Bokföra kreditkortsköp

1
Jag är helt ny på bokföring och försöker lära mig genom att bokföra privat (lite overkill, men ett bra sätt att lära sig)



Jag var i USA för en månad sedan på uppdrag av en kund. Alla inköp gjorde jag med mitt kreditkort och när jag kom hem betalade kunden alla uppdragskopplade utgifter. Hur ska jag bokföra detta?



1. Hur ska jag bokföra när jag köpte något på kortet?

2. Hur ska jag bokföra när kunden betala ersättning för dessa köp?

3. Hur ska jag bokföra när American Express dra pengarna från mitt konto?



Som om att det inte var nog så blev mitt bagage fem dagar försenat till USA. Därför var jag tvungen att köpa kläder och annat som också gick på kreditkortet. Dessa extra utgifter ersatte min reseförsäkring mig när jag kom hem. Hur ska det bokföras?

Sedan gjorde jag också en del privata inköp. Hur ska det bokföras?



Sist undra jag om det finns något förslag på kontoplan som passa för privat bruk? Jag betala t.ex. underhåll för min son, vilket konto ska det gå till?
40
hej! [br] [br]Eftersom det inte finns någon bokföringslag eller bokföringsregler för privat bruk (tack och lov.. åtminstone än så länge!) så går det inte att svara på dina frågor. Om man istället antog att de betalningar/kostnader du räknar upp var att hänföra till kommersiell verksamhet hade du gjort följande (om du har bolagsformen enskild näringsidkare) [br] [br][b]1. Hur ska jag bokföra när jag köpte något på kortet? [/b] [br]Det beror på vad du köpt, men låt oss säga att du köpte papper och penna. Då bokför du det t ex som Förbrukningsmtrl 5460 i debet, och bankkonto 1930 i kredit. [br] [br][b]2. Hur ska jag bokföra när kunden betala ersättning för dessa köp?[/b] [br]Om du väntar dig att kunden i efterhand kommer ersätta dig för kostnader, kan du i första läget välja att bokföra inköpen mot konto för kundfordringar istället för mot bankkonto 1930. När du sedan får ersättningen bokför du inbetalningen i kredit i kundfordr.kontot och debet på bankkontot. Ett alternativ till detta förfarande är att baka in kundens ersättning för dina inköp i någon faktura, "inklusive utlägg" eller dylikt. [br] [br][b]3. Hur ska jag bokföra när American Express dra pengarna från mitt konto?[/b]Ingenting. Har du ett företagskonto skall det inte dras några pengar från ditt privata konto. [br] [br]Gör du privata inköp med ditt företagskort får du bokföra det som ett eget uttag konto 2013 i debet, mot inköpet. [br] [br]Jag känner inte till någon bokföringsplan för privat bruk, men någon annan kanske gör det? [br] [br]mvh [br]Henrik

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.