Senaste inläggen

Moms vid handel från annat EU-land och sen Sverige?

Hur beräknar man momsen i följande fall? Jag tänkte trycka böckerna i Danmark. För enkelhetens skull räknar vi på en bok. Att trycka en bok i Danmark kostar 10 kr exkl. moms. När den kommer till Sverige ska jag betala moms. Ska man räkna på 25% moms, eller 6% moms eftersom det är en bok? När jag säljer den till bokhandeln får de köpa in den för 35...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ab vad kan gå fel?

Tjena, jag och en polare ska starta upp ett AB eller den engelska motsvarigheten med en filial i Sverige, Ingen av oss har någon som hälst erfarenhet utav detta, och jag undrar vad det är som kan skita sig?

Vi kommer vara två stycke som driver AB't våran inkomst kommer att vara hackig så vi kommer inte att betala ut någon konti...

Mona Sahlin

Jag har det!!

Det måste vara så att sossarna insett att deras politik är helt galen. Därför nominerar man Mona Sahlin som partiledare, för att inte riskera att vinna nästa val :mrgreen:

Detta är självinsikt när den är som bäst! :wink:

MVH

R

Kategori: Off Topic

Registrering av företag utomlands?

Hej!

Är det någon här som registrerat sitt företag utomlands och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Har själv en webbsida som jag tänkt lansera i några andra länder och efter att jag tittat på momsreglerna som gäller så funderar jag på att även registrera mitt företag i dessa länder, det ve...

Kategori: Företagande över gränserna

Standardavtal

Hej!

Jag bedriver webbsida som kommer att förmedla tjänster mellan företag och främst privat personer och jag skulle vilja veta vilka avtal man ska använda sig av?

Mvh

Marcus

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

bokföra representation?

hej, hoppas nån kan hjälpa mig i detta ärende.

ska starta en enskild firna och en del i verksamheten är att köpa in och sälja choklad. En del av det som köps in kommer att gå till att bjuda kunder så att de får provsmaka och testa sig fram till den choklad de vill ha. Hur bokför man detta? Är väldigt svårt att uppskatta hur myc...

Bokföring och datum!

Hej!

Vill först passa på att tacka för ett kanonforum, har hittat mycket matnyttigt!

Jo, jag har nu börjat bokföra mina första affärshändelser och har en fråga angående bokföring och vilket datum dom hamnar på. Jag använder mig av Faktureringsmetoden.

Jag bokförde ett par kundfakturor p...

Bokföra kontantinsats

Hej!

Jag har skickat in skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket samt registreringansökan av enskild firma till Bolagsverket. Jag behöver dock nu ganska omgående köpa inventarier, en lastbil närmare bestämt, och erlägga handpenning ur egen ficka innan företaget registrerats för att reservera lastbilen.

...

Hur höjer jag priset?

Driver ett liten reklambyrå sedan 3,5 år tillbaka och har tills nu haft en timdebitering på 500:-/tim. Funderar nu på att höja priset och undrar därför hur mycket jag kan höja. Finns det regler för hur mycket man får höja? Nån form av mall eller indexering? Tacksam för tips och råd.

Kategori: Allmänt

lagstiftning hudvårdsprodukter

Hej!

Jag undrar vilka regler som gäller vid tillverkning av hudvårdsprodukter. Nån som vet? Var inne på läkemedelverkets hemsida men hittade mest info om försäljning.

/Milla

Välja bokföringsbyrå?

Jag är teknolog och helt outbildad i ekonomi. Jag ska precis starta AB och behöver därför i början mycket hjälp att komma igång med bokföring, budgetering osv, tills jag lärt mig rutiner och krav. Min fråga är nu: hur i hela friden väljer man bokföringsbyrå och revisor?

Bara i min lokala gula sidorna hittar jag 38 redovisningsk...

Faktureringsfrågor..

Fick lite problem och funderade om det var lagligt..

Berättelsen:

Köpte en bil nyligen som var avställd, vi kom överens om att ställa på den direkt för att jag skulle köra hem den en längre resa och ville iaf ha den påställd. Vi ställde på bilen, han stod som ägare och så åkte jag hemåt.

bokföring av inköp betalda med egna pengar

Hej!

Jag har just startat mitt företag och jag ska börja bokföra nu.

Jag har redan betalat vissa utgifter med egna pengar, men jag har inte lagt till pengar på bankkonto än. Nu i efterhand hur ska jag bokföra? Om vi säger att jag har haft så länge utgifter på sammanlagt 18500 SEK.

Kan...

bokföring och skattedeklaration

Hej, jag är en nybörjarfråga.

Jag har en kostad som jag är inte helt säker om man får dra av det från skatte.

Vad händer om jag bokför kostnaden i företaget men sen det visar sig att jag inte får dra av det från skatte, måste sen jag gå tillbaka till bokföring och justera det i efterhand?

...

e-bokföring

Hej!

Jag var på banken idag (swedbank) och uträttade lite bankärenden. Då fick jag tips och en liten folder om e-bokföring. Alltså bokföring direkt i internetbanken. Detta verkar helt toppen, är det någon här som kör detta och kan dela med sig, för resp nackdelar?

Såvitt jag förstår kostade det 250 pix i må...

Bokföra kontantköp

Hur bokför jag och gör rent praktiskt vid ett kontantköp? Låt oss t ex säga att jag köpt material för 1000 kr och betalat med kontanter. Jag har ett AB. Blir det så att jag debiterar (material) och krediterar (kassa) och sedan helt enkelt rent praktiskt för över 1000 kr från mitt företagskonto till mitt privatkonto.

Bankkontot misstämmer...

Hej!

Nu har jag ett stort problem med min bokföring.

Mitt bankkonto misstämmer rejält.

Har mer pengar i min bokföring än vad jag har på mitt bankkonto.

Har tyvärr missat att kolla av att kontona stämmer vid bokföringen, så detta fel har hängt med sen förra året.....

Hur gör jag för att ku...

Klädaffär via nätet

Hej!

Jag vill starta en nätbutik som säljer lite speciella kläder och undrar vart man ska vända sig för att bli återförsäljare för olika produkter? Det här har säkert folk frågat tidigare, men jag vill t ex sälja kläder jag designat själv, sytt upp hos skräddare och sedan har en modell för produktionen. Man kan sedan sy upp klä...

Kategori: Affärsidéer

Behöver tips och råd!

Hej!

Har spenderat en del timmar på forumet och lärt mig en hel del, men finns några frågor som jag saknar svar på.

Jag är 22 år, oerfaren när det gäller driva företag.

Jag har i ca ett halvår funderat o klurat på en affärsidé och känner att den är "nästintill fulländad". Har gjort en l...

Mår vi bra av att kunna påverka?

Tidningen ETC hade för väldigt många år sedan artiklar om forskning

och där berättades det om ett försök, där man hade placerat två personer i

två fotöljer mitt emot varandra. Nämnas kan väl att dom satt fastspända.

Två sekunder efter att ett surrande ljud hördes, fick dom bägge en kraftig

stöt, så...

Kategori: Off Topic