Senaste inläggen

Momsens vara eller icke vara?!

Gör jag rätt? Snälla någon, hjälp mig!

Förutom att sälja mina hobbyprodukter i min E-butik så har jag även börjat sälja på Ebay, vilket krånglar till momsen för mig...

Ett exempel: Sätter jag ut en vara på Ebay för 100 USD så vet jag ju inte om någon inom EU eller utanför EU att kommer att köpa varan.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Socialt nätverk

Hej Alla på Företagande,

Undrar om någon kan ge sina synpunkter kring ämnet?

Har arbetat med detta i kommunal regi innan. Nu fick jag tips av en som sitter i ledningen för en av fastighetsförvaltarna om att starta något liknande i form av eget företagande.

Man skulle med andra ord ta h...

Kategori: Affärsidéer

kioskverksamhet från min egen tomtgräns

Vart och vem kan hjälpa mig med frågor ang kioskverksamhet från min egen tomtgräns. Kan jag ha en kiosk mpå min tomt i ett villa område? :roll: :roll: :roll:

Egetkapital

Hej!

Jag skulle vara mycket tacksam för svaret.Vad innebär negativ egetkapital för en organisation.Man får en viss summa varje år som utföra verksamheten och hur påverkar negativa egetkapitalet organisationen.

Tacksam för svar

Vänligen

Har en affärside behöver hjälp

Hej

Jag har en affärs ide och den går ut på att sälja dna datorer. Grejen är att jag vill veta vem som kan tillverka en fullt utvecklad dna dator och vad det skulle kosta att starta ettsådant företag. mvh dario

Sverige prisas av amerikansk ekonom

Sverige har de mest kreativa affärsmännen och affärskvinnorna i Europa. Dessutom fungerar Sverige som en magnet för de mest välutbildade i världen. Det hävdas i nyutkomna boken The Flight of the Creative Class.

Författaren och ekonomen Richard Florida sätter Sverige i topp när han listar länder efter parametrarna talang,...

Kategori: Nyheter

Driva företag "semi-anonymt"?

Hej!

Jag har återigen lite frågor. Denna gång om hur man kan bedriva webshop semi-anonymt. Anledningen att jag frågar är att vi kommer bedriva verksamheten hemma än så länge (tills, eller rättare sagt om vi går runt såpass att vi kan skaffa egen lokal) och vi känner oss inte trygga med att skylta med organisationsnummer/hemaddresser på he...

teknisk ide

hej

min affärside är att göra en special varuautomat som inte finns i marknaden..vem kan hjälpa mg tillverka en sån?

ser fram emot svar

Eget uttag av alla varorna!

Skall som endel av er kanske vet avsluta min enskilda firma som jag drivit under -06 till förmån för studier. (Har skickat in blanketterna för några dagar sedan nu, det var ångestfyllt, höll nästan på ändra mig!).

Nu har jag inventerat lagret och avser göra ett eget uttag på alla varorna (kommer att kosta mig i runda slängar 70...

Starta aktiebolag

Hur lång tid tar det, i veckor, innan man kan vara igång med ett AB från det datum man satt in aktiekapitalet?

Avskrivning - blir detta rätt?

Tänkte ta tag i avskrivningarna så borde jag vara klar med 2006 och kan stänga det året i bokföringsprogrammet. Vill dock kolla att jag gör rätt. Har sökt både här och där men kan inte få ett kort och enkelt svar.

Säg att jag har 50000 på konto 1220 och har tänkt mig skriva av detta på 5 år. Jag har bara ett verifikat som rör d...

Kan man starta innan man fått F-skattsedel?

Jag undrar om man kan köra igång sina städ-och hushållstjänster innan man fått sin F-skattsedel, eller är man tvungen att invänta den? Kan kunden kolla upp att jag har lämnat in anmälan ifall det skulle vara så?

Solaris

Kategori: Allmänt

Ränta på ränta

Om man skickar ut en andra påminnelse och ska räkna ut räntan, räknar man då bara på det ursprungliga fakturabeloppet, eller räknar man även in räntan (och fakturaavgiften) från den första påminnelsen så att det blir en ränta på räntan?

/Konrad

Bokföring av överskjutande moms,skatt

Hur bokför jag skatt och moms jag får tillbaka?

Samhällets samvetsbarn

Under dom sista åren, så har jag märkt att det dyker upp fler och fler sidor

på Internet, som på olika sätt försöker möjliggöra ett fortsatt fuskande,

med allmänna medel. I dessa forum samlas rättshaverister med riktigt

sjuka människor som verkligen behöver ta del av det allmänna.

Här kommer en märklig länk...

Kategori: Off Topic

Skulle vill ha feedback för min nätbutik, tusen tack!

Hej, vad tycker ni om www.easternpearl.se ?

Väcker mina produkter ditt intresse? Vilken bild får ni när ni tittar in?

Skulle ni tänka er att handla något fint här till era flickvän eller fru eller mor när det behöver?

MVH

Mei

Kategori: Feedback

Hur lång tid innan påminnelse och inkasso?

Hur lång tid bör/måste man vänta efter sista betalningsdag innan man skickar en påminnelse? Och om påminnelsen ej betalas (vilket väl ska vara "snarast" - påminnelser har väl inget nytt "sista betalningsdatum"?), hur länge bör/måste man vänta innan man lämnar det till inkasso?

/Konrad

Allmäna nybörjarfrågor om nyföretagande

Hej!

Är i en situation där jag och en vän eventuellt är intresserade av att starta företag. Vi är båda nuvarande studenter (i slutfas) och tänkte att det då kanske är lämpligt att börja verksamhet långsamt medans vi har andra inkomstkällor. Eftersom vi är två personer och ej har något kapital att satsa kommer det vara Handelsbolag som gäl...

Söker restaurangägare i Göteborg

Hej!

Jag vill av personliga skäl flytta till Göteborg.

Söker därför en restaurang som är intresserad av att få en grym omsättning/vinst.

Detta bör du ha/vara intresserad av:

En restaurang, eller kontakt med sådan, alternativt villig att starta en sådan under sommaren/hösten

De...

Egenavgifter, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter?

Jag är i första fasen av att starta ett nytt företag. Företaget kommer ha två ägare, en anställd och ha bolagsformen handelsbolag.

Jag har lite frågor angående egenavgifter, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter. Tre ord som, om jag förstått rätt, innebär samma avgift.

Den fråga jag har angående dessa är...