Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
14

Vad har jag gett min in på?!?!

Hej allihopa.... :oops: :o

Jag fick min f skattsedel godkänd idag :mrgreen:

Jag är egen företagare.. wow känner mig cool som.. attan...

Har levt ett rätt hårt liv och aldrig lyckats med nånting.. inte ens behålla jobb eller stanna kvar.. (förmodligen pga ointresse)

Insåg att om jag har ett eget företag kan jag inte strunta i att sköta min ekonomi och vardag.

Jag måste helt enkelt se till få struktur och då kommer jag sluta göra dumheter och hamna i rättegångar pga mina dumma alkoholvanor.

Är bara 22 och är på väg att hamna i fängelse och en massa annat dumt...

Min enda chans till livet är att lyckas som egen företagare.

Nu har ja min f skattsedel...

Men problemet är ju att ja har ingen som helst aning om vad jag gett mig in på.

Har vart på infoträff på skatteverket, träffat nyförtagar centrum nåra gånger, pratat med nutek och skatteverket en hel del.

Men jag har egentligen ingen som helst aning om nånting.

Enskild firma blev det så klart.

Men jag fattar inte nånting känns det som ändå.

Bokföring... Allt ska dokumenteras. Så mkt har jag förstått...

Men frågorna är många och all information man hittar på nätet känns inte som den ger så mkt...

Finsn det kursen man kan gå där man kan få mer hjälp än den man får av t.ex. nutek?

En annan fråga fråga...

Vet nån hjärtlig själ här hur man bokför transaktioner som går genom visa korts betalning?

Har nämligen fått olika bud fårn skatteverket.. nyföretagar centum och en annan egen företagare...

Hoppas nån vet och svarar..

Bästa Hälsningar Fröken Delovin :o :oops:
Flitig skribent
758
9
Det låter som om du har tagit dig an en uppgift som är för stor för dig.

Ett eget företag är absolut ingen räddninsplanka, tvärt om.

Du kommer att få ännu mer ont i magen och ännu fler problem.

Mitt råd är att du bör lämna tillbaka F-skattsedeln du fick. :o

Hälsningar

Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Medlem
14
Sinnenas Teater skrev:
Det låter som om du har tagit dig an en uppgift som är för stor för dig.

Ett eget företag är absolut ingen räddninsplanka, tvärt om.

Du kommer att få ännu mer ont i magen och ännu fler problem.

Mitt råd är att du bör lämna tillbaka F-skattsedeln du fick. :o

Hälsningar

Stefan
va inte direkt ett existensiellt råd jag bad om...

och hurvida jag räddar mig själv genom att starta ett företag vet du ingenting om..

jälvigt korkat svar du skicka...
Engagerad medlem
134
Välkommen Delovin.

Företagande behöver inte betyda magkramp och sömnlösa nätter. Tror säkert du kommer klara dig finfint. Vet du bara vad du ska göra och har/får kunder snabbt ska du se att det mesta löser sig! Det är att börja rulla som är problemet, när det väl rullar med jobb och bokföring är det "lätt".

Har du frågor, ställ dem mer specifikt där de passar i forumets olika delar för att få snabba och bra svar. Jag är själv nybörjare, och har haft STOR hjälp av detta forum.

Ta till dig vad de erfarna har att råda och lycka till med ditt nya företag! Det är ett stort ansvar, men även ett ROLIGT ansvar.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Medlem
41
Hej!

Jag är övertygad om att du kommer fixa ditt företagande galant. Kanske är det just det här du behöver för att bryta ditt destruktiva livsmönster - det kommer garanterat att bli en stor förändring i ditt liv! Att vara egenföretagare är tufft och ansvarsfullt, men samtidigt spännande, utmanande och jätteroligt. Man blir lite av "sin egen lyckas smed". Du kommer märka hur mycket du kommer måna om din firma, det blir med tiden ett livsprojekt. Se till att ta hjälp med saker du inte riktigt behärskar, skaffa dig exempelvis en bra och juste redovisningskonsult som kan hjälpa dig med bokföringen och andra frågor som rör ekonomin. Det finns många duktiga redovisningskonsulter som kan backa upp dig för en billig penning!

Du skrev aldrig vad det är du ska syssla med, men om du haft kontakt med nyföretagarcentrum, Nutec etc. har ni säkert tillsammans gått igenom din affärsidé och bedömt att den "håller".

Stå på dig grabben! Bestäm dig för att du ska fixa det här. Visa alla gnällspikar att du faktiskt är en sjuhelsikes företagare!

Åsa
Medlem
14
Tack peffen för puffen! haha

de kommer bli skit bra så fort ja får lite koll på allt.. i know it!

skönt att höra du lärt dig mkt här..

blir väl mitt nya hem antar jag haha...

Yez åsa.. helt rätt... precis va ja behöver!

nåt att bry sig om.. de är ju en själv man ställer på pottkanten om man inte anstränger sig...

och det vill man ju inte är de finns så mkt att vinna.. MASSOR! ja e helt övertygad..

visa dom ska jag! yep!!!

precis va ja har tänkt göra...

en kompis (som inte e allt för bright)

misstolakr mig lite när ja säger det.. men de ska bli så skönt å kunna säga till folk som frågar va ja jobbar med att: ja har eget företag... istället för som vanligt... nä ja får soc bidrag.. haha

och ja e väl kanske lite grabbig...

men ja är en ung kvinna på 22.. inte pojk inte...

ja ska inte avslöja min verksamhet just yet...

nån kanske snor iden.. hehehe
Medlem
29
Hejsan!

Tycker inte det var korkat av Stefan. Han gav dig ett råd. Det är bra att försöka se på saker från olika håll. Som företagare är det viktigt att ta till sig alla råd, bearbeta dom och dra sin egen slutsats- Även de råd man inte gillar :wink:

Jag tror det var skrivet i välmening och då förtjänar han inte att bli bemött så. Företagande handlar mycket om att bygga nätverk. Då är det bra att behandla andra människor med respekt.

Där är här och söker information och det är smart av dig. Fortsätt i den andan när det gäller allt i ditt företag så kommer du garanterat att klara det.

Lycka till och ge aldrig upp

//Mikka
Engagerad medlem
232
En bra start kan jag väl säga...

Men att driva företag och "vara egen" kräver struktur, disciplin och ett vårdat sätt.

Intrycket du ger mig här motsvarar inga höga förväntningar. Din största och första uppgift blir att övertyga eventuella kunder om att du vill, att du vet, och att du kan!..

Har du en bra omkrets (som inte lever rövare) kommer du säkert att komma långt. Jag tror att människor som lever ett tufft liv har just den där egenskapen att aldrig följa med strömmen/kollektivet, utan väljer sina egna vägar bara för att det känns bäst just så. Omvandla denna drivkraft till ditt entreprenörskap så kommer du själv en vacker dag att vara den som andra ser upp till ..

Skönt att säga..."Vad var det jag sa".. ;)
M-Daniel Johansson
Medlem
14
Jag tyckte de va skit korkat ärligt talat...

jag har beskrivit min situation och har förklarat helt enkelt att det här e min räddning...

och att han då vill uttala sig om vad som INTE är MIN räddning är... är ABSURT!

att tro att man vet hur en annan människa fungerar och vad den personen INTE behöver... så korkat så..

jag tar gärna emot råd.. absolut.. men inte när dom är så pass ogrundande. :! :!

vill man råda i något bör man ha en en ordentlig uppfattning först om vad det är man ska uttala sig om...

men det tror jag inte att inlägget handlade om.. det var snarare en reflektion av hans erfarenhet och en åsikt snarare än ett råd.

nog om det.

Ja har nära 200 betalande kunder...

jag vet och kan min marknad och det vet mina kunder...

Bara detaljer som skall ordnas nu. :wink:

Struktur och disiplin är precis anledningarna till att jag nu skaffat företag.

Kommer vara riktigt stolt och rak ryggad när jag får visa dom som aldrig trodde på mig....

sen ska ja bli jävligt rik oxå...
Medlem
29
Ja tänk om alla kunde agera/reagera som man själv ville :roll:

Det ser ut som om du redan är igång med det viktigaste; att skaffa kunder. Riktigt bra.

Personligen är jag fortfarande lika rädd för bokföring efter 10 år som egen som du är nu. :oops: Jag gör det jag är bra på och min revisor gör det han är bra på :grin:

//Mikka
Medlem
14
ja va underbar välden hade varit lol...

a fan.. bokföring verkar va ett helvete... siffror och skit...

men de kan inte va så svårt..

de värsta som kan hända är väl att man får en skatteskuld?
Medlem
41
Hej!

Vad kul att du är tjej!

Jobbar själv som redovisningskonsult och stöter på allt för få tjejer i jobbet. Vässa armbågarna och ge järnet!

Åsa
Medlem
14
Tack Åsa!! :grin: :lol: :wink: :roll: 🙂 :-D

dome vässade för fulla muggar vill ja lova...

du har inte lust och förklara precis vad det är en redovisningkonsult gör..?

och om man kan anställa dig kanske?!?! :oops:
Flitig skribent
681
10
Hej!

Ja nog behövs det mer kvinnliga entreprenörer.

Ett problem som kan dyka upp kan du läsa om här:

http://www.foretagande.se/forum/viewtopic.php?t=1231

:wink:

MVH

R
Medlem
14
Robaino skrev:
Hej!

Ja nog behövs det mer kvinnliga entreprenörer.

Ett problem som kan dyka upp kan du läsa om här:

http://www.foretagande.se/forum/viewtopic.php?t=1231

:wink:

MVH

R
förstår inte problemet..

att inte veta vad som är vad när man bokför? :? :oops:
Engagerad medlem
134
Det är mycket att hålla reda på. Alltså mycket som kan gå "fel" är det nog Robaino menar. Gällande bokföring, skatter, moms, fakturering osv osv finns det mycket som kan "knasa". Men så är det att vara egen företagare, mycket "bollar i luften", både på gott och ont!

Kan återigen rekomendera detta forum att ställa frågor i. Är det någon som kan (det är det oftast) så får man snabba och utförliga svar som i stort sett alltid hjälper dig att lösa problemen.

Kolla bara i tråden Robaino länkade till, den startade jag för några dagar sedan när min egen hjärna och erfarenhet (eller brist på) inte räckte till. Och jag har redan fått mer hjälp än jag behövde.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
Medlem
14
låter bra och jävligt skötn tyckerja....

ja skulel behöva gå in i väggen.. har setat på arlset senja föddes lol
Engagerad medlem
206
Vad du behöver tänka på när det gäller bokföring är: att bokföra fel är straffbart, och alltså inget man skall ta lätt på, det värsta som kan hända är inte att få en skatteskuld, utan att bli dömd för bokföringsbrott, få näringsförbud och fängelsestraff.

Däremot jagar inte skatteverket företagare med blåslampa ;-)

Det beror ju lite på omfattningen av felet/n och om det korrigerats.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
Flitig skribent
589
2
Om du inte bokfört förut tycker jag att du ska ta hjälp av en redovisningsbyrå. De kan sånt, så kan du ägna dig åt vad du kan. Det blir mer tidseffektivt och mindre orsak till sömlösa nätter.

Vad du i så fall gör är att du sammanställer underlagen på ett ordnat sätt och lämnar till redovisningsbyrån (och, normalt sett, sköter in- och utbetalningar).
Medlem
36
2
Ja strunta i bokföringen själv och lämna över det till någon annan!

SOm egen företagare är det viktigt att göra det man är bra på och låta andra göra resten.

Delovin - Visa nu alla jä---r vad du går för.
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
Engagerad medlem
488
1
Delovin skrev:

de värsta som kan hända är väl att man får en skatteskuld?

Jag har jobbat på Ekoroteln. De fall som gjorde mig mest sorgsen att jobba med var typ: enmansföretagaren som hade jobbat på så gott han / hon kunde men låtit bokföringen bli liggande i en hög, och när firman gick i konkurs innehöll högen kanske ett helt års fakturor och kvitton som inte var bokförda. Hur gärna jag än ville kunde jag inte komma fram till något annat än att verksamheten var obokförd - alltså var det ett bokföringsbrott.

Det är jätteviktigt att du ser till att din bokföring sköts. Jag håller med dem som har givit dig rådet att leja bort bokföringen till någon som är duktig på sånt.

Jag önskar dig ett stort lycka till med din firma!
  • 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.