Senaste inläggen

Kontering av preliminärskatt

Jag bokför kontoutdraget från Skatteverket. Vilket konto sätter jag den preliminära skatten som dras varje månad? 2518, betald preliminär skatt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kursavgift, kan man redovisa moms på konto 2641?

Hej! Det ligger en faktura framför mig, utbildningskursavgift av min kollega. Kan jag bokföra moms på konto 2641, debiterad ingående moms? Trodde att kuravgifter var momsfria, men så är inte fallet...

Tacksam för tips!

Karina

postförskott med bankgiro

Om man ska skickar varor mot postförskott, måste man ha ett postgiro då när de ska hämta ut varorna och betala eller man kan ha bankgiro??

Vart skickar jag

Vart skickar jag min skatte och moms anmälan är det till solna eller?

Smidigt förfarande vid flera försäljningar per dag

Hej alla på forumet!

Om jag säljer varor till flera olika kunder per dag via internet (kunderna beställer via internet, varan skickas mot postförskott) hur kan jag då göra för att inte behöva boka varje enskild försäljning som ett eget verifikat. Kontantmetoden används, handelsbolag.

Som jag tänker kan jag...

Smidigt förfarande vid flera försäljningar per dag

Hej alla på forumet!

Om jag säljer varor till flera olika kunder per dag via internet (kunderna beställer via internet, varan skickas mot postförskott) hur kan jag då göra för att inte behöva boka varje enskild försäljning som ett eget verifikat. Kontantmetoden används, handelsbolag.

Som jag tänker kan jag...

Intresserad av en hemsida?

Hej!

Jag har precis startat upp min verksamhet, jag hoppas att jag inte lägger in detta på fel ställe!

Jag kommer att erbjuda mina tjänster när det gäller web och multimedia.

Jag har arbetat med web och multimedia i nästan 12år, nu startar jag eget.

Om du är intresserad av att...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Säljer varor på Ebay

Jag har en enskild firma och har börjat sälja lite hobbyprodukter på Ebay.com. Jag är dock lite fundersam över vilka regler som gäller för mig som företagare?

Bör jag ha med någon speciell information i min auktion? Ångerrätten, specifiera momsen?

Priset för varan står inklusive moms på Ebay om jag har fö...

Kategori: Allmänt

En bra idé är inte alltid en bra idé

Sen är det inte alltid så att en bra affärsidé gör en automatiskt förmögen.

Viktiga är vad du gör av affärsidén, jobba hårt och ha en hel del flyt.

Sen av erfarenhet vet jag att det finns folk här i Sverige som tjänar riktigt grova pengar på vissa tjänster på nätet...men även där man får slita =)

...

Kategori: Affärsidéer

Vilken kontoplan

Hej.

Nu är frågan

Jag har SPCS Adminstration 2000 och där kan jag välja vilken kontoplan jag ska köra med bas2005, 2007 etc

Vill ju ha en baskontoplan där de flesta förstår mig här på forumet om jag skulle behöva hjälp med någon bokföring.

Vilken ska jag välja tycke...

Vad krävs av mig för att bli återförsäljare?

Jag har några planer på försäljning av hemelektronik, vi pratar ingen stor omsättning här men iaf.

Vilka företagsformer är smartast att välja och är det bättre att placera företaget utomlands?

Tror ni att det bara är att kontakta företagen och ansöka om att få bli återförsäljare. Stora seriösa företag krä...

Fora premier

Hej

Jag har en enskild firma med 1st anställd. Jag sköter redovisningen själv och har en fråga om hur jag på rätt sätt bokför räkningarna från Fora/Afa. Min anställd har jag anslutit till Fora/Afa som arbetare och bokför helt enkelt de fakturor jag får från Fora genom att kreditera 2440 och debitera 7570. Jag gör ingen uppdelni...

Nytt nätverk för Unga Entreprenörer startas i februari 2007

Det pratas mycket om entreprenörskap just nu, både i tidningar, hos regeringen, och bland mina vänner. Men det finns för få nätverk i Sverige för unga entreprenörer som lämnat skolan. Därför bestämde jag mig för att starta, med hjälp av Stockholms Handelskammare, nätverket "Unga Entreprenörer". Första mötet kommer att hållas i Stockholms Handelskam...

Kategori: Nyheter

Företaget i ett annat län?

Kan man regga sitt företag i ett annat län än det län man är folkbokförd i?

enligt Nuteks startaegetlinje så kan man inte det.. låter väldigt skumt!! någon som har koll hur man kan göra

Beräkna skatter och avgifter

Hejsan. Registrerade mig här eftersom jag funderar på att starta eget och det här stället verkade vara rätt forum för att ställa en liten fråga. Vet inte om den redan ställts här, men jag hittade ingen sökfunktion för ert forum så jag stället den igen(?):

Finns det någon bra sida där jag kan beräkna hur mycket skatter och avgi...

Kostnader innan start avdragsgilla?

Tjena!

Jag har i dagarna skickat in min Skatte och avgiftanmälan samt min registrering till Bolagsverket (HB). Saken är dock den att jag måste påbörja verksamheten lite i förväg eftersom jag redan har firmans huvuduppdrag på gång. Kan jag göra det?

Dvs. är mina utgifter före dess att bolaget registrerats a...

Vänta på skatteverket?

Hej!

Jag har skickat in anmälan för FA-skatt och registrering av namn på bolagsverket.

har fått bekräftat från bolagsverket med registreringsbevis osv

Men skatteverket mailade mig veckan innan jul och ville ha lite kompletterande uppgifter och skrev svar senast 5 januari.

Har...

Skriva F-skatten till 0

Jag håller precis på att starta enskildfirma. Jag håller på med idrott på elitnivå och har tänkt att ta in sponsor- och prispengar i firman. Jag bedriver även annan vinstbringande verksamhet i liten skala.

Jag tror att jag kommer dra in ca 50.000 under första året men detta är en siffra på en höft och det kommer inte komma i en...

Webbhotel?

Hur startar man egentligen ett webbhotel?

Hur ta in privata inköp och hjäpmedel i företaget/bokföringe

Tjena ! :roll:

Intresant forum !

Jag håller på att planera min företagstart, tänkte testa med lite frågor på detta forum.

1. Jag har en hel del varor som jag köpt in privat genom åren och tänkte nu att dessa varor skulle ingå i mitt till salu sortiment. Jag har bara ett fåtal kvitton och jag har köpt in va...