Är i en situation där jag och en vän eventuellt är intresserade av att starta företag. Vi är båda nuvarande studenter (i slutfas) och tänkte att det då kanske är lämpligt att börja verksamhet långsamt medans vi har andra inkomstkällor. Eftersom vi är två personer och ej har något kapital att satsa kommer det vara Handelsbolag som gäller. Har nu vissa funderingar kring detta, vilka risker och ansvar det medför som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Ber om ursäkt om jag ställer "dumma" frågor, har sökt runt bland forum, myndigheter och hjälpsidor utan att hitta konkreta svar på mina frågor.
1) Som delägare i HB har jag förstått att man är ekonomiskt ansvarig och att vid eventuella skulder kan man stå som ensam ansvarig för att betala detta. Vad innebär detta för risker egentligen? Kan min partner gå till banken och ta ett lån på företaget utan mitt godkännande osv?
2) Kan man ansöka om F-skattesedel omgående, eller måste verksamheten ha pågått X veckor först om ansökan ska godkännas?
3) Vi planerar att ta betalt primärt via förskottsbetalning för våra varor (expandera till kreditkort osv senare). Kan man lösa detta enkelt med bokföring osv genom att köpa ett faktureringsprogram (t ex från SPCS) och när kund beställer vara generera en elektronisk faktura och skicka via mail till kunden, invänta betalning och när denna kommer skicka varan? Anledningen att jag undrar är att jag förknippar ordet faktura med att få vara först, betala sedan (och jag är ingen fena på bokföring direkt). 🙂
4) Vad är sista ordet angående profit, lön och CSN? Om varken jag eller min partner tar ut lön (vilket vi förmodligen inte kommer att göra, eller ha möjlighet till) utan att alla inkomster går direkt till företaget kommer CSN ändå kunna säga nej till att erbjuda oss studiemedel i fortsättningen?
5) Krav på revisor/årsredovisning. Vad gäller? Minst omsättning för X:-?
Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få (även i allmänhet utanför mina nuvarande frågor)!
mvh