Senaste inläggen

Angående utlandsmoms/tull

Jo! Normalt när jag får fakturor på utlandsmoms/tull via posten (skickar med EMS) brukar det se ut exempelvis såhär:

Totalt: 196 kr

Moms: 181 kr

Tull: 15 kr

Tullvärde: 712 kr

Momsgrund: 727 kr

Min sista faktura hade samma "totalvärde" som "grund"...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsskifte med kontantmetoden.

Hej

Jag får inte till det med hur jag ska göra med mina levfakturor som kom i dec och betalas i januari. Jag vet att när man använder kontantmetoden så skall allting som kommer i dec skall bokföras även där fastan man har kontantmet..men jag betalar ju inte dom fören i januari?? short

Prostitution företag f-skatt

Det slog mig att för några år sedan var det ett fall upp, där en tjej som

var prostituerad hade F-skattsedel och betalade sin moms och skatt på de

inkomsterna som hon hade som hora. Skattemyndigheten tackade och tog

emot pengarna och då ansåg flickan att hennes verksamhet var legal.

Kategori: Off Topic

Eget uttag och skatt i januari, vilket bokföringsår?

hej!

Jag har enskild firma och betalat skatt månadsvis. Den 17:e januari skall skatten vara inbetald, men som jag förstått det hör den skatten till 2006. Jag skall också göra ett eget uttag i januari, det brukar jag göra samtidigt som jag betalar skatten.

Vilket bokföringsår hamnar dessa två transaktioner p...

Företag etablerat i Sverige, men..

Hej alla,

Är student och läser just nu avtalsregler som gäller i samband med e-handel. Har fastnat lite i en fråga och vänder mig till er experter för råd.

Om jag startar en webbutik för försäljning av en, eller flera produkter. Företaget kommer att vara etablerat i Sverige men den tekniska driften av själv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avsluta året, vad behöver vi egentligen göra ?

Vi är ett handelsbolag med två fysiska människor som delägare (50/50).

Har haft affärsverksamhet sedan feb 2006 och funderar nu över våra skyldigheter inför bokslut / årsredovisning / deklaration etc. Vad behöver vi göra och vad behöver vi inte göra ?

Jag tycker personligen att det låter lite väl...

Moms utanför EU

Hej igen!

Jag har en fråga rörande inköp av produkter från USA till vårt företag. I detta fall rör det sig dels om CD skivor, och även inköp av webdomäner.

Dessa varor har direkt anknytning till vår verksamhet - dvs de ska inte säljas vidare.

Vilken/vilka momssatser ska jag använda i bo...

Avskrivning telefon?

Jag har köpt ny mobiltelefon i företaget, måste jag göra avskrivning på den? Om det beror på procent i förhållande till omsättning eller något, var går gränsen då?

Ean-kod

Hejsan!

Jag behöver lära mig mer om hur man skaffar ean-koder till produkter. Är det någon som vet hur det går till? :?

Kategori: Allmänt

Extra knäck ?

Tjenare !

Jag är lite halft ny eller jag har inte skrivit så många inlägg här. Men skitsamma. Trevligt forum måste jag säga.

Jag har en rad olika idéer dock vet jag inte riktigt rättigheterna.

Den ena idén är att sälja musik via nätet i MP3-form och då undrar jag lite vad det är för rä...

Kategori: Affärsidéer

F-skatte

Hej,

Jag vill starta ett export företag där det handlar om second-hand varor som ska fraktas utanför EU land. Container måste hyras, lagerlokal måste också hyras och försäkring av lokalen ska också ordnas, varor kommer att köpes in samt att en del andra varor kommer att komma från andra kunder som också kommer att betala en del...

Kategori: Affärsplanen

Passiv näringsverksamhet

Hej,

Jag funderar på att lägga ner min EF eller passivisera det.

Min fråga är hur man går till väga för att lägga företaget som passivt. Är det bara till att fylla i en preliminär självdeklaration och kryssa för att företaget är passivt? Efter att man har lagt företaget som passivt, behöver man sedan göra bokslut (fyl...

Pensionsförsäkring - privat eller inte.

Jag har haft igång min enskilda firma i snart ett halvår och känner att det är dags för att tänka på pensionen 🙁 Nu undrar jag om någon vet vad som skiljer om jag väljer att spara på min privata pensionfond eller om jag väljer en pensionsförsäkring som till exemepel länsförsäkringar erbjuder i sina "företagspaket". Jag bör väl kunna dra av båda v...

Konkurrenssituation med nuvarande arbetsgivare...

Hej

Jag jobbar med systemutveckling åt ett IT-Konsultföretag. Jag funderar på att bli egen konsult istället.

Jag vill inte säga upp mig för att sedan starta eget, utan ta det lite lugnare.

Jag vill registrera företaget först, sedan jobba på att hitta potensiella kunder och olika vägar till jobb. Därefter ta...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sökes: Underleverantör/provisionssäljare

PACT Systems Sverige

PACT Systems är ett internationellt företag och varumärke som tillverkar och tillhandahåller proffesionella hårvårdsprodukter till frisörsalonger runt om i världen. I Sverige marknadsförs agenturen av MGA Hair Care AB och vi letar i dagsläget efter underleverantörer eller provisionsanställd personal...

Kategori: Söker/eftersöker

Länkbyte gratis dating, onlinespel för vuxna och html-skola

Har ni en sida som är färdig (håller w3c krav) och innehåller något som kan vara användbart för dessa kategorier är ni välkomna att fylla i några rader på http://www.webbgbg.se/linkexchange/ Ni ser länkar till de olika kategorierna på denna sidan.

Välkomna!!!

Hur ska jag lägga på momsen?

Hej alla!

Är en kille från Örebro som håller på och startar eget.

Kommer köpa produkter från privatpersoner och plocka ner dom i delar för att sedan sälja dom vidare som reservdelar.

Har hållt på ett tag som privatperson men det börjar bli lite väl stort.

Har dock lite frågo...

Avdrag för underskott mellan verksamheter

Hej alla snälla hjälpsamma!

Är det någon som vet om man kan dra av underskottet för hobbylantbruk mot min nystartade verksamhet (skribent)? Jag är alltså passiv delägare i en liten gård - som inte har några inkomster - och det har ackumulerats en del underskott. De första fem åren då man kan dra av mot tjänst vid nystartad verksamhet är r...

Söker grafiskt kunnig person

Hej!

Jag har en idè och för att förverkliga den så behöver jag någon som kan rita upp olika bilder som har med dator/tv-spel att göra!

Så är du en hejjare på photoshop eller nåt liknande och brinner för gaming så hör av dig så kanske vi kan komma fram till ett sammarbete!

Tack på förhan...

Verifikation för kundfodringar?

Nu blir väl någon irriterad på mig. Det här är tredje frågan på raken. Lovar att bli mer genomtänkt i mina frågor.

Jag undrar vad jag använder som verifikation om jag ska bokföra ej ännu betalda fakturor som kundfordringar. Är det fakturorna? Och vad använder jag då som verifikation när jag väl får betalt? Samma fakturor?