Senaste inläggen

Bokföring av ett bokköp ?!

Hej !

Jag har köpt boken Enskild Firma - Björn Lundén och vill givetvis sätta upp denna på företaget.

Vilket konto ska jag bokföra det på?!

Jag har en Enskild Firma =)

Tack!

Ha det gott

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Påminnelseavgift - hur mycket

Jag brukar inte ta ut förseningsavgifter av mina privatkunder, då de oftast är brudpar som haft hundra bollar i luften och fakturor som skola ha betalats både nu och då, så dessa brukar jag bara skicka en skriftlig påminnelse till.

Men nu är det ett företag som inte har betalat en faktura på 6000kr, och har gått 1-2 veckor öve...

starta pensionat

Hej

Efter flera timmars läsande i alla broschyrer jag skickat efter från skattemyndigheten, snurrar det i huvudet. Bra info material, men eftersom jag är novis på området så finns det massor av frågor. Ska snart boka tid för expert hjälp men vill själv få ordning på tankarna.

Vi har tänkt att starta ett pensionat och ha vår egen...

Bokföring av såld bil i AB

Vi har två bilar i vårt AB. Vi köpte de för 140 000:-. Vi har skrivit av de med 35 000:- så de är bokförda till 105 000:-. Nu har vi sålt de för 85 668:- men vi har lämnat in de som en delbetalning för vi har skaffat två leasingbilar istället.

Hur ska jag bokföra denna "försäljning"?

Mvh Cissi

Bra bild av din verksamhet?

Vi visualiserar och förverkligar dina behov!

Det finns många tillfällen då man står i startgroparna antingen för att starta en verksamhet, utveckla ett koncept eller en produkt.

Uddatorp AB är ett företag som arbetar med bilder och design. Vi ser i bilder och vi beskriver i bilder, efter våra...

Kategori: Till salu

Enskild Firma - Frågor

Hej

Har tänkt att registrera enskild firma, ansöka om FA-Skatt samt registrering till moms hos Skatteverket vid sidan av studierna och annat jobb.

Sitter och tittar på foretagsregistrering.se och undrar några saker.

Moms:

"Beräknad årlig momspliktig försäljning inkl...

Frågor runt skapande av EF och tillhörande skatter/moms

Har gått en längre stund nu och tänkt starta en enskild firma i liten skala. Eftersom jag inte har tänkt att detta skulle bli min huvudinkoms utan att jag kommer forsätt att jobba 100 % på mitt nuvarande jobb.

Men jag har varit lite förskräckt över all regler och förordningar men många bitar har trillat på plats (hoppas jag) nu när jag hi...

Söker hemsida för lägsta budet på tjänster...

Hej företagare!

Jag har för nåt halvår sen surfat förbi hastigt på en sida som var uppbyggd likt lägsta-budet auktioner fast den handlade om förmedling av tjänster. Företagare och privatpersoner kunde lägga upp en annons om att köpa en tjänst. Sen kunde företag lägga in svar på det och ange en prislapp som endast var öppen för...

Kategori: Allmänt

Partnerskap/delägande

Hej!

Jag söker en seriös och driven person för delägande i ett redan famgångsrikt företag. Företaget driver butik i centrala Stockholm inom inredning och design. Jag ser gärna att du som är intresserad är mellan 20 och 40 år gammal. Om du är intresserad så hör av dig till min mail nedan med en presentation så kontaktar jag er.<...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur bokför jag reseräkningar?

Hejsan!

Jag har en egen firma (aktiebolag) och vill att bolaget skall bekosta den internetuppkoppling som jag använder när jag jobbar. Eftersom internetabonnemanget inte går att flytta över till aktiebolaget utan att byta till en väldigt mycket dyrare abonnemangsform har jag fått rådet att istället skriva reseräkningar på mina...

Liten marknadsundersökning

Hej!

I mitt företag arbetar jag lite med försäljning av olika prylar med logotype till företag. Har räknat lite på en ny inköpsmodell och skulle kunna få ner priserna ganska ordentligt.

Exempelvis 200 st hållare för kredit- och visitkort för 17 kronor styck, inklusive logotryck eller logogravyr.

K...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Beräkning för offert

Hej!

Jag ska starta en liten firma för hemstäd och hushållstjänster och undrar lite över hur man beräknar hur lång tid det tar att utföra ett uppdrag, t ex veckostäda ett helt hus, storstädning osv. Man måste ju kunna lämna en offert till kunden.

Hur mycket extra får det kosta när man lämnat en offert?

Kategori: Affärsidéer

Betalningsvillkor?

Hej,

jag undrar om någon har koll på vilka betalningsvillkor man kan sätta på sin faktura.

1. Hur många dagar måste kunden få på sig att betala?

2. Varför skriver man ofta XX dagar "netto"? Vad betyder netto i det här fallet?

3. Hur mycket får man ta ut i påminnel...

Hur ska jag bokföra en betalning genom paypal?

Jag har köpt lite förbrukningsmaterial (tillbehör till handdator) från Ebay-tyskland. Jag betalade med mitt paypal-konto. Betalningen skedde i EUR och en del av pengarna fanns redan som EUR på mitt paypalkonto och resterande del drogs från mitt kreditkort vid betalningstillfället.

I bokföringen måste jag ju räkna om allt till S...

premium-sms betala skatt?

Hej. Hur fungerar skattebetalningen när man tar betalt över sms.

Ex. på mosms får man ut 18,67 kr inkl moms för ett sms som kostar 30 kr för betalaren. Räknas skatten per sms: 18,67*0,33= 12,50 kr? Eller betalar man skatten sen när man begär ut pengarna?

Väldigt tacksam för svar

Köpa in begagnat samt av privatperson

Hejsan

tänkte höra om man kan köpa in tex en begagnad bil av en privatperson till företaget?

och hur bokför man det? blir ju inte inköp med moms osv.

och ska man göra nått form av kvitto för att kunna redovisa köpet?

tack på förhand

mvh

Kallad till möte med skattemyndigheterna, är det vanligt?

Hej!

Jag skickade in min ansökan till Skatteverket och Bolagsverket förra veckan. I dag fick jag ett mail från en kvinna från Skatteverket som vill träffa mig och diskutera en del saker.

"Vi har en del frågor med anledning av din ansökan och skulle därför vilja träffa dig. I samband med besöket vill vi lämna en del i...

Egen firma

Jag valde att redovisa moms en gång per år samt att vinsten skulle vara 0, vilket då skulle betyda att jag inte behöver betala in nåt preliminärt månadsvis i form av skatt eller moms.

Mitt första räkenskapsår är nu slut och jag är lite osäker på hur allt ska redovisas. Metoden är bokslutsmetoden, och jag har förstått att de ska...

Preliminär självdeklaration

Hej

Jag vet att detta är ett återkommande ämne. Tänkte berätta hur jag gör med den preliminär självdeklarationen!

Det står så här i Upplysningar till preliminär självdeklaration

Vem ska lämna preliminär självdeklaration?

Den som har F-skatt eller särskild A-skatt är...

Inköp före företagsstart - hur bokför jag.

Har läst ett antal trådar på samma ämne, men jag förstår inte riktigt. Hoppas någon kan bena ut det här åt mig. Situationen är som följer:

Jag ska starta mitt företag den 1/3.

Innan dess behöver jag köpa in en maskin, företaget jag ska köpa maskinen av kan inte fakturera mig efs jag inte har ngt företag. Dä...