Frågor runt skapande av EF och tillhörande skatter/moms

3
Har gått en längre stund nu och tänkt starta en enskild firma i liten skala. Eftersom jag inte har tänkt att detta skulle bli min huvudinkoms utan att jag kommer forsätt att jobba 100 % på mitt nuvarande jobb.

Men jag har varit lite förskräckt över all regler och förordningar men många bitar har trillat på plats (hoppas jag) nu när jag hittade detta forumet idag.

Men några frågor har jag dock som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.



1. Jag kan ansöka om FA-skatt och säga att förväntad inkomst(och skatt) kommer att bli 0, eftersom jag inte vet hur mycket jobb jag kommer att ha vill jag ju inte säga att jag kan betala in 10000 i skatt varje månad. Min tanke var istället att ha ett konto så när jag får in en betalning på en faktura till friman så sätter jag över skatten på mitt ”skattekonto” och betalar den vid slutet varje år.



Momsen är jag osäker på dock:



2 . Om jag gör ett jobb åt en privat person fakturera jag ett pris + momsen.

Men om jag gör ett jobb åt ett företag så fakturerar jag utan moms?

Och den momsen jag får in på jobbet hos privatpersonen kan jag sedan kvitta om jag måste köpa in ett nytt verktyg eller liknade? Men hur blir det då när jag köper av ett företag som inte tar betalt med moms?



3. Om jag får in moms från privatpersoner på 5000 men bara köper in material med en moms för 3000 brinner dom resterande 2000 inne vi årets slut eller flyttas dom med till nästkommande år?

Eller har jag fått momsen om bakfoten?
589
1
1. Bara du vet att du måste betala skatt på överskottet, så borde det gå bra. [br]2. Du fakturerar ALLTID pris+moms. Enda skillnaden ligger i att om det är ett företag du säljer till så kan det företaget, normalt sett, dra av momsen, det kan inte privatpersonen. [br]När du köper av ett företag kommer det att vara moms med på fakturan. Det är din ingående moms. [br]3. Ja, lite har du nog fått det. [br] [br]I slutet av året kan det se ut så här (väldigt förenklat): [br]Försäljning 100 000 kr bokat på konto 3010 kredit. [br]Utgående moms 25 000 kr bokat på konto 2610 kredit. [br]Inköp av varor 50 000 kr bokat på konto 4010 debet. [br]Ingående moms 12 500 kr bokat på konto 2641 debet. [br]Inköp övrigt (kontorsmaterial mm) 10 000 kr bokat på konto 5xxx debet. [br]Ingående moms 2 500 kr bokat på konto 2641 debet. [br] [br]I det här lägget har du en vinst på 40.000 kr. [br] [br]Du har haft utgående moms, 25.000 kr. [br]Du har haft ingående moms, 15.000 kr. [br] [br]Din skuld till staten avseende moms är alltså 10.000 kr. Du redovisar utgående och ingående moms i din deklaration. Samma deklaration där du även redovisar och betalar skatt på överskottet som uppstått under året. [br] [br]Momsen är aldrig dina pengar, du hanterar dem bara åt staten.
3
Jag tackar för hjälpen, många saker blev klarare men några frågor kom till: [br]du skriver [br]"bokat på konto 3010 kredit. " och [br]"bokat på konto 4010 debet" [br]Vad menar du med kredit rep debet och sen dom olika "koderna" på kontonen. [br] [br]Är nummerna på kontonen bara för att hållaisär olika saker som momsen och försäjlningen? [br] [br]vad händer om jag har ett negativt moms värde?(om det går) [br]om jag har en ingående moms på 50.000 [br]och en utgående moms på bara 25.000.
36
läs broschyren så förstår du kanske lite mer [br] [br]http://www.bfn.se/publikationer/AttForaBok.pdf [br] [br]om du har mer i ingående moms får du tillbaka pengar av staten
206
Har du en utgående moms på 25.000 kr och en ingående moms på 50.000 kr så får du tillbaka 25.000 kr från staten för momsen, enda gången du kan ha "negativt" värde på momsen är om företaget går med förlust. [br] [br]Lite enkelt om: [br]Debit (vänster sida) och Kredit (höger sida) används i dubbel bokföring (den högra sidan skall vara lika stor som den vänstra). [br]Du använder en baskontoplan där de vanligaste kontona finns med, dessa olika konton har olika nummer för att man skall kunna se vad det är för tillgångar respektive skulder, intäkter respektive kostnader. [br]1000-1999 beskriver företagets tillgångar (tex: inventarier, kassa, bank), [br]2000-2999 beskriver företagets skulder ( tex: lev.skulder, skatter, arbetsgivaravgifter, lån) [br]3000-3999 beskriver företags olika intäkter (tex: försäljning med moms, utan moms, övriga intäkter) [br]4000-4999 beskriver företagets olika kostnader för företrädesvis material eller varuinköp. [br]5010- 6999 beskriver olika kostnader i företaget för tex: hyra, el, annonsering, bankkontoavgifter, kontorsmaterial, dataprogram o.s.v. [br]7000-7999 beskriver företagets kostnader för anställda. [br]8000-8999 övriga intäkter/kostnader tex: ränteinkomst/utgift, motkonton vid vinst/förlust.... [br] [br]Kontoindelningen görs även för att man skall kunna se vad, var och hur mycket pengar man lägger på olika delar i företaget, vad man kan behöva se över och var man kan sänka kostnaderna vid behov...
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
3
Jag tackar återigen för all hjälp jag har fått. Nu har jag lärt mig många nya saker på en dag. [br]Tack igen.
589
1
Jag vill inte vara elak, men om du inte vet vad debet och kredit är bör du inte bokföra själv. [br] [br]Lämna det till någon som kan och ägna dig åt det du är bra på. Det blir effektivare, billigare, mer rätt och mindre risk för skattetillägg.
720
3
[quote="Bokf. Kontrollera"]... enda gången du kan ha "negativt" värde på momsen är om företaget går med förlust. [br][/quote] [br] [br]Åh nej, det finns flera andra tillfällen. [br] [br]1 Säljer man varor har man inggående moms på inköpen trots att inte resultatet påverkas. Jag köper 100 varor för 1000 kr + moms oc säljer 2 för 10000 kr + moms. [br]Resultatet är då 80.000 kr plus men jag får 20.000 tillbaka i moms [br] [br]2 Jag köper inventarier för 50.000 + moms till verksamheten. Resultatet påverkas med 10.000 så att det nu är 70.000 i vinst men nu får jag 32500 tillbaka. [br] [br]3 Ett företag som säljer livsmedel har 12% moms på all sin omsättning. Hyror, telefoner, kontor, bensin mm mm har ändå 25% moms vilket gör att ett sådant företag alltid får moms tillbaka såvida inte vinsten är hög. [br] [br]4 Byggbolag kommer med de nya reglerna alltid att få moms tillbaka eftersom man inte kommer att fakturera med moms utan bara har ingående moms. [br] [br]5 Företag som säljer på export har ingen utgående moms och fungerar alltså som punkt 4. [br] [br]6 Alla finansiella intäkter är momsfria, så ett företag som gör vinster genom ex aktiehandel kan gå med vinst men ändå få moms tillbaka.
206
Redkon [br]1. Har du utgångspunkten 0 kr och köper in 100 varor för 1000 kr/st, får du ett underskott i verksamheten med 100 000 kr, varuinköp konto 4010 påverkar resultatet, säljer du 2 st varor för 10 000 kr får du ett totalt underskott på 80 000 kr och får naturligtvis tillbaka 20 000 kr i moms. I bokslutet när du inventerar minskas kostnaden med 98 000 kr som förs över till 1400 lager, du får då en total vinst på 18 000 kr (värderat till lägsta värde av försäljningspris/inköpspris). [br] [br]2. Ja du har helt rätt att inköp av inventarier inte påverkar resultatet med mer än avskrivningsdelen, men jag tyckte i det här fallet att det var lite överkurs. Vinsten blir efter den minskningen dock 8 000 kr med en 20% avskrivning... [br] [br]3. absolut, men skall du kunna leva på din verksamhet och plocka ut lön måste du ha en tillräckligt hög vinst och då får du inte tillbaka moms, som företagare bedriver vi inget nollsummespel, eller hur. [br] [br]3,4, 5 och 6 ja det finns alltid undantag, jag tror inte något av dem är tilläpliga i det här fallet, men det var ju jättebra att du klargjorde dem, jag skulle naturligtvis skrivit "normalt betyder ett "negativt" värde på momsen att företaget går med förlust".
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
720
3
[quote]1. Har du utgångspunkten 0 kr och köper in 100 varor för 1000 kr/st, får du ett underskott i verksamheten med 100 000 kr, varuinköp konto 4010 påverkar resultatet, säljer du 2 st varor för 10 000 kr får du ett totalt underskott på 80 000 kr och får naturligtvis tillbaka 20 000 kr i moms. I bokslutet när du inventerar minskas kostnaden med 98 000 kr som förs över till 1400 lager, du får då en total vinst på 18 000 kr (värderat till lägsta värde av försäljningspris/inköpspris).[/quote] [br] [br]Helt rätt, jag gjorde ett misstag i beräkningen av vinsten. Men jag vidhåller att det aldrig finns en förlust i detta bolag. Oavsett om man bokför hela inköpet på 4010 eller bokför direkt mot lager är bara en bokföringsfråga. Resultatet är alltid intäkten - kostnad för sålda varor oavsett hur man bokfört det för stunden. Att alltid utgå från att bokföringen visar det verkliga resultatet kan ju bli helt förödande för ett företag som kanske tror sig ha en vinst som passar dem men så genom ett par knapptryck på min dator så är de endera konkursmässiga alt får en enorm vinst och en jättesmäll i restskatter. Ju mer en enskild post kan påverka resultatet ju viktigare är det ju att värderingen av den posten blir riktig (jfr revisorernas "väsentlighet och risk") och ju noggrannare måste man vara under löpande år med att åtminstonde i kalkyler beräkna det rätta värdet av posten för att justera sitt bokförda resultat. [br] [br][quote]2. Ja du har helt rätt att inköp av inventarier inte påverkar resultatet med mer än avskrivningsdelen, men jag tyckte i det här fallet att det var lite överkurs. Vinsten blir efter den minskningen dock 8 000 kr med en 20% avskrivning...[/quote] [br] [br]Tycker du att avskrivningar är överkurs? Är det inte det viktigaste man kan lära ut till nya företagare/klienter att de måste skilja på kostnader och tillgångar. Det brukar vara lättare att göra det innan någon gått och köpt en dyr maskin och sedan inte kan begripa -"varför måste jag betala skatt fast jag inga pengar har kvar, hur kan det då bli ett resultat". [br] [br][quote]3. absolut, men skall du kunna leva på din verksamhet och plocka ut lön måste du ha en tillräckligt hög vinst och då får du inte tillbaka moms, som företagare bedriver vi inget nollsummespel, eller hur.[/quote] [br] [br]Ett företag med 12% moms som har ett TB på 200.000 och omkostnader på 150.000 i månaden får på det ungefär 13500 tillbaka i moms. Ett resultat på 50.000 räcker både till lön och lite vinst i det bolaget. Det är möjligt att du ställer högre krav på löner än så även om inte jag gör det men i slutändan är det ju alltid kunden som betalar lönen och än har ingen klagat på att vi varit för billiga. [br] [br][quote]3,4, 5 och 6 ja det finns alltid undantag, jag tror inte något av dem är tilläpliga i det här fallet, men det var ju jättebra att du klargjorde dem, jag skulle naturligtvis skrivit "normalt betyder ett "negativt" värde på momsen att företaget går med förlust".[/quote] [br] [br]Den nya byggmomsen kan väl knappast kallas undantag, den kommer att beröra massor av bolag i hela Sverige allt från Skanska och PEAB ner till den lilla enskilda firman som bara består av en snickare som hyr ut sina tjänster. [br]Exportförsäljning är kanske inte lika vanlig i hela landet men eftersom jag finns i Skåne så är det något som massor av företag håller på med. I malmö är det 10 minuter över till den Danska marknaden men 45 minuter till Helsingborg. Att sälja till ett företag i Danmark eller Tyskland är för många lika naturligt som att sälja till svenska företag.
206
Ett ganska grovt misstag måste jag säga. [br] [br]1. Självklart blir det en förlust om de inte säljer fler än 2 varor under året, förutom kostnaden för varuinköp finns det garanterat även omkostnader (som du så noga påpekar när det gäller övriga punkter, dock inte i denna beräkning...) som påverkar resultatet negativt till en förlust. [br] [br]Däremot om det handlar om inköp ena månaden och försäljningen av resterande varor sker månaden/månaderna efter under samma räkenskapsår så kommer det naturligtvis bli en vinst totalt sett (obeaktat omkostnader), däremot är det ju ganska ovanligt med 90 % marginal på en vara, en mer rimlig marginal ligger kanske runt 30 - 60 %. [br] [br]När du skrev vinsten och refererade till avskrivningar för hela årets period så antog i alla fall jag att du avsåg hela året, men det är ju en tolkningsfråga som du verkar utnyttja som det passar dig... [br] [br]Man bör bokföra löpande på ett sådant sätt att man kan utläsa så nära som möjligt det verkliga resultatet direkt i bokföringen, ett sätt är att skriva av inventarier månadsvis, att som du lägga alla varuinköp på lager under året för att sedan med "en knapptryckning på din dator" göra förflyttningen kan ju precis som du säger vara förödande för företaget och därför anser inte jag att det är något att rekommendera. [br] [br]2. Ja absolut, i detta fallet när Eric knappt kan (ursäkta att jag säger det Eric) skilja på debet och kredit eller förstår kontoplanen så tycker jag det, han kunde fått läsa, lära och förstå den informationen först. [br] [br]3. Vad jag har för krav på lön har absolut inget att göra med sakfrågan och det är ett mycket onödigt påpekande. Men från din uträkning kan jag få fram att du inte har räknat med löner till anställda i omkostnaderna (försäljning- varuinköp = TB 200 000 (moms att betala 24 000 kr), omkostnader 150 000 (25 % moms 37 500) (moms att återfå 37 500 - 24 000 = 13 500)) och en livsmedelsbutik av denna digniteten har fömodligen 2-3 anställda förutom ägarens/ägarnas egna insatser. Resultatet efter löner till anställda beräknas därför bli mycket lägre. Jag måste också påpeka att en livsmedelsbutik även har ganska mycket 25 %-ig omsättning (cigaretter, snus, tvättmedel, blöjor, osv. osv. och inte enbart 12 %-ig och beräkningen blir av den anledningen inte reell. [br] [br]Vad det gäller övrigt så tror jag inte dessa är tillämpliga i detta fallet ännu därför kallar jag dem undantag. NÄR vi vet vad Eric avser att starta för verksamhet kan vi gå in djupare på det som berör hans verksamhetsområde, i denna tråden skall vi besvara Erics frågor, så därför bör vi hålla oss till Erics frågeställningar... [br] [br]En annan anledning till varför jag från början ville påpeka att det normalt är en förlust i företaget när man återfår moms är att jag har sett en tendens från vissa företagare att vilja "leva på momsåterbäringen" utan att för den delen riktigt förstå helt vad det innebär i övrigt, bara för att man får tillbaka moms en månad innebär det inte att det är en total förlust i företaget efter årets slut, men kanske inte något man skall sikta på att få varje månad....
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.