Senaste inläggen

Bokföring vid utbetalning till Skatteverket?!

Jag har ett problem med Bokföringen av:

*Utbetalning av den Prel. F-skatten.

*Utbetalningen eller Inbetalningen av Moms via Skatteverket.

Exempel: (Obs ej kollat om siffrorna nedan är rimliga).

Jag redovisar moms månadsvis och ska den 12.e betala in 2500 kr moms samt 3500 kr i Prel. F-sk...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsskifte i enskildfirma?

Årsskifte i enskildfirma?

Vilka konteringar och verifikationer bör man göra vid årets slut och vid nytt bokförings år?

Hur kan dessa verifikationer se ut?

Tack på förhand

Vad är det för moms på caféverksamhet?

Hej!

Kan någon tala om för mig vad det är för moms på caféverksamhet. Alltså det man säljer i caféet! Jag tycker att det borde vara 12% men en bekant till mig påstår att det är 25%.

Vore jätteglad om någon kunde tala om detta för mig! Har letat på internet men hittar inte informationen någonstans. :roll:

hur kan jag sälja mina affärsidear.

hej

Jag har en jätte bra affärside men jag har varken pengar eller kontakter .jag undrar om hur jag kan sälja idean på ett sätt så att jag inte blir lurad..jag kan ju inte säga det till nån som har pengar..och så när han hört iden själler den bara.

ser fram emot svar.

Kategori: Affärsidéer

Träning/hälsa

Hej!

Har en fråga kring träning/hälsobidrag till "anställda".

Har man en anställd är ju inte detta något problem, men jag har ett par konsulter på F-skatt. Någon som vet hur det fungerar för dessa. Kan jag som uppdragsgivare bidra med något?

Tacksam för svar!

Mvh Ma...

Enskilt företag.

Hej!

Jag undrar bara hur lång tid det tar ungefär från dess att man registrerat den enskilda firman tills allt är klart och färdigt för bruk?

Någon som vet?

Mvh Fredrik Carlsson

Mat - utbildning

Hej alla ! Någon som vet om man får sälja undervisning i att laga mat hemma hos folk ? Hur ställer sej Miljö och hälsovårsnämden till det ? Om tex något av maten behöver tillagas på annat håll innan undervisningen, vad gäller då ? Kan man "låna" godkänd restaurang tillfället ?

Internrepresentation

Hej,

visst är det så att vid internrepresentation bokför man upp till 90,-per person till 7631 internrep avdragsgill, motsvarande moms 22,50 per pers till 2641, och ev det överskjutande till 7632 internrep ej avdragsgill(dock utan momsavdrag)

Blir osäker, tacksam för hjälp.

Hälsningar Kristin

Helt ny här

Hej, jag är helt ny här. ..................

Läs reglerna!

MvH:Ben

.......................Från en som inte vet :o MiaMarcus

Bokföra en kredit

Jag driver en enskild firma och har en undran angående min bokföring.

Om jag har en kredit hos banken på 50.000kr ska jag då bokföra detta på något sätt? (Och i så fall hur)

Eller bokförs detta då jag använder dem?

Eller låter jag bara kontot (i bokföringen) gå på minus när jag tar av dessa pengar?

Fakta om små och stora företag 2006

Småföretagen spelar en avgörande roll för att Sverige ska vara ett bra land för människor att leva i. Småföretagen omfattar över 99 procent av alla företag i Sverige och svarar för en tredjedel av den totala sysselsättningen. Utan entreprenörer med goda idéer som kommersialiseras skulle Sverige vara ett mycket fattigare land.

Å...

Kategori: Nyheter

Bokföra lön i HB och enskild firma

Hur bokför jag lön i HB resp enskild firma?

Vad för blanketter måste fyllas i till skatteverke?

Tacksam för hjälp...

hjälp

Så nu är v.1 av glanzit.se klar!

Vill gärna ha kritik, posetiv som negativ!

Mvh Daniel / Glanzit.se

Kategori: Feedback

Måste jag göra ett årsbokslut?

Enskilda firmor med mycket låg omsättning behöver väl ej göra ett årsbokslut (eller ens förenklat sådant), eller? Isåfall, är det något jag verkligen bör göra eller kan jag strunta i det?

(Har ingen nytta av det rent "statistiskt" för egen del eller så, då jag avser lägga ned företaget -07).

Kostnadsföra eller sälja till mig själv?

Skall lägga ned min enskilda firma och vet inte hur jag skall "bli av med" lagret i -06 bokföring utan att göra helt fel. Jag har inga dyra inventarier eller så (endast bokf förbrukningsinv värda top 500 sek), men mitt lager ställer till med trubbel.

Vet inte hur jag skall göra för att "bli av med" lagret på ett korrekt sätt. B...

affärsidé , söker kemist

Söker Kemist till ett projekt.

Maila mej på daniel.a@gbg.bonet.se

Kategori: Söker/eftersöker

Bokslut

Hej Driver idag KB med två kompanjoner och skall göra mitt bokslut snart. har bara lite frågor ...hur ska man göra med sitt varulager..inventerat o uppskattat värdet till det är gjort men hur ska man göra sen och vilka konton är involverade? sen vid bokslutet. vilka konton gör man avslut mot och vilka konton ingår i detta bokslut. är rätt ny på de...

moms på provision

Jag får provision när jag säljer tidningar, lotter och telefonkort mm.

Är det moms på provisionen?

Och hur bokför jag detta?

???

Bokföra preliminär skatt

Idag har första preliminär skatten för min del dragits och jag måste givitvis redovisa detta(?). På vilket konto ska jag debitera preliminär skatt i bokföringen?

Styrelseledamot sökes

Har drivit EF i ungefär sex år, i början som bisyssla och senaste tiden som heltidssyssla för en person. Vi ämnar ombilda till AB vid halvårsskiftet och har tänkt att få in lite friskt blod, erfarenhet och idéer genom en eller två externa styrelseledmöter. Arvode utbetalas, dock inte något skyhögt sådant. Vi finns i Sundsvall och du bör finnas i nä...

Kategori: Söker/eftersöker