Senaste inläggen

Deklarationshjälp

Hej! vi kan hjälpa dig med bokföring och deklarationer. Maila oss gärna på adress

Reklam borttaget / Moderator

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Spara till pension i AB

Den här frågan känns som att den kanske kommer i fel tråd, men den har ju att göra med skatter i alla fall.

Jag har ställt samma fråga i forumet på Privata Affärer, men tänkte att det kanske är intressant för flera företagare.

Eftersom vanliga pensionsförsäkringar kostar en massa i olika avgifter så har ja...

Deklarationshjälp i Linköping?

Någon som kan rekommendera någon bra resurs som kan hjälpa till med deklaration och bokslut.

Att handla från utlandet!

Hoppas någon kan hjälpa mig i ämnet.

Har inte handlat produkter inom EU tidigare och undrar hur jag gör med momsen i Sverige.

När jag köper från företaget i tex Tyskland uppger jag mitt VAT nummer så jag får handla momsfritt från det Tyska företaget, men hur redovisar jag momsen på produkterna i min bokför...

Måste en auktionsförettare ha tillstånd

Jag funderar på att sälja lite produkter på auktion. En auktion där jag själv är auktionsförettare. Behöver jag något speciellt tillstånd som auktionsförettare?

Kategori: Allmänt

Skulle vilja ha feedback på min webbsida

Musikauktioner.com är en plats där registrerade medlemmar kan sälja och köpa i auktionsform. Den har legat uppe i snart en vecka och jag har fått en hel del synpunkter från olika håll. Nu skulle jag vilja höra era synpunkter. Om ni vill så kan jag skapa ett testkonto så ni kan få ta del ev de funktioner man får ta del av som medlem.

Kategori: Feedback

Donation till forskningsfond på skattade pengar?

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med att ta reda på vad som gäller när jag i samband med försäljning av en produkt avsätter pengar för att donera till välgörande ändamål?

Jag ringde skatteverket som bad att få återkomma i frågan, men det var en vecka sedan jag ringde och de har inte ringt tillbaka än.

bokföringsfråga

Hej!

Hur ska jag sköta detta?

jag har inte hunnit öppna något eget bankkonto för företaget, gissar att jag måste vänta på att få registreringen godkänd först? Men har ändå både gjort inköp och försäljningar. Hade tänkt sätta in 20 000 kr på detta konto som startkapital men då jag ännu inte har ett bankgirokonto kan ja...

Sambandet mellan F-skatt och egenavgifter?!

Kan någon hjälpa till med att förklara sambandet (?) mellan F-skatt och egenavgifter?!

Jag har fått en betalningsplan från Skatteverket gällande preliminärskatt. Jag har förstått att man ska betala in mer på skattekontot om man ökar sin omsättning (jämfört med vad man anmält).

Men......vad händer sedan? När...

Alkohollagstiftningen

Det blir ingen sänkning av alkoholskatten, i alla fall inte i år, detta har

klöver-regeringen gett besked om. Bussbolagen som trafikera Tyskland

med törstiga svenskar ombord - slipper se sin omsättning halverad.

Kul med en företagarvänlig regering :oops:

Kategori: Off Topic

Blomvakten undersökning

Visste inte riktig var jag skulle skriva detta inlägg

Vi är sex studenter på Malmö Högskola som går på TelMah-programmet.

Vi arbetar just nu med ett projekt där vi ska planera och tillverka en

teknisk innovation både tekniskt och ekonomiskt. Vi kallar vår

uppfinning Blomvakten, det är en automatisk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Osäkerhet kring bokföring, moms. m.m vid företagsstart

Tjena!

Jag har startat ett handelsbolag, saken är den att jag började verksamheten redan under tiden som ärendet (registreringen hos bolagsverket) behandlades, dvs. jag köpte in saker som behövdes för verksamheten under hanlägningstiden.

Nu efter ca 7 veckor har jag fått mitt org-nr. Dock så har min skat...

Upplupna intäkter

Hur gör jag med interimsfodringar??

De är bokade 1790 interimsfodr deb o 3041 förs kredit 2006 hur bokar jag om det 2007????

våran hemsida

Vi starta ett cafe för 4 månader sedan och det går välldigt bra men man vill ju komma ut till så många gäster som möjlligt är det något som ni vill eller skulle gjort på något annat sätt? kerstinscafe.com

Kategori: Feedback

Undring ang. köp från Tradera

Har inte startat eget än, men har planer att göra det om några år, håller på att finslipa mina ideér just nu. 🙂

Hoppas på att detta är på rätt ställe också.

Har läst lite om bokföring och moms och sånt, och det låter ju vettigt. :grin:

Men hur gör man om man med sitt företag t.ex....

Starta liten städfirma

Hej!

Jag funderar över att starta en liten städfirma där jag hjälper behövande människor med städning ( ej flyttstädning) i hemmet, och kanske lite annat som de kan behöva hjälp med.

Jag har ingen aning om hur man går tillväga med detta och har lite frågor kring detta.

Behöver man ha en utbildning så man ka...

Någon som kan hjälpa en nybörjare?

Skillnad på hobbyverksamhet och näringsverksamhet när man har hästar?

Vinstsyfte, varaktighet, självständighet?

Var går gränsen?

mvh nollkoll

Vad kostar det ? Handelbolag

Hejsan, jag är en ung människa som har en affärsidé tillsammans med en kompis men vi vet i stort sätt ingenting hur man ska gå tillväga.

Vi ska gå till nyförtagscentrum i veckan för att få lite mer kött på benen.

Min fråga är vad kostar det att starta ett Handelsbolag ? eftersom vi ska vara 2 ägare så anser...

Kategori: Allmänt

kontoplan

hej

nånsom vet var man kan få tag på branchanpassade kontoplaner

maskin ,lantbruk mm mm kollat runt på nätet o vet att de finns men var köper man dessa

micke

Bokföring av utbetalningar av F-skatt/Moms?!

Jag har ett problem med Bokföringen av: (Jag har en enskild firma)

*Utbetalning av den Prel. F-skatten.

*Utbetalningen eller Inbetalningen av Moms via Skatteverket.

Exempel: (Obs ej kollat om siffrorna nedan är rimliga).

Jag redovisar moms månadsvis och ska den 12.e betala in 2500 kr mo...