Senaste inläggen

F-Skatt. Hur lång tid tar en sådan efter att skatteverket

har fått in f-skatt ansökan

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

BARNAFFÄR - hur stort lager?

Hur mycket varor ska man ta in då man öppnar en barnaffär? Kan ngn med erf. uppskatta kostnaden för inköp av ett lager till en affär på ca 100 m2...

peace

MonkeyToes

När börjar jag betala preliminär skatt?

Jag är i faggorna att starta enskild firma (15 oktober) och har valt att förlänga första räkenskapsåret.

Har jag fattat det rätt att jag inte börjar betala prel.skatt förrän i feb -07?

Fördelas då den preliminära skatten för dessa 14,5 månader på 12 månader eller hur går det till?

Jag h...

Förskottsbetalning - men de betalar inte!

Hejsan!

Jag har sålt lite grejer via tradera och då råkat ut för (nu) två gånger att de inte betalt när jag skickat vinnarmail med faktura osv. Hur gör jag då? Måste jag bokföra det på något sätt eller ska jag bara snöra fakturan (fast då blir ju alla andra nr fel, så det antar jag att jag inte kan)? Urjobbigt läge!

<...

SÖKER väldigt duktig programmerare för Java etc..samt hjälp

Vill ha hjälp att bygga en hemsida samt programmera innehållet på den och vara behjälplig vid ev problem. Du blir delägare ev betald för ditt arbete och bör bo i gbg då jag vill diskutera upplägg olika lösningar etc.

Kategori: Söker/eftersöker

Affärsöverlåtelse, var börja?

Hej, jag har fått förfrågan att ta över en kiosk i stockholm, men har ingen erfarenhet sedan tidigare i att driva eget, dock har jag läst företagsekonomi sedan tidigare.

Jag har inget eget kapital så det måste bli lån.

Min fråga är var ska man börja?

Finns det nån bra guide för detta ö...

Kategori: Affärsidéer

Ägere till handelsbolag?

Funderar på att starta ett handelsbolag tillsamman med min sambo. Jag har redan ett aktiebolag som jag äger till 100%

Kan bolagsman 2 i ett handelsbolag vara mitt aktiebolag? Eller måste det vara en fysisk person?

/ JH

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Funderare

hej!

ny till forumet men ska fråga om råd ändå.

jo, läget är så att jag (och en skeptisk kompis) är båda studenter, men vi hittar inte datorer eller miniräknare till ett rätt pris så en dag slog jag näven i bordet och sa "jag ska underlätta läget för kommande studenter genom att starta ett eget företag som ska vända s...

Sälja Svenska varor

Hej

Jag har lite funderingar på att börja sälja svenska varor över Internet till Asien och Mellanöstern.

Behöver lite idéer på vad som kan säljas.

Vad kan övriga världen tänkas vilja köpa av oss?

Glas från Småland, Volvobilar, älgbajs på burk, ....., ....., 🙂

Bokföra tullavgift, moms..

Hej! Har fraktat via EMS från kina från första gången (tidigare anv UPS), då kommer ju brevet med svenska posten till mig. Fick också tullfakturan från dem, då, såklart.

Vet inte riktigt hur jag skall tyda den. Det står såhär:

Pos..Taricnr.....Ur.....F....Tn....Tullvärde...Avg....Grund........Tariff....Summ...

Uppfinning/utvecklig, idé men ingen plan (behöver stöd)

Hej Robban heter jag! jag har en stor idé men jag har absolut ingen plan på hur jag ska kunna få igenom den. Jag vet till stora delar hur jag ska göra, hur min idé ska se ut etc etc.

Jag har kontaktat några "innovations företag" men får inte den responsen jag vill ha. Hur ska jag göra för att de ska höja deras ögonbryn för min idé?
...

Kategori: Inköp

Egen bil eller??

Jag har ett problem som jag tror detta suveräna forum kan svara på.

Jag ska köpa en ny bil, frågan är hur jag ska finansiera den. Leasing genom företaget eller köpa den privat??

Jag kör ganska mycket, cirka 2500 mil, i tjänst .

Jag vill ju inte gärna missa milavdraget, vilket jag gör om jag leasar?

Angående företagsnamn

Hade tänkt registrera att företagsnamn hos bolagsverket.

Är namnet Svenska XXXXXXX godkänt som företagsnamn. Dvs får man använda ordet Svenska i sitt namn?

Inredningsbutik med restaurerade möbler

Hej, jag har en idé som jag jättegärna vill ha respons på.

Just nu är jag dödstrött på mitt yrke som takläggare och då jag alltid har haft ett enormt intresse för inredning och möbler börjar jag fundera på att involvera detta i mitt yrke.

Till att börja med planerar jag att lära mig allt om hur man restaur...

traktamente

Hej,

jag är nytt i detta forum och vill först säga hej till er.....

Jag undrar hur jag måste bokföra skattefria utlands traktamente.

Alltså jag vet inte vilket konto jag debeterar resp.krediterar mot varandra, eftersom det är ju inga "verkliga" utgifter så att säga.

Är jätteta...

Kvalitetstestning..

Jag har köpt in 3 st varor (i tre olika färger) och måste använda en till att testa kvalitén på dem (det är alltså en provorder, men jag behöver bara prova en av varorna, resten kan jag sälja om den första håller måttet när jag testar den). Hur bokför jag då?

Öertagande av HB med skulder

Jag är i färd med att överta ett HB som har en hel del skulder, företaget är väletablerat och jag har i dag bra insyn i det.

Dock är företaget tyngd av skulder, inte så stora men... dock

Till detta hör det till att handelsbolget har betalningsanmärknigar.

Mina funderinagr är...

Vad är sm...

programmerare

Hej,

Till mitt företag behöver jag bygga upp en ganska avancerad hemsida (tror jag) med mycket funktioner. Betalningshantering, videonedladdning etc. Allt ligger på idéstadiet men tanken är att köra igång snarast om allt runt omkring klaffar.

Någon som har tips på duktig programmerare? Budgeten är tight nu...

Kategori: Inköp

Moms, marginal, vinst.

Är nybörjare och har en enkel fråga.

Om jag köper in en vara för 100:- exkl. moms kostar den mig ju 125:- inkl. moms i inköp. Om jag sen väljer att sälja den för 250:- inkl. moms.

1. Hur mycket betalar jag då i ingående resp utgående moms?

2. Hur mycket ska jag betala till staten?

3. Hu...

Ansökningsavgift och medlemsavgift i BLF

Driver en liten fotofirma och har tänkt gå med i Bildleverantörernas förening.

På vilket konto ska jag bokföra ansökningsavgiften och medlemsavgiften?

/Konrad