Senaste inläggen

borr för betong

hej

söker någon som kan tillverka en borr för betong typ dosfräs.

hålet skall vara ca 3cm i dm och 2 cm djupt.

jag har tittat vad som finns på marknaden men priset ligger på runt 500-700 kr.

Denna produkt skall säljas i ett paket så den behöver kunna borra 2 hål och passa på en vanlig borrmaskin för hemmabruk...

Kategori: Affärsidéer

Import av bilar från UK!

Hejsan!

Jag vill starta ett företag som importerar bilar från England.

Hur går man tillväga då?

#vid start av företag

#regler vid import

Finns det nå speciella riktlinjer vid import av fordon?

Bilarna kommer största delen säljas vidare till Finland då värde...

Kategori: Företagande över gränserna

Fastighetsbolag - ett säkert kort?

Hej

Funderar på att dra igång ett fastighetsbolag då det verkar vara en kanon bra idé.

Ett räkne exempel:

Pris:3 500 000 kr

Hyresintäkt: ~400 000 kr

Taxeringsvärde: 1 135 000 kr

Driftskostnad: ~160 000 kr/år

Räntekostnad: ~120000 kr/år

Detta skulle ge en "vi...

Varuprover?

Har beställt hem varuprover som inte ska säljs, hur bokförs dessa?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

grundläggande skatteinfo för enskild firm

Jag är ny på företagandeområdet och skulle behöva lite hjälp med några grundläggande frågor. Jag kan även tillägga att jag kommer anlita en revisor men vill först ha förståelse hur skatter och bokföring ter sig.

Jag citerar från företagarguiden på www.nutek.se

” Som enskild näringsidkare beskattas du för nettointäkte...

Hjälp med att byta webshop!

Hej!

behöver desperat hjälp!

Idag hyr jag från e-butik.se men har hittat en tjej som ska bygga en webshop till mig från grunden.

Jag blir av med domän, webhotell, e-post när jag säger upp avtalet. Hur och var registrerar jag detta lättast?

KHur får man med sig kundregistret?

Jag har ingen...

Kategori: E-handel

stora pengar!!

Tjena! jag har ett hantverksföretag idag som omsätter ca 4 miljoner men jag har kommit till insikt att jag inte kommer bli förmögen på detta företag på grund av att jag säljer min tid och kan inte tjäna mer än vad jag hinner med att utföra. jag har ju ioch för sig 4 anställda men det blir i alla fall inte så mycket över att man kan kalla sig förmög...

Banner kampanj

Någon som kan hjälpa mig med en bannerkampanj?

Jag ska dra igång ett affiliate program och behöver lite roliga banners i olika format.

Det är viktigt att bannerna ger rätt budskap, därför är det bra om du inte bara kan göra banners, utan även förstår försäljning.

Skicka gärna ett PM om...

Kategori: Söker/eftersöker

Vad kostar det att låna pengar

Håller på för fullt med vår affärsplan.

Vi vill låna pengat till en fastighet. Fastigheten har pantberv för totalt 1.350.000 kr.

Om man skulle vilja låna detta belopp, hur kan månadskostnaden för detta lån hamna på.

Fastigheten kommer att köpas för 800.000 kro och resterande av lånesummar skall an...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Privat garage

Hej!

Vi kommer att bedriva verksamheten (enskild firma på min man) i vårat garage (bilverkstad). Garaget är fristående och på 80 kvm och kommer att användas enbart för den här verksamheten. Vi står som gemensamma ägare på huset+garage+biytor. Ca 10 kvm av en biyta kommer att användas som kontor för verksamheten, har egen ingång...

Moms osv.

Hej.

Jag håller på att starta ett eget företag, en reklambyrå, men behöver svar på två frågor.

1. Hur går det till när man handlar exkl. moms? Vad är det som gör att jag som företagare får köpa billigare produkter?

2. Om jag t.ex. ska köpa en programvara för exempelvis 10000kr exkl. mo...

Fastigheter

Hej

Jag har starka planer på att ge mig in i fastighetsbranschen.

Mitt företag ska hyra ut hus till privatpersoner

Antag att mitt företag köper ett hus för låt oss säga 350 000sk av privata ägare. Finansieringen står banken för som det är i nuläget.

Kall hyra 5000sk. Årligen 60000sk i...

Jag har en superidé. Tycker Jag..!

Hejsan alla här inne!

Jag är helt ny här på foretagande.se. Så jag hoppas att mitt forumspråk når fram.

Sidan ser förövrigt mycket spännande ut. Hoppas och tror att jag har/kan lära mycket.

Till saken. :!

Jag har en idé som riktar sig mot turismnäringen. Jag bor här där idén förväntas "...

Regeringsförklaringen

Här är ett utdrag ur regeringsförklaringen. Det ser ju riktigt bra ut för oss företagare!

"Fler svenskar skall ges möjligheter att förverkliga sina drömmar och ambitioner genom att starta och driva företag. Entreprenörskap och företagande är avgörande för att öka sysselsättningen, för att lägga grunden för utvecklingskraft i he...

Kategori: Allmänt

Import av Te

Hej. Jag undrar om det är någon här som kan importera fint Te från Kina, eller andra länder?

Mvh Johan

Kategori: Företagande över gränserna

Sälja SPCS

Hej,

För några månader sen (2006-06-19) köpte jag SPCS Administration 200. Jag packade upp det, installerade det och sen dess har jag inte rört det. Jag tror helt enkelt inte jag är "cut out" för det här med bokföring, så jag har beslutat mig för att vända mig till ett proffs. Av denna anledning tänkte jag sälja mitt SPCS. Min...

Sjalar och smycken?

Någon som vet av någon grossist som för sjalar och smycken, helst inte för dyra då jag just ska starta upp min butik.

Tack för att du läser detta!

Kategori: Söker/eftersöker

Lager - bokföring - moms

Hejsan!

Jag är lite nybörjare på det här med att bokföra varor och lager. Har tidigare bara bokfört ett företag som säljer tjänster och det är ju lite lättare...

Jag har sökt i forumet här och fått lite svar på hur jag bokför lager så jag börjar få grepp om det, men var kommer momsen in i det hela...

Antar a...

Rörande fakturering & tradera.

Hejsan!

Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt underforum, men jag hoppas på att det blev rätt ("Ekonomi"!).

Jag säljer främst grejer via tradera än så länge, och brukar ibland få förfrågningar om fler grejer när jag väl sålt en vara. Då brukar jag helt enkelt lägga till det på beställningen/fakturan. Det...

Starta AB

Hej!

Vad gäller för aktiekapitalet i nytt AB som är en ombildning från enskild firma, vilka tillgångar får man räkna? Hur beräknar man värde av lager, vad är datorer, möbler etc. värt och hur mycket av det får man räkna?