Senaste inläggen

Gårdsbutik

Hejsan!

Jag funderar nu på att öppna en liten affär i vårt bostadsområde. Är den någon här som kan tipsa mig om en broschyr, bok eller hemsida där det står hur jag ska gå tillväga. Eller är det bara att hyra en lokal och börja sälja varor? Jag har redan AB.

Med vänliga hälsningar

Tereisa
<...

Kategori: Affärsidéer

Lokalhyra

Hej!

Har blivit erbjuden en lokal för min verksamhet (helt nyrenoverad) på 50 kvm för 8 000 kr per månad. Det är väldigt ont om lokaler på orten. De flesta affärer har funnits där lång tid. Vid ett första samtal sa uthyraren att "hyran är förhandlingsbar". Vad bör mitt nästa steg vara? Någon med erfarenhet av hyresförhandling? Vill helst...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Licens

Hej!

Är helt ny här och jag hoppas att den här frågan hamnar på rätt avdelning.

Jag har lite funderingar på att försöka få licens i Sverige (ev Norden) på en viss typ av barnkläder/skor som bara säljs i USA. I nuläget är det är en e-butik som har licens på just barnkläderna av dessa märkena i USA. I Sverige finns dessa märken f...

Kategori: Företagande över gränserna

Marknadsundersökning

Hej!

Är helt ny på denna sidan och skulle vilja få lite goda råd angående marknadsundersökning inför ev uppstart av barnklädesbutik. Hur många ska man intervjua för att känna sig "trygg".

Leveranser från leverantörer

Jag har precis startat ett företag där jag mest är ute och jobbar hos kund. Min verksamhet kräver produkter som beställs och skickas med posten, Schenker och liknande som företagspaket. Jag behöver inte någon lokal utan sköter kontorsuppgifter och liknande hemma.

Problemet är vad jag anger som leveransadress till mina leverantörer. Efters...

Kategori: Allmänt

Aktiebolag utan 100.000

För dig som avser starta aktiebolag men inte vill låsa 100.000 i aktiekapital. Se www.ragoni.se för mer information.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Blocket.se

Pratade just med en försäljare från Blocket.se om att ha "butik" på blocket.

Kostnad för ett år skulle bli 4400,-

Sen kostar varje annons/vara som vanligt. Men man får allt samlat och kan också lotsa kunden vidare till alla annonser man har på blocket.

Är det någon som har erfarenhet av att ha butik på Blocket.se???

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur stort varulager?

Hej!

Är inne på att öppna en butik med kläder och andra saker för barn.

Jag undrar lite över hur stort varulager man ska köpa från början?

Och hur mycket är det rimligt att man ska låna från banken?

Tycker det är svårt med budgeten, har ingen aning om hur mycket folk handlar på ett år....

Varulager vid uppstart

Hej,

Vi har en webbutik som säljer handgjorda smycken och företaget finns för tillfället i Australien. Vi kommer snart flytta till Sverige och ska stänga företaget här för att öppna upp det igen i Sverige och kommer då att ha ett lager redan vid uppstart.

Då alla smycken är handgjorda så består vårat lager...

Hur stora reklamintäkter kan man räkna med?

Mitt företag ska snart starta upp en webbplats med specialicerade tjänster. Jag planerar att ha lite reklam på sidan med annonser från ex. google utan att ha det som huvudsaklig inkomst.

Unika antalet besökare varje månad bör vara cirka 7 000 varav 800 av dem är mina kunder. Alla har samma intresse som den tjänst jag kommer er...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Fastighetsköp...

Ursäkta dålig svenskan…

Jag har precis börjat med bokföringen för min ny enskild firma och en av första transaktioner in min bokföring är ett fastighets köp.

Finns det någon som har bra förslag på vilket konto man ska bokföra pantbrev and lagfart?

Jag har läst på detta forum att pantbre...

Programerare

Hejsan,

Jag söker kunnig programerare med kunskap inom PHP/MYSQL/JAVASCRIPT, CSS/XHTML. Rätt standard webprogrammering.

Du är intresserad av att starta ett företag med en Grafisk formgivare/illustratör med 3 år på nacken. Affärsiden är redan framarbetat.

Sedan bor du i umeå med omnäjd "...

Kategori: Söker/eftersöker

Byta adress..

Har ett företag som jag avser avsluta i år, men har inte kommit så långt riktigt än. Har däremot flyttat (har "kontoret hemma"). Undrar vilka adresser jag måste byta/ändra och hur jag gör detta?

Avskrivningar varulager.

Hej,

Min branch är ganska säsongbetonad, mao föregående års varor är inte så mkt värde efter att en ny modell kommit. Hur mycket kan man skriva ner varulagret finns det någon schablon? skulle vilja skriva ner ca 30-40%.

Om jag har haft demogrejer som gått sönder tar jag upp dessa i någon varulagers inventer...

Varulager avskrivning

Hej,

Hur mycket kan man skriva ner ett varulager? Jag är i en säsongsbetonad branch där föregående års varor inte blir så mkt värde, kan man skriva ner 30-40% rakt av?

Några lämpliga konton för bokföring av varulagersavskrivning?

Om importen går genom tullen utan kontroll...?

Hej på er!

Jag köper mycket grejer privat från USA, Japan & Kina. Kan vara vad som helst, att från hundtäcken till fotoutrustning. Oftast går ju paketen rätt igenom tullen, men ibland fastnar de och då får man ju betala tull och moms. Tydligen gör de bara stickprov...?

Nu när jag har en egen liten firma och har tänk a...

Kategori: Företagande över gränserna

Har personnummer, behöver adressen...

Jag har personnummer men behöver ett smidigt sätt att få fram adressen från detta. Det finns ju möjlighet att få detta via fax. Men om man har ip-telefoni via datorn går väl inte detta(?)

En annan lösning hade varit att koppla in ett kreditupplysnings-företag, men jag vill inte göra en kreditupplysning - jag vill ha en adress f...

Hur hitta kunderna?

Hej!

Jag är precis ny här. Affärsidén som har funnits i bakhuvudet har nu uppenbarat sig! Jag har en hel del klart för mej men inte var/hur jag ska hitta kunderna.

Min idé är helt enkelt att hjälpa andra med textbehandling och sättning och korrekturläsning av olika trycksaker. Avhandlingar, böcker, medlemsb...

Hur ska jag bökförar Bolagverket avgifter?

Allra först förlåt min dålig svenska :oops:

Jag är enskild näringsidkare. Hur ska jag bökföra min Bolagverket avgifter för...

1/ Ansökan om nyregistrering av enskild näringsidkare

2/ Anmälan avseende registrering av föreståndare

... i min löpande bökföring med...

Interimsskulder,fodringar

Hur bokför jag det som står som interimsskulder respfodringar i bokslutet. För jag över det till levskulder,kundfodringar?