Senaste inläggen

Sälja vara till annat land; HJÄLP!

Jag säljer hobbymaterial och har sålt lite varor till både inom EU och utanför. Nu sitter jag här med bokföringen och vet inte hur jag ska kontera!

Skulle behöva ett konkret exempel av någon kunnig! :cry:

EU- Exempel: Jag har sålt en vara för 170 USD till USA. Jag får pengarna till bankgirot. Hur kommer de...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tidigare Nyhetsbrev

Hej,

Här är länkar till tidigare nyhetsbrev:

November: Prata mindre - Sälj mer!

Kategori: Nyheter

safespeed

Hej. För 399 kr/år, är man fri från tre fortkörningsböter per år. Detta gäller

1-30 km/h över tillåten hastighetsgräns. Jag undrar bara. Hur lyckas dom räkna ut att dom ska gå in vinst eller anar dom bara att dom ska göra det?

www.dontworry.se

Kategori: Off Topic

Värt att starta eget?

Hej,

Jag är ny på detta forum och jag skulle behöva lite råd angående om det är värt för mig att starta eget. Vid sidan av mitt heltidsarbete författar jag lite och har snart gett ut två böcker via ett förlag. Denna sidoverksamhet ger inte mycket pengar. Finns det fördelar med att ha en egen firma när jag "bara gör så lite"? Skulle det pr...

Kategori: Affärsidéer

När jag säljer mot postförskott

Hej och hå.

Jag har en fundering. Jag skickade varor mot postförskott och betalade med privata kortet.

Om varan skall betalas med 1000 kr och frakten är 175 kr så kommer den som hämtar ut det att betala in 1175 kr via postförskott på mitt bankgirokonto.

När jag skickar det så bokför jag det som...

Bokföring av försäljning av inventarier för restvärde.

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet hur man bokför försäljning av t ex datorer som avskrivits två gånger men såldes till en anställd för restvärdet.Hur bokför man det här.?

Tacksam för svar!

Jenny

🙂

Hur fungerar momsen ?

Hejsan

Jag är ny här på forumet och jag har lite frågor angående momsen.

Man betalar ju moms samt tull på värdet från ett icke EU land.

Vi säger att jag köper in något för 1000:- då betalar man c:a 290:- i moms och tullavgift.

Vi säger att säljer den vidare för 250...

Søker samarbeidpartner helseagentur i Sverige

Hei,

vi er et Norsk firma med etablert omsetning i Sverige.

Ønsker å komme i kontakt med en person som kjenner helsemarkedet i Sverige for samarbeid rundt lanseringen av to nye agentur i Sverige.

Passer godt for en sykepleier eller sjukgymnast som kan tenke seg å jobbe med salg og markedsføring.

Kategori: Söker/eftersöker

Riskkapital

Hej!

Jag sitter på ett gäng bra affärsidéer som jag helt enkelt inte har pengar att genomföra, och en del andra som stannat upp på grund av brist på kapital.

Någon här som vet hur det går till om man blandar in riskkapitalister?

Hur mycket av mitt bolag är det normalt att riskkapitalb...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

ePlusgiro privat i enskild firma

Jag har nyss startat enskild firma och vill använda mitt privata ePlusgiro i firman. Först var jag inne på att ändra till ett företgsplusgiro men enda skillnaden blir väl att jag kan registrera ett firmanamn på kontot?

I och med att jag inte har registrerat något firma namn utan använder mitt så finns väl ingen anledning att...

Angående fakturering när köparen betalar i förskott

Hej! Ännu en fråga från en orolig/ivrig nybliven företagare. Hoppas någon vänlig själ tar sig tid och svarar på denna.

Jag säljer nya varor på tradera. Som betalningsalternativ erbjuder jag förskottsinbetalning till pg samt postförskott. Hur utfärdar jag fakturan om kunden efter avslutad auktion betalar varan i förskott varefte...

Bekräftelse/Faktura

Vi säger att jag skall göra en hemsida med startsida och 2 undersidor.

Det kommer att ligga på min portal till oktober 2007 sedan får kunden skriva över den på sig för vad den faktiska kostnaden som Loopia tar 200kr nu tror jag och då ingår 1 år också i det priset.

Pris för att kunden får ligga på min portal och hemsidetillverkn...

Hur bokföra egen insättning av varor köpta innan start av EF

Jag är nyföretagare (EF) med massor av frågor! Här kommer några av dom:

Innan jag startade min verksamhet så importerade jag varor från ett land utanför EU som ska användas till försäljning. Jag ämnar nu "föra in" dessa varor i firman och behöver hjälp med själva bokföringen av detta.

1) Kan jag "klumpa iho...

Investerare Se här!

Vi söker investerare till ett mycket intressant projekt som kan ge bra avkastning på investerat belopp. Våra omkostnader är små och möjligheterna är stora. För mer information Maila marcus.brennerud@bredband.net

/ Marcus Brennerud

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fraktbolag - prisvärda alternativ

Detta är mitt första meddelande, så jag får passa på att tacka för ett mycket intressant och användbart forum. Jag har redan blivit mycket hjälpt utan att ens skriva in någon egen fråga.

Hur som helst; jag har precis startat ett nytt företag och ska importera produkter från en fabrik i Hongkong. Det är lite besvärligt att hitta...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av försäljning av förbrukade inventarier

Hej,

Jag undrar om det är någon som vet hur man bokför försäljning av t ex möbler som bokfördes vid inköpet som förbrukade inventarier då värdet var under 5000:-.

Kan man kreditera kontot 5410, eller vilket konto kan man använda?

Tack för hjälpen.

//Silvia

Anställd och tjänsteleverantör

Hej.

Jag har en liten undran. Finns det något rent juridiskt som säger att man inte kan vara anställd i ett företag och samtidigt vara tjänsteleverantör till företaget.

Scenario: Anställd av företag för lagerarbete, Levererar IT-drift till företaget genom ett handelsbolag.

Någon som ha...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Tillverka matbrickor

Hej

Alla har ni säkert sett Ridderhiems brickor med oliver fetaost och ölkorvar.

Har en liknande ide och undrar vad som krävs och vad jag måste tänka på.

Jag har gott om utrymme hemma och tänkte inreda min källare till detta ändamål.

Hur marknadsförman en sån här ide?

Vad får jag tag i rätt maskiner...

Kategori: Affärsidéer

Angående skatter

Hej,

Jag är med i en maillista som jag varmt kan rekommendera "om ett ord"

www.omettord.se

Fick en förklaring vad skatt betyder för en vecka sedan :grin:

Skatt

"Tvångsbidrag till det allmänna utan direkt motprestation".

Kategori: Off Topic

Export/import nätverk?

Hej alla på forumet!

Jag funderar på att starta eget som export konsult med fokus på företag som vill in i Skandinavien. Vart är ni andra export konsulter och finns där redan ett netvärk på plats?

Hör gärna av dig till mig.

Mvh.

Henrik Hansen

PS. Jag har inte dyslex...

Kategori: Företagande över gränserna