uppdragsgivare utanför EU
Jag gör nu ett jobb åt en kund i Kalifornien. Med svenska skatter skulle min normaltaxa bli ohyggligt dyr för dem har jag upptäckt vilket gör att att jag nog måste gå ned kraftigt i pris jämfört med motsvarande jobb för en kund i Sverige. Detta är illa nog, men dessutom måste jag lägga på 25% moms som dom inte kan få igen eftersom jag inte har något amerikanskt VAT-nummer, eller hur?
Om jag skall stå för alla dessa avgifter själv (dvs köra en konkurrensmässig timtaxa mot kunden och utan moms) så blir det i princip inget kvar till mig. Då kan jag lika gärna arbeta gratis och be dem skicka en slant till välgörenhet när jag är klar. Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o
Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?
Om jag skall stå för alla dessa avgifter själv (dvs köra en konkurrensmässig timtaxa mot kunden och utan moms) så blir det i princip inget kvar till mig. Då kan jag lika gärna arbeta gratis och be dem skicka en slant till välgörenhet när jag är klar. Om jag istället låter kunden ta smällen kommer dom aldrig att anlita mig igen, förutom att jag långt dessförinnan kommer att skämmas ögonen ur mig. :o
Någon som vet hur man kan lösa detta dilemma? Eller är det olösligt?