Senaste inläggen

Glömt kortet och måste skicka REK.

Hejsan!

Jag har glömt plånboken inkl företagsvisat hos föräldrarna i en annan sted (jag klantar mig helatiden, förstår inte vad jag pysslar med!), och de kommer inte att dyka upp förrän i övermorrn. Måste skicka två rek snarast, vilka jag kommer att posta ikväll. Antar att jag borde kunna betala med mitt vanliga kort och bokför...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Annonsmäklare

Jag undrar om ni känner till någon bra annonsmäklare som kan ta hand om försäljning av annonser på min webbplats kurslitteratur.se.

Målgruppen är bokhungriga studenter som gärna sparar en slant för att ha råd med en öl till.

Alla tips tas i beaktning.

Kategori: E-handel

Enskild firma inom webbutveckling/design

Tja! Jag funderar väldigt starkt på att starta en enskild firma. Har läst på lite men jag fastnar på vissa saker som bokföring, skatt och moms.

Jag undrar om det finns någon här inne som har en enskild firma inom branschen webbutveckling/design eller något liknande inom det grafiska.

Jag skulle vilja ställa...

Kategori: Allmänt

Import av kläder

Tjenare allihop. Har tittat lite på kläder i kina, vad är det som gäller med licenser o kvoteringar osv. hur ska man böra sig åt med det? Tacksam för svar! hej

Kategori: Företagande över gränserna

Enskild firma versus AB

Någon som kan hjälpa mig med fördelar och nackdelar kring enskild firma och AB?

Driver i dag en enskild firma som går bra, Jag har ett ordinarie jobb ochn driver verksamheten vid sidan av. Jag har en kamrat som även han har enskild firma och vi arbetar tillsammans mot samma kunder. Dags dato har vi så mycket att göra att vi har tvingats a...

A-kassa. Anställd OCH egen företagare.

Bakgrund:

Jag jobbar 100 % på ett 1-års vikariat. Vid sidan om driver jag min reklamfirma. Snart går mitt vikariat som anställd ut och jag börjar fundera på vad som händer om jag blir arbetslös. Vilken inkomst kommer A-kasse ersättningen att baseras på? Hur mycket får man tjäna på sin enskilda firma innan A-kasse ersättningen börjar beräk...

Konto för ingående kreditfaktura?

Hejsan

Jag har fått en kreditfaktura från en tysk leverantör, men jag vet inte vilket konto detta skall bokas in på.. Har andra inköp och skulder som jag vill räkna av denna kreditnota från.

..Tacksam för hjälp..

Hjälp! Inköp av begagnad dator, hur bokför jag det?

Hej hopp!

Jag har precis startat en enskild firma och har en dator som är köpt i våras (redan då 1 år begagnad).

Enligt reglerna jag fått från Skatteverket har jag rätt att ta in inventarier i företaget, som är köpta under företagets start-år samt föregående år (dvs hela 2006 och 2005 i detta fallet).

Terminalglasögon

Någon som vet hur det ligger till med terminalglasögon? Jag kan köpa det på firman? Har en enskild firma och ett aktiebolag. Skulle helst vilja köpa det på den enskilda firman.

I så fall, finns det någon maxgräns och kan man i så fall skjuta till eventuellt överskott med privata pengar för att få ett par finare bågar/glas?

Hyresfastigheter

Hej på er!!

Har länge gått och funderat på att köpa en fastighet i mindre skala. Ett hyreshus med mellan 5 - 10 lgh.

Har dock ingen erfarenhet eller vet särskilt mycket om det. Har försökt leta information på nätet. Men om det är någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig hur det fungerar så är jag evigt t...

Kategori: Affärsidéer

Böker/Ljudböcker

Hej alla,

Jag undrar om någon vet hur det går till att köpa rättigheterna till böcker från utlandet och sälja dom här efter översättning?

Mvh

Mikka

Kategori: Affärsidéer

Inköp innan registreringen är klar

Hej alla kunniga!

Har sökt efter svar på otaliga ställen, men inte riktigt lyckats hitta ett svar som passar in på min fråga.

Jag lämnade för några dagar sen in en ansökan/anmälan om enskild firma, till Skatteverket och Bolagsverket. Jag har såklart ännu inte fått några klartecken.

Problemet/fråga...

Räkenskapsår

Hej

Jag är på gång att starta eget i vilken sekund som helst.

Har några frågor :

Ska jag avsluta räkenskapsåret 31 dec. 2006(år 1) eller 31 dec. 2007?

Om jag avslutar detta år ,måste jag då betala in direkt prel.skatten?

Vad är "brukligt" i mitt fall?

En till fråga när jag ändå är på gång...

Fråga om mervärdeskatt. second handvaror utan kvitto

Hej!

Jag sitter i tankar att starta en webbshop med försäljning av second handvaror, en modebutik.

Jag tror mig ha förstårr detta med mervärdesbeskattning (mvs) på begagnade varor men undrar lite över ifall man har köpt en vara av t.ex. en privatperson och inte har kvitto.

Kan jag fortf...

Enskild firma och anställd på deltid

Driver idag enskild firma som it-konsult och har blivit erbjuden deltidsanställlning av en kund.

Ska man tacka och ta emot och acceptera detta, eller ska jag föreslå någon form av avtal där jag alltid fakturerar t.ex. 80 timmar/mån till lägre timtaxa (timtaxa beräknat på en ev. lön som anställd).

Om man bo...

Kategori: Allmänt

Fråga om skatt

Har en fråga som jag hoppas jag kan fått rätt ut:

Om vi säger att jag sätter in 10000:- på mitt företagskonto (enskild firma). Jag säljer lite grejer och 15000:- vinst kommer in på mitt konto (vilket då är beloppet efter all moms är betald) ren vinst.

Jag vet att jag måste skatta typ 55 % om jag tar ut pengarna. Men v...

www.Hdisken.se Vad gör jag för fel?

Hej Alla Företagare och dom som ska bli 🙂

Mathias heter jag...

Jag har ett akut problem?

Jag får inga kunder, har dock iof inte gjort någon reklam för mig själv, men jag har ungefär 50 besökare i månaden utan reklam. MEN INGA kunder, inte ens EN?? 🙁 Vad ska jag göra, förutom reklamen och marknadsföring? H...

Kategori: Feedback

UNIK ide inom pokerbranchen!!

Har en ide som är UNIK i pokerbranchen som kommer ge riktigt bra med pengar om vi får igång siten rätt.

Domän har jag redan beställt, samt FTP, samt kontakter med en pokerklient som kommer hjälpa oss med turneringar.

Jag är 18 år och har inte drivit något företag tidigare, nu säker jag partner som vill köpa in sig i iden och tjä...

Kategori: Söker/eftersöker

AKUT KLANTPROBLEM!

Jag råkade göra en överföring från mitt företagskonto(!!) istället för från mitt lönekonto till min sambo som skulle betala en grej till mig (med texten "TILL PER!!" - såg ju lagom seriöst ut).

Urklantigt.

Hur fixar jag detta? För tillbaks samma summa och skriver typ "Fel, korrigering" och bokför det som e...

Bokföra kvitton från USA (mässan, hotell, restaurang)??

Hej

Nu kom snickaren hem från USA och hade kvitton som gäller hotell och mässinträde och restaurangbesök med en kund?

Hur bokför jag det och hur gör jag med momsen?? :-