När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har köpt en vara för 500 SEK ifrån USA, hur bokför jag detta?
Jag fick ingen införselmoms eller tull på paketet... måste jag ändå anmäla alla mina köp till tullverket? Hur går jag då tillväga? Jag menar, det är ju bara ibland man "råkar ut" för tull. :-?
Vill verkligen göra rätt efter konstens alla regler!
Hej!
[br]
[br]Jag har råkat ut för liknande saker när jag importerat varor. Vid ett tillfälle så hade posten beräknat ett för lågt tullvärde på paketet som fick till följd att jag betalade för lite tull o moms.
[br]
[br]Jag ringde då till posten som hade förtullat paketet och de förklarade då att man kan betala in i efterhand. Så om du vill vara "dum"-ärlig så ringer du snällt till tullen/posten och ber att få införtulla ditt paket som dom missade att införtulla. :wink:
Ok, lurigt!
[br]
[br]Jag vet inte hur man tar upp en import i bokföringen, kanske du kan ge mig ett exempel?
[br]
[br]Och om jag inte betalar införselmoms, blir det då inte fel på min momsrapport, jag menar skattemyndigheten får ju in för lite moms?
[br]
[br]Inte lätt att vara nybörjare... :-
Har läst igenom men där fanns inte heller något exempel på kontering. Inget som kan visa mig? :oops:
[br]
[br]Tex, jag har köpt en vara för 500 SEK från USA. Betalar införselmoms på detta. Hur konterar jag??
själva inköpet
[br]1930 kredit 500 kr
[br]4010 varuinköp debet 500 kr
[br]
[br]Fakturan från tullen
[br]1930 kredit xxxx
[br]2641 ing moms debit xxxx
[br]5720 tull debit xxxx
Tusen, tusen tack! :)
[br]
[br]Trodde det skulle vara betydligt mer invecklat än så, statistik över att varan är inköpt från 3:e land eller liknande (eftersom varuförvärv från EU bokförs med lite speciella konton.
[br]
[br]Då kan jag fortsätta med bokföringen igen :oops:
Hej,
[br]
[br]Om du importerar något kan du välja om du vill "baka in" frakten ihop med kostnaden för varan eller separera dessa. När jag importerar något för låt oss säga, 500kr inkl. frakt brukar jag bokföra så här:
[br]
[br]1930 KREDIT____500kr
[br]4051 DEBET____470kr
[br]6570 DEBET____30kr (bankkostnader)
[br]
[br]Om du vill separera fraktkostnaden kan du göra så här:
[br]
[br]1930 KREDIT 500kr
[br]4051 DEBET 400kr
[br]5710 DEBET 70kr (fraktkostnad)
[br]6570 DEBET 30kr
[br]
[br] :wink:
Jossen: Jag ringde både Skatteverket och Tullverket när jag också fick varor via import som slank igenom utan tull eller moms betald. Deras svar till mig var att jag skulle låta det vara helt enkelt utan att rapportera det till dom. Ofta är det ju små summor det handlar om när vanligtvis mindra paket är de som slinker igenom.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.