Ersättning för parkering

11
Hej !

Har enskild firma och bedriver kursverksamhet. När jag är hos kund parkerar jag ogfta på stan och måste då betala parkeringsavgift. Detta gör jag med "privata" pengar. Hur gör jag för att få tillbaka dessa pengar ?

Hur bokför jag detta uttag?

Tacksam för svar /JZ
206
Spara alltid alla biljetterna. [br] [br]samla ihop tex månadsvis alla parkeringsbiljetter du har, räkna ut totalkostnaden, räkna ut den totala momsen (står oftast på varje biljett), bokför: [br] [br]2018 egen insättning kredit xxxx kr [br]2641 ing. moms debet xxxx kr [br]valfritt passande konto tex (5620 övr.bilkostnader, 5800 resekostnader, 6991 övr. avd. kostnader, lägg upp ett eget kostnadskonto 6xxx parkeringsbiljetter, 6490 övr. förvaltningskostnader) debet xxxx kr [br] [br]häfta ihop alla biljetterna på ett papper och använd som verifikat, skriv tex på pappret vad det avser och konteringen. [br] [br]vill du sedan ta ut detta kan du då bokföra: [br] [br]1930 bank kredit xxxx kr [br]2013 egna uttag xxxx kr [br] [br]du kan välja att föra över pengarna i samband med ditt första verifikat och bokföra uttaget direkt genom en banköverföring, häfta då biljetterna på överföringsbeskedet (som du skriver ut) från banken: [br] [br]1930 bank kredit 1930 xxxx kr [br]2641 ing. moms debit 2641 xxxx kr [br](vilket konto som passar) debit xxxx kr
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
68
En del av de parkeringsbiljetter jag har (Utfärdade av Umeå Parkerings AB) anger bara totalbeloppet och har ingen specificerad moms. Är det ändå bara att bokföra som om det skulle vara det?[br][br]Ex. en biljett om 20 kr, moms framgår ej.[br][br]K 2018 20 kr[br]D 2641 4 kr[br]D 5800 16 kr
1324
2
[quote author=sm2uyn link=topic=1130.msg18396#msg18396 date=1211183624][br]En del av de parkeringsbiljetter jag har (Utfärdade av Umeå Parkerings AB) anger bara totalbeloppet och har ingen specificerad moms. Är det ändå bara att bokföra som om det skulle vara det?[br][br]Ex. en biljett om 20 kr, moms framgår ej.[br][br]K 2018 20 kr[br]D 2641 4 kr[br]D 5800 16 kr[br][/quote][br][br]Nej så kan du inte göra. Man får inte dra någon moms om det inte står moms på kvittot. Så det blir nog att bokföra såhär. [br][br]K 2018 20 kr[br]D 5800 20 kr[br][br]Varför står det då ingen moms. Jo p-platserna ägs av en icke momspliktig verksamhet som en sammfällighet, stiftelse eller kommunal inrättning. [br][br]Hans[br]
68
Ok, argumentet för att jag inte kan dra av momsen kan jag förså. Men P-automaten på andra sidan gatan, som ägs av samma företag, redovisar moms på biljetten. Skumt.
450
Kolla noga på biljetten, o på baksidan... Ta kontakt med de om du parkerar där ofta. [br][br]Sen har jag lärt mig att p-böter är avdragsgilla. Böter till ett företag är ej avdragsgillt men parkeringsbolag får ej ge böter utan bara förhöjd p-avgift. 
68
[quote="Freetime"]Sen har jag lärt mig att p-böter är avdragsgilla. Böter till ett företag är ej avdragsgillt men parkeringsbolag får ej ge böter utan bara förhöjd p-avgift.[/quote][br][br]P-böter, eller "felparkeringsavgift" om man ska vara petig, är helt riktigt inte böter då böter bara kan utdömas av domstol. Felparkeringsavgifter är dock att betrakta som "offentligrättslig sanktionsavgift" och är ändå inte avdragsgill i enlighet med Inkomstskattelag (1999:1229) 9 kap 9 §. Ärendet verkar dessutom ha varit uppe i regeringsrätten två gånger, så p-böter får du inte göra avdrag för, tyvärr.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.