Senaste inläggen

Frågor kring marknadsundersökning

Hallå!

Frågan:

Får jag göra en egen marknadsundersökning hur som helst eller finns det regler för sånt? Får jag skicka mail till 2000 olika företag i Sverige och ställa några frågor? Det rör sig ju inte om spamning, utan bara frivilliga frågor. Finns det någon lag gällande detta?

PS. Forumet är g...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

SPCS utskrift

Hej!

Sitter med SPCS administration och försöker få till utskrifterna på offerter, fakturor mm.

Jag har en mycket liten firma och har inget bankgiro då det inte känns nödvändigt.

Min fråga är hur jag gör för att kunna få bankkonto på utskrifterna istället för bankgiro. Det går inte att rätt av skriva in bankkontonumret...

Kategori: Inköp

Banners

Hej,

Jag behöver några banners till min hemsida.

Jag kan photoshop, men jag har ingen aning om hur man gör banners :?

Finns det något enkelt och bra program till detta, eller måste man köpa tjänsten?

Tack på förhand!

//Robaino

Kategori: E-handel

Inköp av varor från utlandet

Hej!

Jag köpte varor från China och har konterat inköpet på konton 4052/2440.

Jag fick också fakturan från DFDS(fraktbolag)och jag undrar om någon kan hjälpa mig med kontering av frakt ,tullavigfter och införselmoms .

Ska man lägga till fraktkostnader i varuinköp(konto 4051) eller man kan sk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokför man vid postförskott m.m. vid distanshandel?

Hejsan...

Hoppas någon orkar läsa igenom det här, för jag skulle verkligen behöva lite hjälp med att få struktur på detta. (Jag har ett AB, faktureringsmetoden, månadsvis)

Jag har en nystartad webbutik där våra kunder kan välja mellan 4 olika betalningsalternativ.

- Faktura (14 dagars betalningti...

Till vilket konto ska man bokföra momsutbetalning?

Hej... jag har ett nystartat AB.

Vi bokför enligt faktureringsmetoden, månadsvis.

Är det någon som vet vilket konto man ska använda i SPCS, för att bokföra att man fått ett utbetalningsbesked på ingående moms ifrån skatteverket? Och vilket konto man ska använda när man bokför att man fått själva pengarna ifrån skattev...

Inbetalning moms

Hej undrar ett par saker.

Om jag startar en firma i okt. -06 , kan jag få mitt räkenskapsår att gå från okt. -06 till årskiftet 07/08, alltså förlänga det med 3 månader till 15 månader ? Hur går momsinbetalningen till, jag kommer inte "tjäna" mer än 1 miljon/år så jag behöver inte redovisa månad för månad, men när jag sen ska betala in. T...

Webbhotel och webbplats + lite till

Hej!

Kan någon säga mig vilka konton man bokför webbhotel och webbplats på? Dessutom undrar jag hur man bokför vinster som man delat ut i tävlingar?

Tacksam för svar

//Marcus

Säljkonsulter sökes !!

Säljare; NERASAB HANDELSBOLAG; Ospecificerad arbetsort;

Nerasab är ett It-företag som ligger i tiden och som erbjuder marknadsföring av företag på internet.

Ett kanonbra koncept att jobba med om du är en hungrig säljare som både har glöd och känsla så kan du tjäna en bra slant på det arbete du lägger ner....

Kategori: Söker/eftersöker

Registrera företag för en hobbyverksamhet?

Jag har en fundering. Jag har tänkt gå en utbildning i nagelskulptering mest för att kunna fixa mina egna naglar. Men eftersom jag har en stor umgängeskrets så hade jag eventuellt tänkt göra naglar på vänner och bekanta som hobbyverksamhet. Nu undrar jag hur jag går till väga om jag skall starta eget? Detta är inget jag har tänkt leva på utan vill...

Kategori: Affärsidéer

Äga bilen privar eller i enskilda firman

Bil dilema. Min svärfar har en lätt lastbil med två säten som vi i dag lånar (grattis) Det är en ford galaxy disel -98 Gått 27500 mil ganska sliten.

Jag får köpa den för 20 000kr ( med moms) (Den är nog värd 80 000 kr)

Vad är smartast att köpa den privat och låta mig själv använda den i enskildafirman och...

Manykyr

Är det någon som vet vad det krävs i Sverige för att man ska kunna utöva manykyr service på laglig sätt?

Tack så mycket.

I mitt hemland (Brasilien) Krävs det ingenting

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Företagserfarenhet till filmmanus

Hej,

Jag är manusförfattare som håller på med ett större projekt åt en producent. Jag håller på med research till det manuset, och behöver lite hjälp av någon som har jobbat i något större företag eller åtminstone känner till hur det är, helst inom inköp och ekonomi.

Frågor som du bör ha kunskap om: Hur är...

Kategori: Söker/eftersöker

Fel på skattedeklaration

Hej alla, länge sedan sist.

Jag skattedeklarerar via nätet och det har funkat bra hittills.

Men nu när jag skulle göra det så kommer det upp en ruta som säger: "Omsättningen stämmer inte mot den utgående momsen."

"Är detta korrekt?"

Åsså får jag välja [OK] [Cancel]

Vad kan tänk...

Bokföra feldebitering?

Banken debiterade en avgift för mitt visa (kopplat till företagskontot) som inte alls skulle debiteras egentligen, så det är justerat. Men; nu till saken - måste jag bokföra denna feldebitering? Isåfall: Hur gör jag?

06-08-29 PRIS BANKKORT VI -20,00

06-08-29 Justering av avg 20,00

Massjustering av konto

Har under bokföringsåret lagt en mängd renoveringskostnader under fel konto och skall nu flytta dessa till 5170 (reparation av byggnad). I SPCS som jag använder går det att stryka en verifikation och ändra den. Är det så jag bör göra detta på varje felaktig verifikation? Känns som man borde kunna ta fram kontosaldot på de felaktiga verifikationerna...

Massjustering av konto

Har under bokföringsåret lagt en mängd renoveringskostnader under fel konto och skall nu flytta dessa till 5170 (reparation av byggnad). I SPCS som jag använder går det att stryka en verifikation och ändra den. Är det så jag bör göra detta på varje felaktig verifikation? Känns som man borde kunna ta fram kontosaldot på de felaktiga verifikationerna...

webbutik, digitala produkter, internationellt , hur ??

Hej!

Om man :

1. har en webbsida på engelska

2. säljer digitala produkter internationellt

3. använder utländska betalsystem såsom PayPal, 2co, StormPay, osv

4. bor i Sverige och är svensk medborgare

vilket slags företag kan man då registrera och hur skall m...

Internationell webbutik, digitala produkter, frågor

Hej!

Om man :

1. har en websida på engelska

2. säljer digitala produkter på denna sida til internationella kunder

3. använder utländska betalsystem såsom PayPal, 2CO, osv

4. bor i Sverige och är svensk medborgare

vilket slags företag skall man då registrera och hur sk...

Hur utforma kvitto?

Hur utformar man ett kvitto när man säljer en vara från sitt företag?

Vilka uppgifter ska ingå?