvaro i procent

Hej!

Hur man räknar fram sjukfrånvao i procent både för män och kvinnor.

Tack för hjälpen

Medelantal anställda

Hej!

Kan någon hjälpa med hur man räknar fram medelantalet anställda för kvinnor och män.

tacksam för svar

Bokföring av faktura

Hejsan.

Jag har en rätt grundläggande fråga.

När jag bokför en faktura (en inkommande) , MÅSTE den då bokföras det datum då fakturan är utställd (dvs fakturadatum) eller kan jag bokföra den det datum jag betalar den?