om jag utför ett jobb i en annan stad och vill ta upp kost och logi enligt schablon. kan jag då ta båda de under traktamente, har nämligen hört att traktamente inte innefattar logi. stämmer detta? hur ska det i så fall bokföras.
tacksam för svar
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Jag sålde på nätet och åkte på en skatterevision och dom ansåg att jag bedriver näringsverksamhet. Så nu har jag startat en enskild firma. Hur i hela världen bokför jag alla transaktioner som gått ut och in på mina konton kors och tvärs? Jag måste redovisa från 1 januari -07. Kan jag redovisa endast de transaktioner som har rört "företaget" (som...
Kategori:
|
|
Jag kommer snart behöva anställa en person som får provisionsbaserad lön.
Denna person har ett annat heltidsarbete och kommer endast jobba deltid i mitt företag. Hur ska man lägga upp det på bästa sätt?
Lönen/provisionen kommer till en början vara provisionsbaserad. Det kommer sedan övergå till en fast grundlön+provision (regelbund...
Kategori:
|
|
:-[ Jag håller på med näthandel och undrar om jag får dra av abonnemanget på mitt bredband? Utan bredband kan jag ju inte sälja. Bredbandet kostar mig inte så mycket, bara 3348:- om året, men ändå. Någon som vet?
Kategori:
|
|
Jag har en enskild firma som är min heltidssysselsättning. Min make har ett annat heltidsjobb, men har några uppdrag han skulle behöva fakturera. Kan vi ta det via min enskilda firma? Måste jag i så fall betala ut lön till honom, eller kan jag bara ta in det som en intäkt i vanlig ordning och sedan skatta all vinst på mig själv?
Kategori:
|
|
Hej!
Jag blir förundrad över hur ni som hittar in på detta forum tänker. Ni skriver en presentation och/eller vill ha svar på era frågor, men är i många fall inte ett dugg intresserade av att hjälpa andra.
Hur tänker ni? :nono
Jag uppskattar verkligen detta forum och har fått otroligt mycket inspiration och kuns...
Kategori:
Allmänt
|
|
Jo Jo, Tjena Tjena!
Jag är intresserad i att starta eget, men vad är det jag behöver veta igentligen? Jag kan i stortsett ingenting om sådant så jag skulle gärna vilja veta vadsomhelst.
Men ett par uppenbara frågor som jag gärna vill ha svar på först och främst~
1. Hur öppnar man ett eget igentligen? Vart "anmäler" man de...
Kategori:
Allmänt
|
|
Här finns ju fler redovisningskonsulter så min fråga till er är kort och gått, hur kommer ni att förfara med den nya momsen?
Kommer ni helt att lita på att fakturorna är korrekta eller kommer ni att kontrollera motparten så att det inte blir några momsfel? Och hur gör ni med era klienter, hjälper ni dem i omorganisationen eller litar ni på a...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag har nyligen fått upp min e-butik och vill ha ris och ros om den så jag kan göra den bättre! Den är inte "aktiv" ännu men räknar med att starta den inom kort.
www.lan-it.se/butik/
Tack på förhand!
/Peter
Kategori:
Feedback
|
|
Hej..
en sak som jag funderat väldigt mkt på...
om jag som företag köper in varor av 1 privatperson utanför EU hur går man tillväga med moms delen då?
både mitt och säljarens vat-nummer måste ju stå på faktura/kvitto för att de skall vara giltligt har jag för mig, men 1 köper man av en privatperson har ju denna inget vat-num...
Kategori:
Företagande över gränserna
|
|
Tjenare, jag bara undrar lite snabbt vad jag kan lägga till/ ta bort på min sida jag gjort. Är den okej som den är eller ska jag lägga till något/ta bort? Tack så mycket, hemsidan kommer vara för ett webdesign företag och jag vill veta om jag gjort ett bra jobb på den. Har bara bild, här är den:
Kategori:
Feedback
|
|
Hej,,
Jag har nyligen fått updraget att i europa lansera det första helt internationella nätverket för organiserad byteshandel "Barter Handel".
Jag vill gärna komma i kontakt med såväl företagare som är intresserade av att veta mer för att nyttja detta i sin verksamhet, men även entreprenörer som kan tänka sig samarbeta med mig i lans...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
13 juni, Göteborg | Ledande aktörer inom online business lär dig göra bättre affärer på Internet. Enecto, SEO Logik, EpiServer, Salesfoce.com och Soliditet/D&B, går tillsammans med ett genomgående verkligt praktikfall (Soliditet) igenom hela processen från webbesök till avslutad affär. ANMÄL DIG IDAG..
Kategori:
Nyheter
|
|
Hejsan Jag har suttit och uppdaterat, ändrat och anpassat min webbsida till det det har blivit idag. Jag känner dock att sidan kan göras ännu bättre, men jag hittar inte vad.
Är det texten? Designen? Upplägget?Strukturen? eller något annat?..
Kan inte ni hjälpsamma medlemmar (och besökare med så klart) knappa in på www.deji.se...
Kategori:
Feedback
|
|
Hej
Jag har en enskild firma vid sidan om en heltidstjänst
Min revisor medelade att jag hade gått med vinst 160000 kr och skulle betala restskatt på 50000
Det är något jag har missat när det gäller skatter, jag har inte tagit ut någon lön ur företaget allt jag köpt har direktavskrivits utom typ 25000, på mitt konto finns inga...
Kategori:
|
|
Hej!
Det är väl fler än jag som använder både stationär dator och en bärbar och vill ha synkroniserade filer i dessa. Jag undrar vad Ni använder för program och vad Ni tycker om dom? Hitills så har jag använt en gratisvariant men just nu så fick jag upp en ruta med ett meddelande om att programtillverkaren vill ha betalt av mig för han/hon t...
Kategori:
Inköp
|
|
HeJ! Har en fråga angående en obetald faktura. Har skickat en faktura och kunden är 10 dagar försenad, går det enkelt att skriva ut en påminnelsefaktura i SPCS och hur i sådana fall?
Tänkte inte lägga på några avgifter denna gång, men göra vid nästa påminnelse om så blir fallet. Hur mycket är skäligt att ta i påminellseavgift samt hur ber...
Kategori:
|
|
Hej! Jag har fyllt blanketer cch skickat till Skatteverket och Bolagsverket för 3 veckor sedan. Hittils har jag fått bara avslag på momsansökan för att verksamhet startas bara om några veckor och F-skattesedel. 1) Är mitt företag registrerat nu i skatteverket? 2) Hur lång tid tar Bolagsverket för att behandla min ansökan??
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Detta kanske låter som en konstig fråga, men jag har märkt på flera ställen att folk använder företagsnamn som dom inte registrerat. I dessa fall enskilda firmor, där man använder ett namn utåt, men är registrerade på sitt egna namn typ. "efternamn, förnamn" i Bolagsverkets register... Är detta lagligt? :-[
Fråga 2, låt oss säga att jag dri...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej
Måste man ha ett verifikationsnummer per registrerad leverantörsfaktura?
Mvh Carinan
Kategori:
|
|