Senaste inläggen

Anmäla anställningar till myndigheter?

Hej, vi ska precis anställa folk i ett nystartat AB och i 2 HB, så nu undrar jag till vilka myndigheter man behöver anmäla sina anställda? Och i så fall hur. Kommer detta ske tex när man skickar in papper till FORA eller liknande?

Kategori: Allmänt

Anmäla anställningar till myndigheter?

Hej, vi ska precis anställa folk i ett nystartat AB och i 2 HB, så nu undrar jag till vilka myndigheter man behöver anmäla sina anställda? Och i så fall hur. Kommer detta ske tex när man skickar in papper till FORA eller liknande?

Avskrivning igen

Om jag har köpt upp ett bolags inventarier och bolaget innan mitt har gjort ett avdrag på sina inventarier på en 5 års period och jag nu anser att det borde skrivas av på 3 år ... är det då okej att jag bara skriver av allt gammalt "skrot" .

Ex ... inköpt dator 2003 för 35000 kr var värt enligt deras avskrivning Dec 2005 21.000...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avskrivning igen

Om jag har köpt upp ett bolags inventarier och bolaget innan mitt har gjort ett avdrag på sina inventarier på en 5 års period och jag nu anser att det borde skrivas av på 3 år ... är det då okej att jag bara skriver av allt gammalt "skrot" .

Ex ... inköpt dator 2003 för 35000 kr var värt enligt deras avskrivning Dec 2005 21.000...

Avskrivning av inventarier

Avskrivning av inventarier skall det göras i slutet av bokföringsåret eller i början på nästa bokföringsår ?

Enskild firma - ett gäng frågor

Hej, jag har aldrig haft företag tidigare och kommer att registrera enskild firma. Jag är anställd på en reklambyrå men ska nu sälja en idé till en eventuell tv-serie.

Jag har tusen frågor men ska börja med några få:

1. Vad innebär "erbjuder dig 50000 på faktura"? Hur mycket pengar blir det över: Om jag skickar den utanför firma...

Marknadsföring i Kina

Vi är två stycken som funderar på att starta ett företag som säljer tjänster till kinesiska företag (mest affärer, restauranger o dyl). En av oss talar kinesiska och är för närvarande bosatt i Hong Kong. Är det någon här inne som har har koll på genom vilka/vilken marknadsföringskanal/er man lättast når denna målgrupp? Har ni någon koll på hur man...

Kategori: Företagande över gränserna

Återköp av vara

Jag köpte datorutrustning som jag bokförde förra året som nu är låst. För någon vecka sedan lämnade jag tillbaka varorna till leverantören (eftersom de inte höll måttet). Hur bokför jag ett "återköp"?

proforma faktura

Hej,

Jag har tagit upp en kontakt med ett Indiskt företag där man kan handla online i deras webshop. Fick informationen att jag får en proforma invoce med totalkostand inkl transport när ja g handlat klart. Vad jag fattat är en proforma faktura en faktura som kan utfärdas när man vill lämna ett erbjudande/offert.

Men om jag lägg...

Kategori: Företagande över gränserna

Uppfinning

Hej!

Har nyligen fått en idé till en produkt som jag själv eftersökt men som inte verkar finnas på marknaden. Det handlar om förpackningar och man kan säga att min idé för samman två funktioner som nu finns "på vars ett håll".

Min fråga är hur man går tillväga när man ska sälja en idé till ett företag. Jag kan på rak arm räkna u...

Kategori: Affärsidéer

Egen betalterminal hemma

Är det någon som har erfarenhet av att ha en egen babsterminal hemma?

Jag har märkt att fler och fler webbshopar har börjat hantera

kortbetalningarna själva istället för att betala dyra pengar för den servicen.

Så här lär det funka:

Kunden beställer sina varor - ringer kundtjänst - uppge sin kortkod - klart.<...

Kategori: E-handel

Inventarie

Hej!

Jag har starat ett litet gym och sitter med bokföringen. Till vilket konto ska jag bokföra mina maskiner och redskap? är de (1210) och gör jag det direkt vid inköp?

tex en skivstång eller viktskivor går dom till konto 1210?

tackar

Små AB slipper anlita revisorer 2009

Revisionsplikten för de mindre aktiebolagen ska bort. Närmare 200 000 bolag berörs av regeländringen som planeras till 2009.

Alla aktiebolag måste i dag ha en revisor. Oavsett om man heter AB Volvo och omsätter 250 miljarder kr eller AB Hobbykonsult med bara ett par hundra tusen i intäkter, ska bokföringen och årsredovisningen...

Kategori: Nyheter

Byggfirma söker svar...

Jag ligger i startgroparna till att starta mitt eget byggföretag i Stockholm och undrar om det finns någon annan här på forumet som redar arbetar med byggnation och har erfarenhet av hur man får tag på jobben. Jag vet att det är stor brist på snickare i Stockholm men är det så att alla får tag på sina jobb via personliga kontakter eller har ni någo...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Resultatet - något är fel

Hej,

jag ska presentera min första resultat och balansrapport i nya jobbet.

Något är fel: Resultatet är för lågt - förlust.

Hur kollar jag på best möjligt sätt? finns det någon checklista man bör gå genom? Kolla försäljning, varuköp, alla periodiseringar, stämma av moms, reskontra. Vad är det jag glömmer?

Svenska Artikelsidor?

Jag skulle vara tacksam för rekommendationer om några svenska artikelsidor där man kan posta sina egna artiklar förutom:

- artiklar.se

Tack på förhand

Vilka Bloggar Besöker Du Ofta?

Hej Företagare,

Har du lust att berätta om några bloggar som riktar in sig på marknadsföring som du skulle rekommendera?

Jag håller på att skapar min egna och skulle vilja göra den ännu mer värdefull med hjälpa av länkar till "duktiga" marknadsförare.

Rekommendera mig gärna din favorit...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur går jag tillväga med kundreturer?

Jag har "drabbats" av min första kundretur. En utav mina kunder har ångrat sitt köp och skall skicka tillbaka varan. Jag ska kreditera kunden (lämna tillbaka pengarna) samt dra av för fraktkostnaden när jag skickade varan till kund. Till saken hör att kunden ej betalade någon frakt vid tiden för köpet utan jag bjussade på den. hoppas någon vill hjä...

Den äldre generationen

Läste just nu en artikel om företagandet i USA.

Många av de företag som idag startas – startas av äldre personer.

Kanske något vi i Sverige borde ta efter lite mer, alltså skapa möjligheter

även för dom äldre att komma igång med en verksamhet.

Det är ju ingen hemlighet att det blir alltfler äldre...

Borgelig regering gav höjda arbetsgivaravgifter

någon som vet varför?

arbetsgivaravgiften är höjd nu i år jämföt med förra året, dessutom är företagstödet sänkt från 5% till 2,5%

låter inte direkt nyföretagarvänligt *ler*

Kategori: Nyheter