Hur stora reklamintäkter kan man räkna med?

205
1
Mitt företag ska snart starta upp en webbplats med specialicerade tjänster. Jag planerar att ha lite reklam på sidan med annonser från ex. google utan att ha det som huvudsaklig inkomst.



Unika antalet besökare varje månad bör vara cirka 7 000 varav 800 av dem är mina kunder. Alla har samma intresse som den tjänst jag kommer erbjuda. Jag kommer ha ungefär så mycket reklam som foretagande.se har, vad kan man förvänta sig få för extrainkomster av det, i runda slängar?



Vad får ni i inkomster från era sidor? Posta då också gärna webadressen så jag kan se era upplägg.
219
1
Hur kan du uppskatta att du kommer att ha 7000 besökare på din sida när du inte ens har satt igång? [br] [br]Jag har reklam på min sida http://www.gotakanal.name [br]och det är inte många kronor man tjänar på det. Ändå har jag en hel del besökare på sidan.
758
1
[quote="sod"]Hur kan du uppskatta att du kommer att ha 7000 besökare på din sida när du inte ens har satt igång?[/quote] [br] [br]Detta är en bra fråga! :mrgreen: [br] [br]Men låt oss säga att du bara få 7000 besökare per månad :o [br]Så kommer din inkomst i runda slänga att bli 1000: -/månad.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
219
1
Sen beror det väl på vad för annonser man har...om de är lockande eller inte. Jag har ju många länkar till hotell och resor och det är kanske inte så många som klickar sig vidare på dom. Jämfört om det är gratisprodukter m.m
758
1
:o Jag utgick ifrån att det rörde sig om Googleannonser. [br]För mig funkar detta jättebra - däremot så har jag ingen tur med olika [br]banner och liknande - så dessa har jag skippat. [br]En sak som jag håller på att se över är textannonsering - dvs. man länkar [br]ett ord i texten till en annan webbplats. [br]För att kunna sälja egna annonser på den egna webbplatsen, så måste [br]man börja i rätt ända - Att skaffa många besökare. [br]Erfarenhetsmässigt, så bör man då ligga på runt 1000 besök per dag.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
205
1
[quote="sod"]Hur kan du uppskatta att du kommer att ha 7000 besökare på din sida när du inte ens har satt igång?[/quote] [br] [br]Ingen form av budgetering är ju egentligen annat än kvalificerad gissningar. Till det ska läggas att det inte finns en tjänst som liknar min tillräckligt mycket för att det ska vara värt att jämföra med någon annan. [br] [br]Märk väl att det är unika besökare och inte totala antalet besökare jag räknar med. Totalt antal besök kan jag tänka mig skulle kunna ligga nånstans runt 40 - 50 000 i månaden. [br] [br]Fler exempel ur verkligheten önskas!
758
1
[quote="N.N."]Till det ska läggas att det inte finns en tjänst som liknar min tillräckligt mycket för att det ska [u]vara värt [/u]att jämföra med någon annan. [br] [br]Fler exempel ur verkligheten önskas![/quote] [br] [br]Varför vill du då ha fler exempel ur verkligheten om dessa exemplen inte är värda att jämföra ens :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
219
1
För det första är det bara unika besökare man räknar....som är värda att räkna. [br] [br]Sen finns det inget som säger att du ska få lika många träffar som den sida som är lik din. [br]Det är ju så mycket annat som spelar in. Sökoptimering, service, hur "levande" sidan är m.m [br] [br]Du får nog testa en tid framöver och eftersom du inte skulle ha annonsintäkten som någon huvudsaklig inkomst, se det så som en glad bonus...det som kommer in till plånboken...
205
1
[quote="Sinnenas Teater"] [br]Varför vill du då ha fler exempel ur verkligheten om dessa exemplen inte är värda att jämföra ens :o[/quote] [br] [br]Det jag menade med jämförelser var andra webbplatser med liknande verksamheter. Exempelvis skulle cdon.com och ginza.se, som har i princip samma affärsmodell, kunna jämföra sina siffror med varandra. [br]Tack sod och SinnenasTeater för era bidrag. [br] [br]Jag vänder mig nu till er andra: Vad har ni för annonsintäkter på era sidor och vad är era webadresser?
24
Jag håller själv på med ett projekt som ska vara helt reklam finansierat, åtminstone till en början och hade också problem med budgeten. [br]Dock har det förvandlats till ett evighetsprojekt då webdesignern aldrig verkar blir klar så jag har haft gott om tid att pilla med tabeller. [br] [br]Jag har ju som sagt haft gott om tid på mig att planera och har en marknadsföringsstrategi som kommer att nå ut till cirka 1.500.000 unika personer under första verksamhetsåret. Jag räknar med att cirka 50% av dessa blir intresserade och går in på sidan. Av dessa kan man enligt litteraturen beräkna att 15% klickar på en annons någon gång. För mig betyder varje klick 3 kr. Det blir cirka 337500 kr. Sen kommer det in lite för exponeringarna med. [br] [br]Min verkliga budgetplan är på en 5 A4 sidor men jag tänker inte tråka ut dig eller någon annan med att slänga upp hela den. [br] [br]Men om du verkligen vill veta vad t ex cdon eller ginza får i reklamintäkter så fråga dem. Ibland så får man tur och de svarar. [br] [br]Mvh Niklas
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
758
1
[quote="Niklas Ek"]Jag har ju som sagt haft gott om tid på mig att planera och har en marknadsföringsstrategi som kommer att nå ut till cirka 1.500.000 unika personer under första verksamhetsåret. Jag räknar med att cirka 50% av dessa blir intresserade och går in på sidan. Av dessa kan man enligt litteraturen beräkna att 15% klickar på en annons någon gång. För mig betyder varje klick 3 kr. Det blir cirka 337500 kr. Sen kommer det in lite för exponeringarna med. [br] [br]Min verkliga budgetplan är på en 5 A4 sidor men jag tänker inte tråka ut dig eller någon annan med att slänga upp hela den. [br][/quote] [br] [br]Det är just sådana här siffror som visar hur viktigt det är att då och då [br]revidera sin budget, inte en gång utan massor av gånger :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
24
Inte bara siffrorna utan omvärdeanalysen måste ändras hela tiden, det är ju där siffrorna kommer ifrån. [br]Under utvecklingen av mitt lilla projekt har en konkurrent "dött" och två nya kommit till varav en är starkare än jag kan putta ner. Inte bara av ondo då jag har större möjligheter att skapa en bra sajt nu när jag har fler exempel på vad andra gör, men rätt mycket pillande hela tiden. [br] [br]Vad det siffrorna så kan nog de flesta nå ut till så många om de anpassar sin verksamhet efter vad publicisterna vill ha. Brukar funka eftersom publicisterna vill skriva om det som engagerar många och vill företagare vill nå ut till de samma. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Niklas Ek
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
355
1
kan vara lite lurigt. Ponera att många sitter hemma och sedan på arbetet, bibliotek eller andra platser för att gå in på din sida. [br]I vilket fall, våra erfarenheter är: [br]100 unika ger ca 10:- 1000 unika ca 100:- [br]Det blir ännu bättre om du lockar rätt målgrupp till sidan. Det vill säga, de som letar efter dina varor eller din information brukar vara glada i att klicka och köpa. [br]Har ett par exempel med lite ovanligare varor där 50 unika ger omkring 50:- . [br]Mitt tips är att satsa på flera satelittsiter och sedan undersöka via olika gratis verktyg som finns ute varför man besöker din sida eller satellitsidor.
758
1
[quote="webbgbg.se"]Mitt tips är att satsa på flera satelittsiter och sedan undersöka via olika gratis verktyg som finns ute varför man besöker din sida eller satellitsidor.[/quote] [br] [br]Om man med satelitsidor menar, sidor som inte hänger ihop med den övriga webbplatsen, så kan sådant anses vara fusk för att få en bättre placering i googles sökindex - straffet kan bli väldigt kännbart :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
355
1
[quote]Om man med satelitsidor menar, sidor som inte hänger ihop med den övriga webbplatsen, så kan sådant anses vara fusk för att få en bättre placering i googles sökindex - straffet kan bli väldigt kännbart [/quote] [br]En riktig satellit-site menar vi fokuserar på en viss målgrupp eller vara. [br]Exempelvis en sida om labtops kan innehålla olika märken av labtops plus tillbehör, program till dessa. [br]För att avgöra vad du skall lägga på siten får du kolla vad olika målgrupper söker i samband med ditt varuutbud. [br]Det kan ju tänkas att man söker antivirus eller usb-enheter samtidigt med labtops.
16
[quote="Niklas Ek"]Jag har ju som sagt haft gott om tid på mig att planera och har en marknadsföringsstrategi som kommer att nå ut till cirka 1.500.000 unika personer under första verksamhetsåret. Jag räknar med att cirka 50% av dessa blir intresserade och går in på sidan. [/quote] [br] [br]Vad är det för typ av hemsida och vilka typer av marknadsföringskanaler har du tänkt använda där du får hela 50% respons! Låter väldigt bra tycker jag... [br] [br]/Svenne
Svenne

- Marknadsföring på Internet med tävlingar | - Vad vill du vinna idag? En platt-TV eller en solresa?
http://www.blienvinnare.com
758
1
Tänk! Det undrar jag också - Jag tycker att beräkningen faller när han [br]säger att han ska gå ut till 1.5 miljoner unika personer och att 50 % av [br]dessa skulle gå in på sidan - men i så fall är dom ju inte unika [br]längre :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
24
Tja, det verkar inte komma så långt med min idé än på ett tag så kan ju berätta lite till. Ideén handlade om massmarknadsföring av musiker och från början var det tänkt att likna vad www.allears.se. [br]Jag var ingalunda först med ideén men de som fanns då hade antingen skjutit sig själva i foten eller dummat sig i utförandet. [br] [br]Den totala målgruppen för en musik sajt av detta slaget i Sverige uppgår till cirka 3 till 4 miljoner i Sverige, mer om andra nordiska länder inkluderas, och musiker i behov att komma ut finns det heller ingen brist på. [br] [br]Hur många av dem som bara är engångsbesökare eller väljer att stanna beror på utförandet av affärsverksamheten och kvaliten på tjänster, så det hade jag väl fått se om det hade blivit verklighet. [br] [br]Vad det gäller att nå 1,5 miljoner människor så hade det vara ingalunda svårt vid den tidpunkten arbetet började. Fildelning var ett betydligt hetare ämne då så att bli omnämnde i tidningarna hade inte varit några problem och de fanns även en (liten) möjlighet attt medverka i ett antal debatt program. Om man förde ideén vidare och samarbetade med andra redan etabelrade företag vars tjänster komplitterade min idé hade även jag fått tillgång till deras kunder. Utöver detta kund ett finger i ögat på skivbolag och/eller APB starta en långvarig diskussion som inte bara hade förts i tidningarna utan ganska snart på diverse bloggare och P2P nätverk så börjar vi närma oss streket. [br]Hade/har ett par dussin marknadsföringsåtgärder till i säcken men vill inte skriva mer om det här nu. [br] [br]Hoppas det förklarade lite och om ni fortsätter tvivla så testa själv. Publicitet är inte så svårt att få bara du har rätt infallsvinkel och mer effektivt än reklam.
arknadsföring handlar inte om att sälja, det handlar om att få kunderna att vilja köpa.
www.nemarknadsforing.se
1
8 års erfarenhet av tradedoubler = akta er. Min sajt har en genomströmning av 30 till 45 tusen unika besökare, per dag... och då kan man förvänta sej en hög avkastning eller ur... vad det gäller reklam... Så här arbetar Tradedoubler... Det står att du tex. ska få 1-3 kr per klick eller tex. 30 till 200:- per försäljning... Och du slänger upp reklamen och folk klickar och köper och klickar och köper och du se hur pengahögen växer till kanske fantastiska 100.000... Sen ska du få dina pengar... Det är nu problemen börjar för de har en miljard kryphål.[br][br]1. Företaget du har gjort reklam för har gått i konkurs = du får inte dina pengar och har reklamat helt i onödan. Enligt dom har både DN och Nokia gått i konkurs... vilket gör att inga pengar betalas ut...[br][br]2. Företaget du gjort reklam för vägrar betala sina fakturor = du får inte dina pengar. Detta har skett med fler giganter som går med miljonvinster... varför skulle de låta bli att betala just Tradedoubler...[br][br]3. Din annonser går för bra så de pengar företaget betalat in till Tradedoubler räcker inte för att betala dej = du har gjort en massa gratis reklam för ett företag.[br][br]Och så där håller det på och med lite tur kanske du får ut en bråkdel av vad du eg. har gjort reklam för eller vad säjs om att Ellos, via våra besökare, säljer för 45.000:- och oss betalar de hela 145:- för reklamen... De hävdar då att de inte kom direkt från oss utan att de klickat på länken, sparat den som bokmärke och två dagar senare gjort sitt köp och då får du inte betalt...[br][br]Googel... Halleluja... du kan klicka bort en massa reklam och sajter (direkta adresser) du inte vill göra reklam för men poff så kan du få in massor med reklam för dina konkurrenters sajter och produkter.[br][br]Summering, sälj ditt annonsutrymme på egen hand om du inte hittat någon som inte luras på ett eller annat sätt (tips mottages tacksamt i så fall för jag har då inte hittat någon... )

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.