Senaste inläggen

CE-märkning?

Ja vad är det som gäller för detta? Går jag in i en musikaffär för att ta ett konkret exempel så kan jag finna elektronikprodukter utan ce-märke på.

Kanske från usa.

Jag har försökt läsa direktiven och enligt dom så är det villkor på att det ska vara ce-märkt punkt slut. Ska ska.. men om det inte är det, kommer nån v...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokslutsmetod eller faktureringsmetod.

Bortsett från skillnaderna, vad är erfarna råd om när respektive metod bäst? I vilka olika fall och eventuella för- och nackdelar.

Jag planerar att driva enskild firma sälja mest till privatpersoner och då mot betalning före. Några fakturor behövs väl inte heller till privatpersoner?

Det kan tänkas att jag...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bolag med 1£ i kapital

Någon som har erfarehet av denna lösning? Verkar ju för enkelt för att vara bra.

http://www.get-a-company.com/ab1.html

Olika verksamheter i ett AB

När man skall registrera ett AB så skall det skrivas vilken verksamhet man skall syssla med. Kan man skriva två helt olika versamheter?

T. ex

Verksamhet 1. Försäljning av Internetaccess.

Verksamhet 2. Försäljning av fordon, samt varor för em och fritid.

Kategori: Affärsidéer

Hjälp med EU-import!

Hej!

Jag har en fundering angående import (eg. kallat införsel) från annat EU-land. Det här med momsen är ganska förvirrande och komplicerat! Jag hoppas att det finns någon erfaren här på forumet som kan hjälpa mig lite.

Låt oss säga att jag kan köpa samma vara antingen från Sverige eller från England. För enkelhetens...

Var hitta vita t-shirtar?

Hej,

Jag söker efter vanliga vita (ev även andra färger) t-shirts till herr, dam och barn. De ska vara helt vita, utan någon loggo eller märke. Jag ska inte ha jättemånga, utan cirka 30 stycken till att börja med.

Är det någon som har något tips om var jag kan hitta sådana? Pris?

Pris...

Kategori: Allmänt

Hur skaffar man pengar till start?

Hej!

Här sitter man med diverse idéer.. men vet varken hur man ska ha råd, eller var man hittar kompanjoner.

Jag har alltid velat driva ett eget action event företag. Inga nämda kategorier, men allt för att få kunden att ha en otroligt rolig dag!

Tanken är att man som privatperson eller företag sk...

Sälja skor

Hej!

Jag funderar på att öppna en skobutik, hade egentligen bara tänkt sälja sneakers (gympasko eller liknande) av kända märken tex Adidas Vans mm. Är det någon som har några bra tips eller liknande? Jag har fått höra från olika håll att det krävs licenser från dom olika märkerna, är det lätt att få dessa licenser och vad bruk...

Bokföra frakt

Hej!

Jag anlitade DFDS för att frakta varor som jag köpte i USA.

På fakturan som jag fick från DFDS står att jag ska betala frakt , tull och införselmoms.

Kan ngn hjälpa mig med kontering av detta?

MVH

Iwa

Kostnader fel bokförda

Jag har av okunskap tagit upp kostnader som jag haft för inköp av utrustning till min EF innan företaget startades. Som jag har förstått kan jag inte lyfta momsen på dessa fakturor.

Ska jag då kreditera fakturorna och sedan ta upp dessa kostnader som egen insättning istället?

Eftersom det EVENTUELLT ändå skulle kunna gå att lyft...

Dator vid avregistrering

HEJSAN!

Hur gör jag med min dator jag köpt i företaget när jag lägger ner min verksamhet?

Det är enda grejen som är köpt för över 5000:- och alltså inte skrivet som

förbrukningsinventarie som det mesta annat.

Den är inte heller avskriven någon gång eftersom jag inte haft den mer än ett år.
<...

Avregistrering av handelsbolag

Hej,

Jag och min fru har ett handelsbolag som haft ytterst liten omsättning under 2006. Vi båda har idag bra anställningar men min fru funderar starkt på att säga upp sig från sin tjänst som försäljningschef på ett känt bolag (nyss tillbaka från sin sjukskrivning av utbrändhet). Under en period kommer hon riskera att behöva nyt...

Sälja skor

Hej!

Jag funderar på att öppna en skobutik, hade egentligen bara tänkt sälja sneakers (gympasko eller liknande) av kända märken tex Adidas Vans mm. Är det någon som har några bra tips eller liknande? Jag har fått höra från olika håll att det krävs licenser från dom olika märkerna, är det lätt att få dessa licenser och vad bruka...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tyck till!

Hej,

Med anledning av att jag arbetar som säljare av tele tjänster försöker jag mig på en liten marknadsundersökning.

Skriver inte ut mitt företagsnamn så jag hoppas att ni ser genom fingrarna :wink:

MVH

Robaino

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Personalresa

Hej!

Har funderingar på att bjuda mina konsulter jag har i mitt bolag på en resa.

Är detta avdragsgillt eller måste några speciella kriterier uppnås för att det ska vara helt avdragsgillt?

Hur fungerar det helt enkelt om jag vill bjuda konsulterna på en resa?

Tacks...

Bilfråga

Jag har en enskild firma där jag kör en hel del med min privata bil och tar ut körersättning. Nu tycker jag att jag kör mest i tjänsten och väldigt lite privat, kan jag på något vis ta in bilen i företaget istället eller är det bättre att fortsätta som jag gör nu? Ska företaget köpa bilen så kan jag ju inte dra av någon moms.

Jag kan till...

bokförings/faktureringsprogram

Letar efter ett program till vårt (lilla) företag. Det ska helst vara billigt, men framförallt enkelt att använda (för folk som aldrig bokfört och inte lärt sig vad "kontering" betyder än). Helst ska det också gå att "samköra" på något sätt mellan två olika datorer (på olika adresser). Vi är nämligen två som driver företaget, och den ena sköter bok...

Kategori: Inköp

Företagsnamn!?

Hej!

Jag håller på att starta upp ett företag inom Make up och Hår styling, men sitter nu fast pga att jag inte kommer på något företagsnamn.

Känns som att dte är viktigt eftersom jag ska göra en hemsida och annan reklam om företaget.

Kan någon hjälpa mig på traven??

Jag kommer erbjuda smink...

Kategori: Feedback

Skatten

När man ska räkna ut vad man ska betala till skatteverket i skatt, ska man då beräkna avdrag som milavdrag och räntefördelning, sådana som är direkta avdrag och inte kostnader i företaget ?

Ofakturerat

Säkert en ovanlig fråga: En leverantör som levererat sin vara (i detta fall en tjänst) och sedan inte fakturerar mottagaren. Hur lång tid är det rimligt att mottagaren av varan ska vänta? Finns det någon tidsgräns när mottagaren inte längre kan anse sig vara skyldig att betala leverantören?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik