När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,[br][br]1,50 är en bankkostnad kan jag tänka? Och på det är det ingen moms. (Så är det i alla fall för mig, när jag betalar räkningar via mitt internetkonto.)[br][br]Har dessvärre aldrig använt Visma Enskild Firma, så jag är osäker på hur det fungerar. [br]Kan du inte specificera i debet o kredit så ska du nog dela upp den i två verifikationer.[br][br]Kanske någon vänlig besökare som använder Visma Enskild Firma kan logga in o ge dig ett svar. Alternativt kan du säkert ringa Vismas support.[br][br]Hoppas det gav dig lite hjälp ;-)[br][br]//Marta
[br]Får du inte en särskild faktura från plusgirot eller en särskild dragning på kostnaderna under en specifik period? I sådana fall är det bättre att bokföra dessa 1.50*? när själva dragningen av kostnaden sker på kontot och inte varje gång du betalar en faktura. [br]Dras det däremot 1.50 vid varje tillfälle som du betalar en faktura så skall det bokföras vid samma tillfälle som betalningen sker...[br] [br]Bank eller plusgirokostnader är det sällan moms på.[br][br]Jag använder inte heller visma enskild firma så hur du gör rent tekniskt i det programmet kan jag inte svara på.
Tack för hjälpen![br][br]Jag bokförde den samtidigt som räkningen jag betalade så får jag se i framtiden hur jag gör. Men det var bra att veta det där med momsen![br][br] :roll: Tack tack hörrni!
Naturligtvis får man in åtskilliga miljoner men det retar mig att man tar ut den och bokföringsmässigt tar det tid. Man borde hittat på en bättre lösning.
[quote author=lars arenander link=topic=2536.msg10120#msg10120 date=1184213123][br]Naturligtvis får man in åtskilliga miljoner men det retar mig att man tar ut den och bokföringsmässigt tar det tid. Man borde hittat på en bättre lösning.[br][/quote][br][br]Lars, vad menar du? Det är lite "luddigt" det du skriver. Har det med Maddes inlägg och ämnet att göra :blink
Jag tror Lars syftar på kostnaden á 1,50 vilket blir mängder med pengar precis som butikerna tar ut bra betalt för påsar. Eller som kassaservice tar för inbetalningar av räkningar direkt på servicekontoren. Självklart vill alla tjäna på sina arbeten så jag kan förstå båda sidorna av myntet.[br][br]Att bokföra småkostnader som alltid uppstår är en tidsmässig aspekt som vanligtvis inte ger lönsamhet i motsvarigheten till tiden för konteringen/bokföringen. Men ett måste för att få med samtliga kostnader.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Aha, då hänger jag med! :)[br][br]Kassaservice är roliga: Jag skulle betala in en faktura snabbt och körde ner till kassaservice. Minns inte exakt om det var 40 eller 50 kr för att betala och ovanpå det så behövde jag faxa kvittot och det skulle de ha 40 kr för. :nono[br][br]Varje gång jag kommer in på kassaservice så får jag känslan av att de inte vill ha kunder utan de bara väntar på att slå igen sina butiker..
Det verkar från dem vara en vanlig attityd och för oss en vanlig upplevelse. Hade samma känsla bara för något år sedan. Numera känner de igen mig på mitt lokala kontor. När jag kommer in och ska ta ut pengar från kontot även om stora belopp så gör de inte längre någon koll på mig. Möjligtvis bara i enstaka fall för att försäkra sig om att jag fortfarande tecknar verksamheten.[br] 8)
Ja det är en av de mest lönsammaste produkter som finns inom dagligvaruhandel. + All gratisreklam.[br][br]Finns knappt någon annan reklamprodukt som säljer sig självt dagligen så lönsamt om man nu bortser från övriga varumärkesprodukter som säljs dyrt pga namn och kvalitetsetablering. Ex märkeskläder.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.